Wat heb ik hier?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Wat heb ik hier?

Bericht door macabre »

Als jongetje verzamelde en kreeg ik in de jaren zestig wel eens spulletjes uit WO2 van Duitse zijde. Deze zijn naar verloop van jaren op zolder verdwenen en nu weer tevoorschijn gekomen, waaronder drie ronde zinken blikjes met tekst en adelaar, ze zijn identiek behalve de tekst, die is:

Der Reichsführer ss
absenderteile

Führungshaubtamt
geprüft

Verwaltungsamt ss
centralzeugamt

Afbeelding

Ook horen er twee ringen bij (zilver) met beide het nummer 830 aan de binnenzijde, verder niets. Geen runetekens o.d.


Afbeelding

Het enige wat ik me herriner is dat het uit het bezit van een Nederlandse vrijwilliger van de ss komt die na de oorlog gevangen is gezet en de ringen zijn van de vingers geknipt. Bij z'n vrijlatingen heeft hij de ringen teruggekregen en laten herstellen en nog heeft gedragen.
Moet ik aan deze items nog enige waarde toekennen? Vooal naar die blikjes ben ik nieuwsgierig, waar ze van zijn en gebruikt werden.
Laatst gewijzigd door macabre op 25 okt 2006, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ik vermoed dat het Totenkopf ringen zijn. Waarde zou ik echt niet weten.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Ellen
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:42
Locatie: Enter

Bericht door Ellen »

Leip :D !
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Ik? Of de getoonde items, eigenlijk had ik meer gehoopt op wat en waarvoor die blikjes zijn.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Over de ringen,
De foto doet het nu niet bij mij, maar ik heb ze eerder gezien.
Geen officiele SS Ehrering zo te zien.
Vaak waren er wél privé aankopen of privé aanmaken, dus dit zou er één van kunnen zijn.
Zijn toch echt wat betere foto's voor nodig.
Staat er nog een inscriptie aan de binnenkant?
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Nee, alleen een nummer, in beide gelijk, nummer 830, verder miets. Ik heb de foto's nogmaals gemaakt, nu iets duidelijker. De persoon die ze droeg kende ik, hij was "fout"in WO2 en ook na z'n gevangenschap nog behoorlijk koppig met een uitgesproken mening over de politiek in Nederland.

Afbeelding Afbeelding
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dan zou het een privé aanmaak kunnen zijn.
Wat voor rang had deze man?
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Dat zal nooit hoger geweest zijn dan sturmann of unterscharführer, dat is ook moeilijk te achterhalen, de mensen die hem kenden zijn allemaal al overleden. Hijzelf ook al jaren.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

En hoe ben jij in bezit van deze ringen gekomen?
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Een persoolijke vriend van hem was werknemer bij m'n vader. Hij had ze bij het overlijden van de ss man meegekregen en op een keer toen ik met hem meeliep naar zijn schildpadjes kijken ( in de jaren zestig zag je die nooit) zag ik die ringen en ik was geboeid door die schedeltjes. Ik mocht ze hebben, mits ik ze alleen maar op mijn slaapkamer zou bewaren.Was toen een jaar of acht.
Pas vele jaren later hoorde ik de ware toedracht van die ringen en kreeg nog een sigarekistje met o.a. die blikjes en een paar medailles w.o. 2 ijzeren kruizen, 1e kl. en 2e kl.
En dat spul komt nu weer tevoorschijn na ongeveer 20 jaar en ben ik nieuwsgierig geworden wat dit nu is.
Laatst gewijzigd door macabre op 26 okt 2006, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Kun je misschien de rest van de items ook posten?
Erg interessant!

Als je verhaal helemaal klopt dan móet het wel een privé aanmaak van een SS ring zijn.
Het ontwerp lijkt namelijk niet eens op die van de SS Ehrering.
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Ik wil eerst graag weten wat de blikjes en de ringen zijn. De andere items zijn bekend en daar is genoeg documentatie over. Anders kan ik later nog een topic openen met het totaal en het verhaal daarachter. Dan moet ik hier nog enig spitwerk verrichten.
Bren
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 aug 2006, 17:45

Bericht door Bren »

Wilde dat ik dat kreeg man! Wat een mooie gifts.

Die ronde blikjes zijn dat geen hangers ofzo, dat door die 2 gaatjes een touw ging?
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Ikzelf vermoed dat het iets met post te maken moet hebben?? Zie de tekst, maar verder houdt de wetenschap bij mij op.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Het plaatje dat je laat is volgens mijn bescheiden mening een postzak plaatje.
Het is niet zo duidelijk te zien (er worden twee soorten Fraktur gebruikt, dus in Reichsführer staat een ander type ‘S’ dan in Absendestelle), maar onder de adelaar staat volgens mij ‘Absendestelle’.
Ofwel: afzender.
Gelet op de tekst boven de adelaar is dit dus wel een leuke, waarschijnlijk hing deze aan de officiële tas met orders die het veld in gestuurd werden vanuit de Prinz-Albrechtstraße.

De twee ringen zijn officieuze SS-ringen, lichtelijk gebaseerd op de officiële Totenkopf-ring.
Voor al de afgunstigen die niet geëerd werden met een Totenkopf-ring werden er in de SS-kantines allerlei prullaria (niet negatief bedoeld, maar er zaten echt wanstaltige producten bij) verkocht voor de mannen die ook graag bij het clubje wilden horen.
Het was echter ten strengste verboden om iets te maken wat teveel op de officiële ring leek.
830 is het gehalte Pruisisch zilver in de ring.
Als je wilt zien hoe lelijk sommige van deze ontwerpen konden zijn, moet je maar eens op deze site met namaak kijken: http://www.waffen-ss.no/Ringer.htm
Het is allemaal reproductie, maar de meesten zijn gebaseerd op originele ontwerpen.
Zum kotsen, neh?

Waarde?
Moeilijke vraag altijd en ik beantwoord hem niet graag.
Waarden stijgen namelijk elke keer dat iemand iets taxeert.
Daar worden we met zijn allen steeds slechter van.
Om een kleine indicatie te geven: op Amerikaanse sites zie ik dit soort ringen regelmatig voor rond de $150 per stuk voor bij komen.
Het plaatje: ik zou er €15 voor over hebben, maar ik zou niet gek opkijken als het op een veiling richting de €75 op zou brengen.

Wat deze spulletjes voornamelijk leuk maakt en waardevoller, is dat het uit een nalatenschap van een veteraan komt.
Deze spulletjes waren voor hem waardevol genoeg om het heel lang te bewaren en te koesteren.
Dat is een waarde die niet in geld uit te drukken is.
Plaats reactie