Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Proficiat met uw vondst.
Het is niet meer zo vanzelfsprekend om een helm op een zolder of kelder te vinden.
Deze Luftschutz die ge hebt is gewoon overschilderd met een groene verf. Ge kunt duidelijk nog enkele plaatsen zien waar het blauw zichtbaar is. De reden van overschilderen zal wel een raadsel blijven vrees ik.
Wat je misschien wel nog eens kunt bekijken is of er groen aanwezig is op de decal zelf??
Groeten
Fritz
Fritz schreef:Sorry antwerp maar volgens mij is uw stelling Bull****
Toch, toch. Er is in de laatste dagen van de oorlog veel met appelgroen geklooid. Van die Tiger I kan ik al meteen een bron geven, die helmen, dat is ooit eens op het axis history forum behandeld (maar dat is dus geen onfeilbare bron).
Volgens mij heb jij daar een luftschutz helm die zijn leven begon al een gewone luftschutz: Kleur donker blauw met decal.
Deze is dan volgens mijn (misschien net na de oorlog) overschilderd met die groene verf en dan door iemand gevonden die het probeerde af te krabben of iets anders en hij ontdekte een decal.
Ofwel,
Zoals Antwerp het zegt, maar daar heb ik mijn twijfels over. Waarom zouden ze in gods naam een luftschutz in groen schilderen? Camo???
Waar ik wel zeker van ben is dat deze helm de fabriek niet verlaten heeft met groene verf.
Luftschutz helmen zijn er in verschillende soorten en kleuren geweest.
Met gebruikte vaak ook buit helmen zoals de Nederlandse, Frans maar ook Tsjechische helmen.
Ze zijn er zowel in het blauw maar zeker ook in het groen, heb zelf meerdere van dit soort helmen in mijn bezit gehad, waaronder bvb twee Tsjechische helmen waarvan er een blauw met de decal voorop de helm en de ander groen met de decal op de zijkant.
Een goed research boek hiervoor is History of the German Steel Helmet 1916-1945 van Ludwig Baer.