Vorige week ben ik samen met een kamaraad van me een beetje op stap geweest bij ons in de buurt met de metaaldetector en we hebben 2 aparte dingen naar boven gehaald. Nu eens geen hulzen of kogels, maar heel iets anders.
Object 1: Typeplaatje van fabrikant "Lorenz", waarschijnlijk FuG-10

Ik heb de eigenaar van de volgende site gemaild: http://www.cdvandt.org/index.htm , die er volgens mij wel veel verstand van heeft (lees zn site maar es door

Te lezen op het plaatje zijn: Baumus (de rest is niet te lezen maar er staat "Baumuster", oftewel ontwerp (-nummer) en een Werk-Nr, waarvan het nummer zelf ook te lezen is, het Lorenz logo, de aanduiding "Anf z" wat zoveel betekent als "order nummer / bestemming" en de aanduiding Ln met een nummer. De aanduiding "Ln" betekent Luftnachrichtentruppen.
Indien iemand meer van deze materie weet, graag. Met typenummers e.d. opgooglen kom ik verder niet zo ver.
Object 2: Geen id, stamped met een adelaar + HK

Ik heb geen idee wat dit object is. het is een halve ring, ongeveer 1 cm hoog, 3 a 4 cm in doorsnede en aan de binnenkant is ongeveer 3-4 mm hoog een stuk schroefdraad.
Iemand enig idee waarvan dit is / zou kunnen zijn?
Misschien dat na enig schoonmaakwerk de nummers onder de adelaar ook te zien zullen zijn, maar nu vooralsnog niet. De tandenborstel met wat heet water is er al aan te pas geweest, met als een reiniging met een ultrasoonreiniger.
Zo, ik dacht: dit wilde ik even delen. En wie weet weet iemand meer over de FuG-10 (er is wel het een en ander op te Googlen, dus de standaardinformatie heb ik) en met name het subdeel RG10a. Het tweede item is me helemaal onbekend wat het is, maar wie weet weet iemand het hier

Greetz & bedankt,
Jurrie