Kar98 uit 1945
- Mauserwerke
- Lid
Kar98 uit 1945
Ik sta op het punt een Kar uit '45 op de kop te tikken maar wou graag even weten hoeveel er eigenlijk nog gedurende de oorlog in dat laatste half jaar gemaakt zijn. En tot welke stempel dat dan is omdat ik alleen een oorlogse kar wil kopen.
Weet iemand verder wat de echte kenmerken zijn van de laatst geproduceerde kar's (over de borging v/h ijzer voorstuk, kolf enz.)?
Weet iemand verder wat de echte kenmerken zijn van de laatst geproduceerde kar's (over de borging v/h ijzer voorstuk, kolf enz.)?
- luc
- Lid
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 2 keer
Als hij uit 45 is moet het een kriegsmodel zijn , dwz zonder pompstok en zonder gat in de kolf , het is te zien welke maker het is ,sommigste hebben wel nog een gat in de kolf
Na 45 hebben de fransen er nog in elkaar gestoken met bestaande stok ,
Gestempeld svwMB , éne met deze stempel is naoorlogs
Een K98 uit 45 gemaakt door de Duitsers moet altijd een WaA vanboven op de huls hebben
Als u me kan zeggen welke maker en snr. hij heeft kan ik mischien meer info geven als hij origineel is
Na 45 hebben de fransen er nog in elkaar gestoken met bestaande stok ,
Gestempeld svwMB , éne met deze stempel is naoorlogs
Een K98 uit 45 gemaakt door de Duitsers moet altijd een WaA vanboven op de huls hebben
Als u me kan zeggen welke maker en snr. hij heeft kan ik mischien meer info geven als hij origineel is
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mauserwerke
- Lid
Bedoel je met 'zonder gat in de kolf' voor de pompstok in te schuiven of waar de riem doorheen moet?
Volgens de verkoper staat er 45 op de bovenkant en hij meende dat hij uit brünn kwam of iets dergelijks (ik kan hem verkeerd verstaan hebben). De verdere gegevens ga ik zsm posten maar ik krijg de info en foto's pas over enkele dagen binnen.
Weet iemand trouwens ook wat deze kar's doen qua prijs en zo? Dan heb ik ongeveer een richtlijn wat ik er voor neer moet gaan tellen. (hij is overigens wel 100% nummergelijk)
Volgens de verkoper staat er 45 op de bovenkant en hij meende dat hij uit brünn kwam of iets dergelijks (ik kan hem verkeerd verstaan hebben). De verdere gegevens ga ik zsm posten maar ik krijg de info en foto's pas over enkele dagen binnen.
Weet iemand trouwens ook wat deze kar's doen qua prijs en zo? Dan heb ik ongeveer een richtlijn wat ik er voor neer moet gaan tellen. (hij is overigens wel 100% nummergelijk)
- luc
- Lid
Ik bedoel het gat voor de grendel te demonteren
Opgelet met dat nr gelijk , de dag van vandaag maken ze nr gelijk
De nr's moeten er allemaal hetzelfde uitzien
Prijs is te zien welke maker - de staat - demil of op vergunning
Als het een swjXE geef ik er u 600 euro voor
Opgelet met dat nr gelijk , de dag van vandaag maken ze nr gelijk
De nr's moeten er allemaal hetzelfde uitzien
Prijs is te zien welke maker - de staat - demil of op vergunning
Als het een swjXE geef ik er u 600 euro voor

- Mauserwerke
- Lid
- luc
- Lid
Demil kan iedereen hem kopen , op vergunning niet dus ik moet er geen tekening van maken welke meest waard is (spijtig genoeg)
Normaal gezien voor een K98 uit bouwjaar 45 , duits gemaakt in goede staat en nog in origineel kleur (gefosfateerd) tussen de 400 en 500 pleuro ('demil)
Normaal gezien voor een K98 uit bouwjaar 45 , duits gemaakt in goede staat en nog in origineel kleur (gefosfateerd) tussen de 400 en 500 pleuro ('demil)
- Mauserwerke
- Lid
Ah oke bedankt. (wat kost het onklaar maken van een Kar98 dan eigenlijk?)
En een 1945 uitvoering, heeft die dan eigenlijk wel die opening bij de bajonetnok om de pompstok in te schuiven of hebben ze die ook weggelaten?
Ik had trouwens ook gelezen dat ze in 45 ook nog Kar's maakten die niet in duitsland maar in een door hun bezet land in elkaar waren gezet.
En een 1945 uitvoering, heeft die dan eigenlijk wel die opening bij de bajonetnok om de pompstok in te schuiven of hebben ze die ook weggelaten?
Ik had trouwens ook gelezen dat ze in 45 ook nog Kar's maakten die niet in duitsland maar in een door hun bezet land in elkaar waren gezet.
- luc
- Lid
Wat het kost weet ik niet
Er bestaan twee soorten kriegsmodel kolven , een semie kriegsmodel en een full kriegsmodel
Een semie heeft nog het gat in de kolf en de full heeft geen gat meer in de kolf maar in de kolfplaat , alle twee hebben ze geen poetstok meer
semie kriegsmodel

let op de ruwe afwerking van de kolf
De fabrieken in bezette landen hebben wapens gemaakt tot de laatste dag tot ze bevrijd zijn , daarna heeft de bevrijder met de bestaande stok verder wapens gemaakt
Er bestaan twee soorten kriegsmodel kolven , een semie kriegsmodel en een full kriegsmodel
Een semie heeft nog het gat in de kolf en de full heeft geen gat meer in de kolf maar in de kolfplaat , alle twee hebben ze geen poetstok meer

De fabrieken in bezette landen hebben wapens gemaakt tot de laatste dag tot ze bevrijd zijn , daarna heeft de bevrijder met de bestaande stok verder wapens gemaakt
- Mauserwerke
- Lid
Dat semi-kriegsmodel heeft lichtgekleurd hout zeg. Lijkt me geen laminaathout. Welk soort hout is het eigenlijk?
En de ruwe afwerking van de kolf hoort zo neem ik aan? Zag ook dat het huis de extra borgschroef mist, zullen ze niet meer hebben toegepast bij de latere modellen.
Ook kan ik geen bajonetnok herkennen bij deze twee...
En de ruwe afwerking van de kolf hoort zo neem ik aan? Zag ook dat het huis de extra borgschroef mist, zullen ze niet meer hebben toegepast bij de latere modellen.
Ook kan ik geen bajonetnok herkennen bij deze twee...
- luc
- Lid
Deze is van laninaathout , de meeste die ik al heb gezien zijn zeer grof afgewerkt
Alles wat ze konden missen is er niet meer opgezet , besparingen in grondstoffen en werkuren , de volksgewerh heeft zelfs geen instelbaar vizier niet meer
Alles wat ze konden missen is er niet meer opgezet , besparingen in grondstoffen en werkuren , de volksgewerh heeft zelfs geen instelbaar vizier niet meer
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
- luc
- Lid
Ik vind zo rap geen foto van maar gans het houtwerk en vizier is volledig verandert , grendel bleef hetzelfde
- Mauserwerke
- Lid
Ik vond het ook al zo'n rare opmerking. Welk gedeelte zouden ze dan weg kunnen laten in de grendel om hem evengoed nog efficient te laten werkenSV Kenny schreef:Dat volksgewehr had niet meer dan een ijzeren staafje dat een grendel moest voorstellen. :p

Maar Luc, zodra je nog wat meer informatie of foto's hebt laat ze maar komen. Ik wil er zoveel mogelijk aanvullende informatie hebben

- luc
- Lid
Mauserwerke
Als u zo erg geintereseerd bent in K98's moet u eens googlen , ik kan niet alles uitleggen
Als u zo erg geintereseerd bent in K98's moet u eens googlen , ik kan niet alles uitleggen