wittmann schreef:Maar zaten er dan in die oranje flesjes ook tabletten??
Daar zat toch een soort vloeistof in ofniet?
In die oranje flesjes zat een huid-ontsmettingsmiddel wat je op je op huid moest smeren die bloot had gestaan aan gassen na een gasaanval.
wittmann schreef:En die oranje flessen zaten toch ook niet in het gasmasker?
Niet in het gasmasker, wel in de gasmaskerbus of in de broodzak.
wittmann schreef:Gaat het dan niet om 2 verschillende dingen?
(omdat er gesuggereerd word dat an 1943 de doosjes vervangen werden door de flesjes)
de puzzel word steeds completer

Het gaat inderdaad nu even over 2 verschillende dingen die erg op mekaar lijken(hoewel de inhoud overigens zeer verschild). De oranje flesjes bevatten huid-ontsmettingsmiddel en de grijze/bruine flesjes bevatten volgens mij inderdaad iets in de richting van wapenolie.
En zover ik weet is de productie van de bakelieten busjes dus inderdaad gestopt in 1943(vermoedelijk ook omdat de dreiging van een gasaanval afnam hoewel dat natuurlijk speculatie is) en is enkel de productie van de flesjes voortgezet.
Misschien nog wel een aardige toevoeging, nu we het toch over anti-gas middelen e.d. hebben, dat de Duiters overigens wel over vliegtuigbommen die met gas waren gevuld beschikten. Over een zeer grote voorraad van deze bommen zelfs. Zo hebben de Amerikanen toen ze de Duitse plaats Lassa veroverden een grote munitieopslagplaats ontdekt waar de Duitsers meer dan 55.000 vliegtuigbommen gevuld met gas hadden liggen en 45.000 bommen die klaarstonden om met gas gevuld te worden. De meesten daarvan waren 3500 ponders. Redelijk zware bommen dus. Er is ook een foto bekend van 2 GI's die met 2 LW soldaten een voorraad van deze bommen bekijken die net met trein waren aangekomen. Alle 4 hebben ze hun gasmaskers op.
(P.S. zeer interessante vondsten Bren, waar heb je dit allemaal gevonden? En wees niet bang ik hoef geen precieze plek te weten. Is erg veel en mooi spul zeg!

)