Wat heb ik hier?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Dat is leuk te lezen! Ik vermoede wel dat het iets met post te maken moest hebben, maar het beeld wat jij schertst is vele malen aannemelijker.
Het gaat me niet om "rijk" te worden en al helemaal niet dat het verdwijnt naar het buitenland voor een vette maximum prijs. Maar ik vind het jammer dat het hier in een doosje op zolder ligt zonder te weten wat het eigenlijk is. Ik zal maar niet vertellen wat er nog meer in dat doosje zat en ik kon toch niet duits lezen (8 jaar) wat bij ons in de kachel verdween :oops: :oops:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Oei, oei...
Dat soort ervaringen heb ik ook gehad.
Iemand gaf me een lading relatief waardeloos munt- en papiergeld uit de oorlog met de mededeling: ik hoor dat jij dit verzamelt?
Nou, leuk dat iemand aan me denkt toch?
Ja, het kwam uit een huis van iemand die overleden was.
'Er hingen ook nog twee muziekuniformen met een soort bliksems op de kraag, maar die hebben we maar weggegooid, dat vond je vast niks...'
Ik heb m'n ogen ten hemel geslagen en gevraagd: 'Heer, wat heb ik misdaan?'

Ik hoop maar dat het echt rotzooi was en niet dat er twee waardevolle SS-uniformen de vuilverbranding in gegaan zijn...
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Nee hoor, vol schaamte kan ik zeggen dat het "alleen" maar de officieële
documenten waren die bij de ijzeren kruizen en oorlogskruis behoorden. EN natuurlijk de doosjes er achteraan, wat moest ik daar nu mee. :oops: :oops: Het enige excuus wat ik kan aanvoeren is, dat het "spul" niet echt welkom was in ons huis. Tijden waren toen ook nog iets anders. Ik weet nog, toen ik een jaar of vijf was, met m'n speurtochten door het magazijn ook nog het één en ander tegen kwam, Sten muntie, Lugermagazijn vol scherp, AP mijn, scherp of niet. Toen ik daar trots met de handen aan dat hendeltje al lachend door de werkplaats liep en iedereen van kleur verschoot was het snel gebeurt en heb dat spul ook nooit weer gezien, 1 patroon van de Luger heb ik hier nog ergens op zolder.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dat ligt er maar net aan welke onderscheidingen het precies waren.
Ik hoop niet dat die man Casper Sporck, Derk Elsko Bruins of Gerardus Mooyman heette :roll:

En van die doosjes is ook zonde.
Een mooi Ijzeren Kruis 1e klasse met doosje brengt tegenwoordig al snel 300 Euro op.
Vaak nog meer, richting de 400,-.

Ik ken het ook... toen mijn oma ging verhuizen heeft mijn oom de zolder opgeruimd.
'Nou, dat uniform van je vader kan wel weg'.
Heeft hij zonder medeweten van mijn oma de gehele plunjebaal van oma's vader naar de vuilstort gebracht...
Was een Nederlands voor 1940 compleet uniform..
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Nee, zo.n kopstuk was het niet, gewoon iemand uit de buurt. Sneu hé? Zo is er heel wat ontwetend en of met afschuw in de kachel verdwenen.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Zeker, en niet alleen documenten en doosjes :(

Als er in de buurt Engelse vliegtuigen neerstorten gingen de kinderen er altijd heen, want van die ruitjes kon je zulke leuke ringetjes maken, komt er recent boven water uit de herinneringen van mijn opa; Ergens in '44 was er een bommenwerper in de buurt neergestort, nou wij er snel heen, ik klom naar binnen en daar lag zo'n pilotenmuts, die heb ik meegenomen en heel lang op zolder verstopt.

Ik vraag vol verwachting: Heb je die nog steeds?
'Nee, die heb ik net na de oorlog geruild met iemand voor een biertje'.
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Mijn oom was een jongen van ongeveer 16 17 jaar en hier in het noorden van Friesland stortte nog wel eens een bommenwerper en of een jager neer. Mijn vader hielp dan bij het bergen van de lichamen en de restanten van de vliegtuigen gingen dan op de trein in Buitenpost. Mijn oom en zijn kameraden er op de fiets naar toe en dan zo snel mogelijk glimmertjes en klokjes jatten. Was wel oppassen want het werd bewaakt. Hij is nu over de 80 jaar, maar bezit nog erg mooie klokjes uit de cockpit hoor.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

LDO schreef:Oei, oei...
Dat soort ervaringen heb ik ook gehad.
Iemand gaf me een lading relatief waardeloos munt- en papiergeld uit de oorlog met de mededeling: ik hoor dat jij dit verzamelt?
Nou, leuk dat iemand aan me denkt toch?
Ja, het kwam uit een huis van iemand die overleden was.
'Er hingen ook nog twee muziekuniformen met een soort bliksems op de kraag, maar die hebben we maar weggegooid, dat vond je vast niks...'
Ik heb m'n ogen ten hemel geslagen en gevraagd: 'Heer, wat heb ik misdaan?'

Ik hoop maar dat het echt rotzooi was en niet dat er twee waardevolle SS-uniformen de vuilverbranding in gegaan zijn...
Ik ben niet vaak stil maar:

:shock:

Ik zou daar nu nog slapeloze nachten van hebben.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Mensen denken ook vaak dat ik een Gilles de la Tourette patiënt ben.
Zo'n keer of wat per dag vervloek ik de hele samenleving namelijk.
Maar dan denk ik terug aan dit voorval en dan krijg ik het weer.

Ik krijg het maar niet uit m'n kop vandaan.
Goes Vaals Dordrecht...
Gloeiende, gloeiende, gloeiende...
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

He macabre, waar kom je vandaan in Friesland?
en kun je misschien specifieke plaatsen noemen waar onder andere vliegtuigen zijn neergestort?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Denk niet echt dat dat lukt.
Zij was toen zelf nog niet geboren en het geheugen van diegenen die het gezien hebben zal ook wel niet meer hetzelfde zijn.

Veel crashsites staan tegenwoordig ook gewoon huizen op.
Deas Gu Cath
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Noord Oost Friesland, net boven Buitenpost, mijn vader had het vaak over een Wellington, neergestort bij Westergeest ( neergehaald door Helmut Lent). Dit had kennelijk diepe indruk gemaakt, vooral de hoofden met het gras tussen de tanden op het witte kleed. Dan werd hij weer stil. Er zijn nog meer in deze buurt neergekomen, maar dan zou ik m'n oom moeten vragen. Die weet vrij veel wat hier in de buurt heeft afgespeeld.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Westergeest, ik woon in Dokkum. Zou je hem willem vragen om regio Dokkum?
'War is delightful for those who have not experienced it'
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Je kunt het ook zelf achterhalen uit de boeken: "Wespenest Leeuwarden",
daarin wordt zelfs heel precies elke lokatie beschreven van de geregistreerde vliegtuigen die neergestort zijn.Ik wil nog wel us wat navraag doen.
Maar dit is eigenlijk off topic, het gaat mij nog steeds om die blikjes en de ringen.
IK denk dat LDO aardig dicht in de buurt komt, maar ik hoop dat er nog iets precieser te determineren is, dat zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Helemaal mee eens!

Voor mij zijn een aantal items uit mijn collectie can hoge waarde zoals een Pacif Campaign medal met baton terwijl deze niet veel waard is.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Plaats reactie