Panzerjas??

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
nozem
Lid

Bericht door nozem »

Beste Michiel,

Dat KM je ding niet is, blijkt al hieruit. Teneerste is het bruine uniform wat ik op het Lowlandsforum heb staan een ander type jas. Dit is het type jas met opstaand kraagje. Kijk maar eens naar de kraag.

Verder zul je wel meer van deze jassen vinden zonder de epauletten. De knoop met lus onderaan de mouw werd ook wel verwijderd zodat je niet overal achter bleef haken. Als het niet standaard is wil niet zeggen dat het niet origineel is. Ik heb ook een wendetarn waar de capuchon van verwijderd is, zou die dan ook niet origineel zijn. Ik denk dat je eerst de spullen misschien in je handen moet hebben in plaats vanaf een foto te oordelen. Vooral als het niet je ding is. Of jezelf erin te verdiepen. Wat denk jij Michiel?

Groeten Erwin
german collector
Lid

Bericht door german collector »

Als het een Panzerjas zou zijn, dan zouden er sporen op moeten zitten van de epauletten.
De knopen behoren volgens mij ook niet origineel op de jas.
Ik zou er zeker goed over nadenken Jeroen, voor je deze ruilt. :wink:
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

Het zou goed een km jas kunnen zijn, maar met deze foto's zie ik niets dat me echt overtuigd hiervan. Misschien wat extra foto's mogelijk en zou je me kunnen vertellen wat er op de stempel staat en of er nog meer stempels zijn?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Erwin,

Ten eerste is het ook een vraag ter verduidelijking, dus geen aanval, ten tweede trek ik de vergelijking tussen de jas op de foto die jij plaatst en de jas uit het topic qua epauletten en lussen op de mouw. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat de foto geen direct argument is voor de originaliteit van de jas.

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat je geen gelijk hebt! Maar als ik voor de keus stond de jas te ruilen (dan zou ik mezelf veel beter inlezen etc. maar dat terzijde daar zijn we het over eens net als over eventuele afwijkingen, dat was niet mijn punt hoor) dan zou ik de foto niet als ondersteuning zien.
Ik hoop dat ik duidelijk ben!?

Michiel
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Jeroen,

Er wordt gesuggereert dat deze jas mogelijk origineel zou zijn. De knopen zijn postwar aangebracht (lees als FAKE). De jas is mogelijk door een burger gedragen. Is geen bewijs van, dus is verkoopgezwets.

Ik denk dat je de jas op WAF moet laten zien ter goedkeuring. Zij kunnen er mogelijk meer van weten.

779
nozem
Lid

Bericht door nozem »

Beste Jeroen,

Makkelijke oplossing. Als je twijfelt. Gewoon niet doen. Iedereen heeft er een mening over en daar kun je jaren over door blijven discussieren.

Groeten Erwin
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Hallo allemaal,

Ik ben de eigenaar van de jas en was verrast bij het zien van deze toppic.
Niet dat ik er moeite mee heb dat er een item van mij ter discussie wordt gesteld maar wel vanwege het feit dat buiten mijn weten om dit hier geplaatst is. Een mailtje van Jeroen wo2 had ik wel op prijs gesteld.
Na het lezen van de advertentie van Jeroen op Marktplaats stuurde ik hem een mailtje dat ik een panzer/Km jas te ruil had.(dus niet alleen panzer)
Waar en door wie deze jas gebruikt is zal nooit achterhaald worden, wat wel een feit is is dat deze jassen vanuit de Kriegsmarine later door Panzertroepen gebruikt werden.
Helaas is er w.b.t. lederen kleding bij mijn weten zeer weinig referentie materiaal voorhanden en daardoor lastiger te beoordelen en minder geliefd bij veel mensen.
De jas op de door Erwin toegevoegte foto vertoont veel overeenkomsten met mijn jas. Maar dat betekent echter niet dat deze jas dan meteen origineel is.
De riempjes onder aan de mouwen, te zien op "Erwins'" foto zaten ook op mijn jas, echter op mijn jas zijn ze verwijderd alleen een klein lusje waar de riempjes door heen gingen zijn nog aawezig.
Er staat een RBN stempel in voluit geschreven zoals te zien is opeen van de foto´s.
Over knopen durf ik niks met zekerheid te zegen, wel heb ik deze eerder gezien op wo2 gedateerde kleding.

Op de site van "Stockholm antiques" stond een zelfde jas grijs van kleur te koop. Helaas is deze pas verkocht dan hadden jullie een soort gelijke jas kunnen zien.

De jas heb ik aan een aantal serieuze verzamelaars laten zien en die zeiden dat deze jas inorde was. Als er mensen zijn die de jas willen komen bezichtigen dan kan dat uiteraard. Graag even een pm.

Groeten,

Floris
german collector
Lid

Hallo,
zoals al eerder werd aangegeven, kun je de jas misschien het beste op:
http://www.wehrmacht-awards.com posten.
Daar zitten heel veel kenners van militaria.
Die kunnen jou heel snel vertellen wat het precies voor jas is, en wat er wel of niet klopt aan de jas.
LDO
Lid
Gegeven: 50 keer
Ontvangen: 81 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ik ga deze jas zeker niet afkammen.
Leren jassen en broeken zijn zoals gezegd moeilijk te dateren en vaak draait het meer uit op: kan dit wel of kan dit niet.

Mijnsinziens kan deze jas wel.
Alles beantwoord aan een leren jas zoals deze rond de 2e wereldoorlog gedragen werd.
Floris schreef: Er staat een RBN stempel in voluit geschreven zoals te zien is opeen van de foto´s.
Floris
En dat is mijn enige bedenking: de stempel.
Ik denk eerder dat dit een privé aankoop/aanmaak is geweest dan een legeraanmaak en dat de stempeling er niet in thuis hoort.
Waarom?
Volgens mij en zo'n 23 van mijn naslagwerken, staat er een fout in de tekst.
Er zou moeten staan ReichS-Betriebsnummer.
Volgens mij.
En mijn boeken.
Reichs- dus met een s, ipv Reich-.

Helaas zijn afbeeldingen van deze stempels slecht te vinden omdat men al vrij snel overging op de RBNr afkorting.
Dus een vraag aan een ieder die deze stempeling wellicht in zijn collectie heeft: kijk dat eens na voor de grap?

Mijn mening dus, voor wat 'ie waard is: deze jas zou helemaal niet misstaan op een fraaie Panzerpop, maar de stempeling zet ik een vraagteken bij tot nader order.

Ik hoop echt dat iemand een gelijksoortige stempel heeft in zijn collectie om even te vergelijken!
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Floris schreef:Hallo allemaal,Niet dat ik er moeite mee heb dat er een item van mij ter discussie wordt gesteld maar wel vanwege het feit dat buiten mijn weten om dit hier geplaatst is.
Hoezo? Dit forum is o.a. bedoeld om attributen te posten met de vraag of het origineel ja of nee. Dus ik snap je probleem niet? :?

779
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

779 schreef: Hoezo? Dit forum is o.a. bedoeld om attributen te posten met de vraag of het origineel ja of nee. Dus ik snap je probleem niet? :?
779
Mwah, ik snap Floris wel...
Wanneer je foto's plaatst die je van iemand toegestuurd gekregen hebt, is het netter om iemand even op de hoogte te brengen dat je de foto's ter beoordeling publiceert.
Dan verwijs ik niet naar auteursrechten, want daar hebben we op fora met zijn allen terecht Scheiße aan, maar gewoon voor de netheid.

Wat niet weg neemt, dat wanneer een verkoper tegen me zou zeggen dat hij niet wil dat ik de foto's ter beoordeling door derden publiceer, ik zou afzien van verdere zaken.
Simpel omdat er waarschijnlijk iets te verbergen valt, misschien is het item uit diefstal afkomstig of deugt het gewoon niet.

We spelen hier een spelletje wat leuk en leerzaam is, en moet zijn in mijn ogen.
Het is een gevoelig spelletje met veel experts met allemaal een heel kort lontje.
Om die lontjes niet te laten ontsteken probeer ik altijd een paar dingen voor ogen te houden.

-Foto's die je persoonlijk toegestuurd zijn, wees daar voorzichtiger mee.
Stel: ik besluit mijn vreeeeeeselijk mooie M-40 SD SS aan te bieden aan iemand. Ik maak snel een mooie foto van de helm in mijn kamer zodat er allemaal andere mooie dingen bij staan en de foto een smaakvol geheel is geworden.
Ik stuur die foto naar iemand die de foto onbewerkt publiceert en een week later kan de hele wereld zien wat er in mijn verzamelkamer zwerft.
En worden al mijn stukken ongevraagd van commentaar voorzien waar ik wellicht niet op zit te wachten. Of in het slechtste geval is er een Boze Boef die aan de hand van de foto’s besluit mijn huisadres te achterhalen om eens langs te komen met een verhuisauto.
Een lullige situatie die met één mailtje voorkomen had kunnen worden.
‘Joh, mag ik er een paar anderen naar laten kijken?’
‘Tuurlijk, maar wacht effe, dan stuur ik je een andere foto zonder bijzaken.’

-Als je foto's of stukken uit een boek gebruikt, neem dan de moeite het boek even te vermelden. Je maakt dan een stukje reclame voor de auteur en ik vind dat ‘ie daar blij mee mag zijn. Let op: wettelijk gezien is dit niet correct, maar ik geloof niet dat er een uitgever snel moeilijk gaat doen over gratis reclame.

-Verkopers met internet sites of op sites als Ebay /MP moeten niet zeuren als hun items op een forum besproken worden met foto's en al. Foto's plaatsen op een site brengt mee dat mensen je artikelen bespreken. Dan ook niet boos worden als iets afgekraakt wordt, gewoon je verantwoording nemen zonder te schelden. Dit zijn de enige lontjes waar ik niet zo wakker van lig als ze ontstoken worden. Je mag hier verkopers zelfs ongestraft voor piemel uitmaken zonder dat je gebanned wordt omdat de verkoper toevallig ook sponsor is, ik dat geen heerlijkheid?

Het is een nuance, denk ik.
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Idd! Sorry floris had je eigenlijk een mailtje moeten sturen :wink:
Floris
Lid

Bericht door Floris »

Hallo LDO,

Dank voor je heldere uitleg betreffende het ongevraagd posten van iemands foto's. Zoals ik al schreef heb ik er totaal geen moeite mee dat deze jas hier besproken wordt, alleen dat het dus ongevraagd gaat.
Ik ben verzamelaar en probeer ook gewoon eerlijke spullen te kopen en eventueel te ruilen/verkopen aan mede verzamelaars zonder daar bij iemand te schaden.

Ik hoop dat iemand nog aanvulling heeft op deze thread betreffende info over de jas of een soortgelijke stempel in zijn verzameling heeft.

Groeten,
german collector
Lid

Hey LDO,
verveel jij je soms, wat een gigantische verhalen heb je altijd.
Is positief bedoeld hoor, maar ik zie nooit een post van een paar zinnetjes.
Het zijn altijd megaverhalen.
Weleens een carriere als schrijver overwogen :) :wink:
En wou jij mijn ''lont'' klein noemen? :P
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

german collector schreef:Hey LDO,
verveel jij je soms, wat een gigantische verhalen heb je altijd.
Is positief bedoeld hoor, maar ik zie nooit een post van een paar zinnetjes.
Het zijn altijd megaverhalen.
Weleens een carriere als schrijver overwogen :) :wink:
Ik weet het, ik kan slecht kort en bondig zijn...
Er is ook zo vaak zo veel te vertellen.
En ik vind het ook zo leuk!

Heb inderdaad een carrière als schrijver overwogen, doch heb er vanaf gezien uit lijfsbehoud.
Schrijven gaat namelijk het lekkerst onder invloed van veel lekkere single malt whisky voor de inspiratie.
Al wat het scherm voller raakt, raakt het brein meer beschadigd.
'S ochtends een kloppende erectie kan ik nog net verdragen.
Maar er ook nog een kloppende kop van het zuipen bij, dat trek ik niet meer.
Ik ben tenslotte geen 18 meer...

Ik zit in de gelukkige positie dat ik de hele dag een buro vol computers voor me heb en mijn belangrijkste taak is ingrijpen bij netwerktechnische calamiteiten.
Gebeurd er dus niets, wat de ideale situatie is, kan ik jullie vervelen met ellenlange verhalen.

Maar ik dwaal af, straks krijg ik op mijn klootjes van de mods vanwege slecht taalgebruik en topic-verzieken.
En zoals je hebt kunnen lezen probeer ik een textbook lid te zijn hier, dus dat zou me verdrietig stemmen...

Groets,
Martin
Plaats reactie