Het plaatje dat je laat is volgens mijn bescheiden mening een postzak plaatje.
Het is niet zo duidelijk te zien (er worden twee soorten Fraktur gebruikt, dus in Reichsführer staat een ander type ‘S’ dan in Absendestelle), maar onder de adelaar staat volgens mij ‘Absendestelle’.
Ofwel: afzender.
Gelet op de tekst boven de adelaar is dit dus wel een leuke, waarschijnlijk hing deze aan de officiële tas met orders die het veld in gestuurd werden vanuit de Prinz-Albrechtstraße.
De twee ringen zijn officieuze SS-ringen, lichtelijk gebaseerd op de officiële Totenkopf-ring.
Voor al de afgunstigen die niet geëerd werden met een Totenkopf-ring werden er in de SS-kantines allerlei prullaria (niet negatief bedoeld, maar er zaten echt wanstaltige producten bij) verkocht voor de mannen die ook graag bij het clubje wilden horen.
Het was echter ten strengste verboden om iets te maken wat teveel op de officiële ring leek.
830 is het gehalte Pruisisch zilver in de ring.
Als je wilt zien hoe lelijk sommige van deze ontwerpen konden zijn, moet je maar eens op deze site met namaak kijken:
http://www.waffen-ss.no/Ringer.htm
Het is allemaal reproductie, maar de meesten zijn gebaseerd op originele ontwerpen.
Zum kotsen, neh?
Waarde?
Moeilijke vraag altijd en ik beantwoord hem niet graag.
Waarden stijgen namelijk elke keer dat iemand iets taxeert.
Daar worden we met zijn allen steeds slechter van.
Om een kleine indicatie te geven: op Amerikaanse sites zie ik dit soort ringen regelmatig voor rond de $150 per stuk voor bij komen.
Het plaatje: ik zou er €15 voor over hebben, maar ik zou niet gek opkijken als het op een veiling richting de €75 op zou brengen.
Wat deze spulletjes voornamelijk leuk maakt en waardevoller, is dat het uit een nalatenschap van een veteraan komt.
Deze spulletjes waren voor hem waardevol genoeg om het heel lang te bewaren en te koesteren.
Dat is een waarde die niet in geld uit te drukken is.