M44 jasje/ tarnwendejacke of splintertarnjacke,
M44broek ( neem ik aan

),
M42 helm,
y-riem,
zeltbahn,
mantelriempjes om alles op te hangen,
veldfles ( laatoorlogs model met bakelieten beker),
broodzak (laatoorlogs model met lusje),
gamaschen met schoenen,
koppelriem met ijzeren slot,
Patroontasjes ( zwart laatoorlogs ruw leder)
Gasmasker,
Etensblik, laatoorlogse versie met versimpelde bevestigingen voor het ijzeren handvat. ( kunnen ook totaal van ijzer zijn met groene verf aan de buitenkant en rode verf aan de binnenkant.)
Klapschep met draaghoes.
Bajonet met houten handgrepen. ( schede was soms zwart geverfd omdat dit goedkoper was dan blauwen)
Soms een a-frame waar het etensblik en de zeltbahn aan gehangen werden. in dat geval ook een a-frame tas voor persoonlijke spullen en het k98 schoonmaaksetje.
Wapens:
Kar98k, mp44, mp40 en/of panzerfaust. Als handpistool meestal de p38 als ze er 1 hadden. Verder ook de stielhandgranaten en/of eigranaten.
Dit is de uitrusting die in dat jaar ongeveer standaard aan een panzer grenadier uitgereikt werd en gedragen. Natuurlijk werd er heel veel uitrusting gedragen die standaard was voor de jaren daarvoor zoals de vroegoorlogse uitrusting en kleding. In de jaren 43 -45 droegen duitse soldaten van alles, zelf uitrusting van de vijand. Een soldaat die alleen maar uitrusting droeg die in 44 geproduceerd was kwam zeer zelden voor.
Dit is wat ik ervan weet, misschien zit ik op bepaalde punten naast de spijker of ben ik iets vergeten maar daarin kunnen de anderen mij corrigeren
Het grote probleem is nu dat je te weten moet komen hoe het eruit ziet en hoeveel het kost. De meeste dingen die hierboven zijn vermeld zijn erg duur. Een goed boek kopen is het beste waar je mee kunt beginnen.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.