Mijn vraag is dus of het behandelen van Duitse helmen in een aardige staat met olie goed of juist slecht helpt tegen roest. Ik weet namelijk dat een helm ingestreken met olie, vocht wel afstoot(blijft er als druppels opliggen en verdampt of loopt eraf) maar ik weet niet of een helm die al wat roest heeft er juist op achteruit gaat omdat de olie de roest weer wat vochtig maakt.
De helm die je op de foto hieronder ziet is mijn nieuwe M42 LW SD die ik ook ingestreken heb met olie en die ik nog een behandeling wil geven daar de eerste laag van gisteren inmiddels al is ingewerkt. Maar als jullie me dit afraden doe ik dit uiteraard niet.
Ik kom met deze vraag omdat de plekken waar de originele verf nog goed aanwezig is(het grootste deel van de helm) de olie goed lijkt te werken en mooi iets ingetrokken is terwijl het wel een beschermende laag over de helm is. Echter op een paar plekken waar nog iets hardnekkiger roest zit dan een beetje vliegroest(bovenop 2 plekjes en bij een stukje van de rand van de helm) lijkt het, het roest weer vochtig te maken en dus weer kans te geven.
Ik weet dus niet of het positief of negatief is dat het roest ook donker is geworden. Hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen.