Oordel Helm Luftwaffe

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Waalwijk1970
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2006, 20:53
Locatie: Waalwijk

Oordel Helm Luftwaffe

Bericht door Waalwijk1970 »

Graag jullie oordeel over deze helm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Ben er bang voor maar betere fotos van het decal zijn zeker nodig.

Mvg Michael
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Decal ziet er nogal witjes uit vind ik!UV-test al gedaan?
Greifkommando!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Gebied bij de decal is overgeschilderd. Kijk maar bij de eerste foto.

Dont like it.

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Decal is niet goed, ik meen te weten dat de schaduw in het midden van de vleugels dikker moet zijn, de middelste rij veren moet een grotere schaduw hebben, hier zijn het slechts dunne streepjes. ( zie foto, met onder een origineel)
Maar het kan natuurlijk ook dat dit een ander type was, ik weet slechts dat het tweede soort luftwaffe decal overal hetzelfde was.

Afbeelding
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Als je goed kijkt zie je dan niet een gebied rond de decal waar de verf meer verdwenen is als verder op de helm?
Waalwijk1970
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2006, 20:53
Locatie: Waalwijk

Bericht door Waalwijk1970 »

Deze helm is mij te koop aangeboden. Volgens de verkoper licht de adelaar geel op onder UV.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ondanks mijn zeer beperkte kennis op dit gebied wil ik toch even wat zeggen.

Persoonlijk vind ik de Decal te wit.
De helm heeft geleden onder vadertje tijd en de kleur van de decal lijkt mij vrij nieuw.
Over het overgeschilderde stukje, het kan ook vernis zijn.
Teken van een hoogwaardige repro.

Wat moet deze helm kosten als ik mag vragen?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Het lijkt mij gewoon allemaal slecht verouderd.
Heb je eventueel nog een betere foto van het decal?

En komt deze toevallig van een gast uit Arnhem?

Mvg Michael
Waalwijk1970
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2006, 20:53
Locatie: Waalwijk

Bericht door Waalwijk1970 »

Aangeboden door een Belg.

Ik had zelf zo ook mijn twijfels. Betere foto's van de adelaar gevraagd. Was moeilijk met de camera kreeg ik als antwoord.

Een aantal zaken liet bij mij een belletje rinkelen waardoor ik begon te twijfelen:
* de foto's die niet scherper te maken waren en de adelaar als zodanig
* het niet kunnen geven van info over de markering van de binnenhelm
* een bijna nieuw helmriempje
* tot slot, ik heb drie keer expliciet gevraagd of deze 100% origineel en hij garantie gaf maar dat kreeg ik niet.

Ik ben momenteel op zoek naar een dergelijke helm dus was mijn gedachte deze te delen met een aantal collega verzamelaars om hun opinie. Bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik zou er niet voor gaan om de redenen die je zelf al noemt en het feit dat je deze helmen nog best redelijk goed kunt vinden als je er het geld voor hebt en dan heb je al deze garanties wel. Echter, als het niet al te ver weg is zou ik gewoon bij de verkoper thuis gaan kijken. Dan kun je het meteen zien of het een goede is of niet.

Over de decall wil ik nog wel even zeggen dat hij wel zo wit en toch origineel kan zijn als hij onder de verf vandaan is gehaald. Vaak is dit met schuurpapier en terpetine/wasbenzine o.i.d. gedaan. Het decall krijgt van dit schuren en bewerken, hoe voorzichtig het ook gebeurd, altijd wel wat mee.
Hierdoor kan het decall ook wat witter worden omdat het "smerige" bovenste laagje eraf wordt geschuurd/gepoetst. Dit heb ik wel eens vaker gezien. En ook bij deze helm is op de eerste foto te zien dat over de oorspronkelijke blauwe laag een andere donkerdere laag zit. Deze is er ook op de plek van het decall afgehaald lijkt het.
Maargoed, ook dit kan mijn twijfels over de volledige originaliteit van de helm niet wegnemen daar om het decal heen overal de verf weg is en roest te zien is, terwijl het decall nog in bijna perfecte staat lijkt te zijn. Dit is toch op zijn minst verdacht. Ter vergelijking heb ik nog even twee foto's van mijn eigen SD LW helm geplaatst. Dit is dan wel een M42 i.p.v. een M40 maar het decal is ook van het 2de model en de verf is ook de donkerblauwe LW verf die vanaf '41 of '42 in gebruik is genomen.

Nogmaals, als het kan zou ik langs de man heen gaan om de helm te bekijken maar anders zou ik hem mooi links laten liggen. Dat is mijn mening althans...

AfbeeldingAfbeelding

(P.S. bij de foto van het decall was de helm net afgenomen met een lichtelijk vochtig doekje om het stof e.d. eraf te halen vandaar dat hij heel iets glimt.)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Blijft een prachtige helm sinister! heb hem in mn handen gehad en kon hem nauwelijks loslaten ;)

Zoals je ziet bij het decal van sinisters helm is daar ook de schaduw onder de vleugels, deze is bij de helm waar het topic over gaat niet aanwezig. Kan iemand dit verduidelijken? Waren er ook decals zonder dikke schaduwlijn onder de vleugels?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Tja, het was inderdaad een redelijke worstelpartij om dat ding weer terug in de auto te krijgen... :P ;)
Nee, bedankt. De helm zit inderdaad nog mooi in de verf op 2 of 3 vliegroestige plekken na en de decal is ook nog voor zo'n 95% intact.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over jou post iets te snel heen heb gelezen want je hebt inderdaad gelijk Auke! Ik weet niet of het volledig correct is dat alle 2nd type decalls exact hetzelfde waren maar denk dat een dergelijk groot verschil niet snel zou zijn voorgekomen. Het ook een groot deel van de afbeeldingen van LW helmen die ik heb langs gekeken en deze hebben allemaal de dikke schaduw zoals bij mijn helm en die, die Auke als voorbeeld gaf.
Mijn vermoeden is nu meer dat het hier gaat om een originele ND M40 helm die ze hebben geprobeerd op te leuken met een goed replica decall. Of toch niet zo goed want dit is wel een redelijk grote fout... :roll:
Goed gezien Auke! :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie