Kaart Luftwaffen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Daar graag een apart topic over openen, hier enkel over de kaart graag.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Luc1992
Lid

Bericht door Luc1992 »

sobel schreef:Een navigatie kaart dus, waarschijnlijk dan in een vliegtuig ja, leuk item!
JA dat klopt daarom heeft hij ook een gele kleur dit werdt gedaan omdat de kaart anders niet goed zichtbaar was door de lampen in het vliegtuig.
door de gele kleur werdt de kaart toch goed leesbaar.
Luc J.
Lid
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Yup, een witte kaart zou irritant voor de ogen zijn door de terugkaatsing van het licht.
Geel is een hiervoor een rustgevendere kleur.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Luc1992 schreef:
sobel schreef:Een navigatie kaart dus, waarschijnlijk dan in een vliegtuig ja, leuk item!
JA dat klopt daarom heeft hij ook een gele kleur dit werdt gedaan omdat de kaart anders niet goed zichtbaar was door de lampen in het vliegtuig.
door de gele kleur werdt de kaart toch goed leesbaar.
Het heeft niet zozeer met de leesbaarheid te maken. Het is wat SE Airborne zegt beter voor de ogen.
Navigators moesten ook s'nachts vaak erg lang op dit soort kaarten kijken. Als je een witte kaart had die belicht werd door een normale lamp dan werd dit op een gegeven moment heel erg irritant voor de ogen. Vandaar dat de Duitsers gele kaarten zijn gaan gebruiken, dit was een kleur waar je geen last van kreeg als je er lang naar moest kijken terwijl het belicht werd door een lamp. Vandaar dat de Duitsers voor Nachtkampf Geschwaders hebben gekozen voor gele kaarten i.p.v. witte. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Luc J.
Lid
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

SiNiStEr schreef:Het heeft niet zozeer met de leesbaarheid te maken. Het is wat SE Airborne zegt beter voor de ogen.
Haha, eerst wist ik dit ook niet maar jij had me dat uitgelegd in mijn topic :lol:
De kaart hangt nu mooi bij mij aan de muur, ik heb hem gekregen van -B-B- 8)
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Plaats reactie