Aparte foto?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Aparte foto?

Bericht door jeroen wo2 »

Ey,

Ik heb een pas geleden deze foto's gekocht maar ik vind ze een beetje vreemd.
Op foto 1 zie je gevangen met duitse soldaten daaromheen.
Een paar mensen hebben een kaalgeschoren hoofd en iemand in een streepjes pak( missschien pyjama ).
En ze lopen op blote voeten. :?
Ook lopen er een paar mannen in Uniform tussen.
En op foto 2 is van de zelfde verkoper zie je een soort plaats of kamp met barakken aan weerszijde.
Je ziet aan de bomen dat het kamp er nog maar net lag want de onderkant van de bomen zijn nog kaal.

Zijn deze foto's van een arbeiderskamp of ...

Wie weet het?

Al vast bedankt!

Jeroen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dat zijn dwangarbeiders, en het kamp is een Arbeitslager. Waar ( Oost-europa, in elk geval en ik denk dat de geüniformeerde gevangenen Polen of Tsjechen zijn.. ) en wanneer kan ik niet zeggen, waar heb je de foto's vandaan? Interessante foto's in elk geval!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Ik heb ze van de Duitse ebay af.
Zijn dit net zulk soort mensen die in mauthausen bijv. moesten werken aan de steenmijn?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Jeroen, heb je nu echt niets overgehouden aan de raad die ik je er al over gegeven had? :roll:
Peter schreef:Dat zijn dwangarbeiders, en het kamp is een Arbeitslager.
De Duitse Heer soldaten zijn in volledige gevechtsuitrusting. Dit is 'gewoon' een groep militaire en burgerlijke Poolse gevangenen die weg van het front worden gevoerd. De burgers zien eruit alsof ze die nacht uit hun bed zijn gelicht.. wellicht werden ze als 'Scharfschutzen' of 'Partisanen' bestempeld.

Niets doet me vermoeden dat de tweede foto een Duits arbeidskamp is. Wellicht Poolse barakken die net in Duitse handen zijn gevallen. Volgens mij zie ik daar toch echt wel een wit-rode Poolse vlag rechts van die vlaggemast hangen. Het uniform van de man in het zwart lijkt erg op TeNo, maar zal wellicht één of andere Poolse dienst zijn?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

De Poolse soldaten in de eerste foto dragen trouwens nog een groot deel van hun uitrusting. Zie je hen zo al op en af naar hun arbeidskamp marcheren?

Hier een foto waarom ik denk dat de eerste foto Polen is. Let op het hoofddeksel van deze krijgsgevangene bij Przemysl... volgens mij werd dit enkel door de Polen gedragen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Tim schreef:Jeroen, heb je nu echt niets overgehouden aan de raad die ik je er al over gegeven had? :roll:
Ik mag toch wel vragen wat de anderen van denken.
Toch bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

jeroen wo2 schreef:Ik mag toch wel vragen wat de anderen van denken.
Tuurlijk, maar in plaats van rekening te houden met de info die ik je al gegeven had, ga je uit van iets helemaal anders. Waarom val je me er dan op voorhand mee lastig op msn? Je gelooft natuurlijk wat je wil geloven, maar ik denk dat ik er niet zoveel zal naast zitten.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Nee hoor ik ga nu van jou antwoord uit :wink:
Plaats reactie