panzergrenadier uniform 1944

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
KETCHUPKAT
Lid

panzergrenadier uniform 1944

Bericht door KETCHUPKAT »

wat uitrusting en uniform hadden panzergrenadiers in 1944? :?

[edit Sjoerd] overdreven aantal smileys verwijderd[/edit]
peace man , I'm from Jamaica!!!
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Ik niet weten, jij zoeken op google.be?
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

M44 jasje/ tarnwendejacke of splintertarnjacke,
M44broek ( neem ik aan :P),
M42 helm,
y-riem,
zeltbahn,
mantelriempjes om alles op te hangen,
veldfles ( laatoorlogs model met bakelieten beker),
broodzak (laatoorlogs model met lusje),
gamaschen met schoenen,
koppelriem met ijzeren slot,
Patroontasjes ( zwart laatoorlogs ruw leder)
Gasmasker,
Etensblik, laatoorlogse versie met versimpelde bevestigingen voor het ijzeren handvat. ( kunnen ook totaal van ijzer zijn met groene verf aan de buitenkant en rode verf aan de binnenkant.)
Klapschep met draaghoes.
Bajonet met houten handgrepen. ( schede was soms zwart geverfd omdat dit goedkoper was dan blauwen)
Soms een a-frame waar het etensblik en de zeltbahn aan gehangen werden. in dat geval ook een a-frame tas voor persoonlijke spullen en het k98 schoonmaaksetje.

Wapens:
Kar98k, mp44, mp40 en/of panzerfaust. Als handpistool meestal de p38 als ze er 1 hadden. Verder ook de stielhandgranaten en/of eigranaten.

Dit is de uitrusting die in dat jaar ongeveer standaard aan een panzer grenadier uitgereikt werd en gedragen. Natuurlijk werd er heel veel uitrusting gedragen die standaard was voor de jaren daarvoor zoals de vroegoorlogse uitrusting en kleding. In de jaren 43 -45 droegen duitse soldaten van alles, zelf uitrusting van de vijand. Een soldaat die alleen maar uitrusting droeg die in 44 geproduceerd was kwam zeer zelden voor.

Dit is wat ik ervan weet, misschien zit ik op bepaalde punten naast de spijker of ben ik iets vergeten maar daarin kunnen de anderen mij corrigeren ;)

Het grote probleem is nu dat je te weten moet komen hoe het eruit ziet en hoeveel het kost. De meeste dingen die hierboven zijn vermeld zijn erg duur. Een goed boek kopen is het beste waar je mee kunt beginnen.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
KETCHUPKAT
Lid

.(

Bericht door KETCHUPKAT »

Dank je wel!!!!! :)

[Edit Sjoerd] Overdreven aantal smileys verwijderd[/edit]
peace man , I'm from Jamaica!!!
Eric
Lid

Re: .(

Bericht door Eric »

KETCHUPKAT schreef::D :D :) :) :) :) :) :) :) dankjewel!!!!!
1 of 2 smiley's lijken me ook voldoende?
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Het grote probleem is nu dat je te weten moet komen hoe het eruit ziet en hoeveel het kost. De meeste dingen die hierboven zijn vermeld zijn erg duur. Een goed boek kopen is het beste waar je mee kunt beginnen.
Ik weet natuurlijk niet of je dit wilt gaan verzamelen, maar als je dat wilt is dit het beste wat je het eerste kan doen :P ;)) Ik moet geen overhaaste conclusies trekken..
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik vond je eerste avatar een stuk toepasselijker, Ketchup. :roll:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Haplo
Lid

Re: panzergrenadier uniform 1944

Bericht door Haplo »

KETCHUPKAT schreef:wat uitrusting en uniform hadden panzergrenadiers in 1944? :? :? :? 8)
Boeken en google zijn je vrienden.
Direct vragen is natuurlijk de makkelijkste manier, maar zo werkt het hier niet.
Eerst zelf zoeken en als je er niet uitkomt kan je vragen.

Gewoon even op afbeeldingen zoeken.
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... eken&gbv=2
Mvg/Best regards, Sipke
Miss Machine
Lid

Bericht door Miss Machine »

Direct vragen is natuurlijk de makkelijkste manier, maar zo werkt het hier niet.
WORD!
Thijs
Lid

Bericht door Thijs »

Miss Machine schreef:
WORD!

WORD???? Iets duidelijker kan misschien ook of ligt het aan mij?? :roll:
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Spreek het maar eens uit op zijn engels. :wink:
Grof vertaald: waarheid.
Mvg/Best regards, Sipke
Thijs
Lid

Bericht door Thijs »

Oké het lag blijkbaar aan mij :oops: !
Thijs
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

ik begreep het ook niet helemaal hoor ;)
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

On-topic:

Volgens mij hadden veel soldaten in '44 al een mengeling van uitrustingstukken verzameld van gesneuvelde kamaraden.

Ik moet zeggen dat zo'n Ardennenoffensief Duitser, met een bij elkaargeraapt uniform, er heel stoer uitziet. Door oorlog ervaren en gehard zeg maar!

Bjørn,,
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Sgt. Gallée schreef:Volgens mij hadden veel soldaten in '44 al een mengeling van uitrustingstukken verzameld van gesneuvelde kamaraden...
Als je dat echt denkt zul je de boeken er nog maar eens op na moeten slaan. Bij het Ardennenoffensief werden allerlei verschillende soorten en kwalitatief zeer verschillende troepen ingezet. Zowel zeer ervaren soldaten als nieuwe recruten.
Je moet zeker niet denken dat soldaten aan verschillende soorten kledingstukken kwamen door ze van hun gesneuvelde kameraden af te plukken. Denk niet dat er veel geweest zijn die gesneuvelde kameraden van hun kledingstukken hebben beroofd om zo in een leukere combo of een mooiere set rond te kunnen lopen. Dit had gewoon te maken met wat geissued werd op het moment dat zij hun uniform kregen en hoevaak ze nieuwe kleding kregen of kapotte kleding moesten vervangen.

De soldaten die in '44 vochten waren voor een heel groot deel niet de soldaten die vochten in '39/'40. Er waren er in die tussentijd heel wat gesneuveld, gewond geraakt of om nog een andere reden afgevallen. En er kwamen in die tussentijd ook telkens weer nieuwe soldaten bij. Het was dus echt een mengelmoes van onderdelen met een verschillende hoeveelheid oorlogs-ervaring. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie