Natuurlijk hebben niet alle EKs een MM ( makersnummer ). Bijvoorbeeld de laatste maanden werd echt niet alles meer genummerd. Toen moes alles snel geproduceerd worden. En in de oorlog werd dit ook niet altijd gedaan.
Het 3 delen is inderdaad waar. Maar na 60 jaar zit kan er natuurlijk stof in zitten of zand. Het kan mogelijk zijn om het je duim op het swastika te zetten en dan het kruis zelf bewegen. Je kan het dan voelen. Als je het ringetje vast houd zodat het niet tikt en het EK naast je oor heen en weer schud kan je het ook horen tikken.
Maar dit allemaal zegt natuurlijk niet gelijk dat het EK 100% goed is. die polen ( of weet ik veel wat ) zijn niet dom en ze produceren ze ook gewoon zo tegenwoordig.
Tevens zijn er ook behoorlijk wat varianten. Natuurlijk ook door de verschillende fabrieken die ze geproduceerd hebben. Maar ook door de verschillende types. De normale, de ronde 3, spaanse, ridderkruis, in zink, velt aanmaak en de “Übergrosse”.
Als het lintje kan je gewoon simpel testen met black light. Al zegt dat tegenwoordig ook niet heel veel meer.
Guido over het EK van je vriend, de buitenste randen kunnen volgens mij door gebruiksporen komen. Al moet de drage aardig gekke dingen gedaan hebben dan. Maar wanneer je naar de omranding kijkt vind ik deze wat vaag er uit zien. Zoals Jaap al zegt, slechte afwerking. Ik zelf zou hem links laten liggen.
foto’s van :
http://www.wehrmacht-awards.com