Bakkelieten doosje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Polte schreef:Ik heb die oranje flesjes gedatteerd 1942 ?
Geloof zelfs ook nog 1941 maar dat moet ik even nakijken, heb nogal een hoop van die zooi.

Je hebt die flesjes ook in het bruin.
Ik zie dat ik in mijn post de "enkel nog" vergeten ben. Het had dus moeten zijn:
Even voor de extra info. Vanaf 1943 kreeg je enkel nog de welbekende oranje flesjes waar hetzelfde middel dus in vloeibare vorm inzat. Vandaar dus ook dat Nick zijn lijstje daar ophoudt. ;)

(P.S. erg leuke vondsten, altijd leuk om zoiets goedkoop op een rommelmarkt te kunnen vinden. :))
:oops: :oops: :oops:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
flak2cm
Lid

Bericht door flak2cm »

De bruin/grijzige flesjes zijn gevult met wapenreinigsmiddel. Dit spul is zeer bijtend!
Bren
Lid

Bericht door Bren »

Ook een paar gevonden

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Wow mooie vondst!
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

Maar zaten er dan in die oranje flesjes ook tabletten??
Daar zat toch een soort vloeistof in ofniet?

En die oranje flessen zaten toch ook niet in het gasmasker?

Gaat het dan niet om 2 verschillende dingen?
(omdat er gesuggereerd word dat an 1943 de doosjes vervangen werden door de flesjes)

de puzzel word steeds completer :lol:
sobel
Lid

Bericht door sobel »

die flesjes waren volgens mij voor wapenolie
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
pionier
Lid

Bericht door pionier »

SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

wittmann schreef:Maar zaten er dan in die oranje flesjes ook tabletten??
Daar zat toch een soort vloeistof in ofniet?
In die oranje flesjes zat een huid-ontsmettingsmiddel wat je op je op huid moest smeren die bloot had gestaan aan gassen na een gasaanval.
wittmann schreef:En die oranje flessen zaten toch ook niet in het gasmasker?
Niet in het gasmasker, wel in de gasmaskerbus of in de broodzak. ;)
wittmann schreef:Gaat het dan niet om 2 verschillende dingen?
(omdat er gesuggereerd word dat an 1943 de doosjes vervangen werden door de flesjes)

de puzzel word steeds completer :lol:
Het gaat inderdaad nu even over 2 verschillende dingen die erg op mekaar lijken(hoewel de inhoud overigens zeer verschild). De oranje flesjes bevatten huid-ontsmettingsmiddel en de grijze/bruine flesjes bevatten volgens mij inderdaad iets in de richting van wapenolie.
En zover ik weet is de productie van de bakelieten busjes dus inderdaad gestopt in 1943(vermoedelijk ook omdat de dreiging van een gasaanval afnam hoewel dat natuurlijk speculatie is) en is enkel de productie van de flesjes voortgezet.

Misschien nog wel een aardige toevoeging, nu we het toch over anti-gas middelen e.d. hebben, dat de Duiters overigens wel over vliegtuigbommen die met gas waren gevuld beschikten. Over een zeer grote voorraad van deze bommen zelfs. Zo hebben de Amerikanen toen ze de Duitse plaats Lassa veroverden een grote munitieopslagplaats ontdekt waar de Duitsers meer dan 55.000 vliegtuigbommen gevuld met gas hadden liggen en 45.000 bommen die klaarstonden om met gas gevuld te worden. De meesten daarvan waren 3500 ponders. Redelijk zware bommen dus. Er is ook een foto bekend van 2 GI's die met 2 LW soldaten een voorraad van deze bommen bekijken die net met trein waren aangekomen. Alle 4 hebben ze hun gasmaskers op.

(P.S. zeer interessante vondsten Bren, waar heb je dit allemaal gevonden? En wees niet bang ik hoef geen precieze plek te weten. Is erg veel en mooi spul zeg! :D)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Bren
Lid

Bericht door Bren »

He Sinister,

Ik moet er wel bij vertellen dat ik ook van die flesjes heb met productiejaar 40 41 42 43 en 44. Ze waren er dus in het begin van de oorlog ook.

Over de zoekplek kan ik duidelijk zijn......midden nederland :wink:
Fons
Lid

Bericht door Fons »

sobel schreef:die flesjes waren volgens mij voor wapenolie
Ik heb laatst van een andere verzamelaar begrepen dat het niet voor wapenolie maar voor wapenontsmetting is. Zou ook onlogisch zijn dat er wapenolie in zat want dat zat ook al in het K98 reinigingssetje. Ik heb zelf zo'n bruin flesje waar de gehele inhoud nog in zit. Wat het voor spul is weet ik niet maar het is zeker geen olie en heeft precies dezelfde geur als de inhoud van de oranje flesjes.
Bren
Lid

Bericht door Bren »

Fons schreef:
sobel schreef:die flesjes waren volgens mij voor wapenolie
Ik heb laatst van een andere verzamelaar begrepen dat het niet voor wapenolie maar voor wapenontsmetting is. Zou ook onlogisch zijn dat er wapenolie in zat want dat zat ook al in het K98 reinigingssetje. Ik heb zelf zo'n bruin flesje waar de gehele inhoud nog in zit. Wat het voor spul is weet ik niet maar het is zeker geen olie en heeft precies dezelfde geur als de inhoud van de oranje flesjes.
Of het nou Wapenolie of wapenontsmetting is....kijk er iig mee uit, want het bijt als de neten. Het is agressief spul.
Sbas
Lid

Bericht door Sbas »

SiNiStEr schreef:[Er is ook een foto bekend van 2 GI's die met 2 LW soldaten een voorraad van deze bommen bekijken die net met trein waren aangekomen. Alle 4 hebben ze hun gasmaskers op.
Heeft iemand die foto misschien???

Sbas
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Kan iemand nu duidelijk zeggen waar wat voor was :P

Bakelieten flesje:...

oranje flesje:...

Bakelieten doosje:...

Alvast bedankt!
Fons
Lid

Bericht door Fons »

Staat er toch gewoon op wat het is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die bruine flesjes zijn altijd zonder etiket maar die houden we dus maar op wapenontsmetting.
Bren
Lid

Bericht door Bren »

Daar is het antwoord :)
Plaats reactie