Stempels Duitse oorlogsvlag?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
custom
Lid
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik wil beslit de geinstresseerde koper - s voor deze vlag niet ontmoedigen,maar enkel en alleen maar op weg helpen om er zeker van te kunnen zijn dat deze vlag (2WO) zal zijn.Het zal de eerste keer niet zijn dat er veel geld is neergeteld voor een zeer goede repro die bijna niet van echt te onderscheiden is, en die kunstmatige gebruiksporen hebben en zelfs over de oude muffe geur beschikken... ect.Helaas ik ben hier zelf ook al eens in gelopen voor 10 jaar terug vandaar deze attendheid, en toen had ik ook te veel betaald voor een Kriegsfahne wat achteraf een zeer goede repro was en bijna niet van echt te onderscheiden was.

Daar moesten eerst vele proeven en deskundigheid aan te pas komen wand geen enkele doorgewinterde verzamelaar of museum kon met zekerheid zeggen dit is een repro .Maar nogmaals het zou best zo kunnen zijn dat deze vlag wel origineel 2WO is maaar bij aanschaf zou ik eerst deze vlag willen zien en een overleg met de verkoper maken dat er een onzoek op echtheid zal volgen en als dan mocht blijken dat deze toch een repro is dat ik mij geld terug kan krijgen.Daar is toch niks mis mee je praat immers wel over 300 euro meer dan 700 harde guldens en daarvoor mag je toch wel iets verwachten....het was maar een goed bedoelde tip hoor :) !!!

verzamelgroet
german collector
Lid

Bericht door german collector »

Ik ben het met Custom eens :)
Om zekerheid over deze vlag te kunnen krijgen zou je hem eens kunnen plaatsen op http://www.wehrmachtawards.com
Ik twijfel nl. toch nog een btj
Ik zou niet met 100% zekerheid kunnen zeggen dat het een origineel betreft. :idea:
dmie3
Lid

duitse oorlogsvlag

Bericht door dmie3 »

Hallo Custom,

apprecieer ten zeerste jouw bijdrage (deze van de andere forumleden natuurlijk ook!) Morgen, vrijdag dus, heb ik een afspraak met de verkoper. Zijn er nog enkele raadgevingen omtrent voelen, ruiken, zien etc om me mijn oordeel te kunnen vellen. Bedankt alvast voor de moeite en jullie kennis.

Indien er iemand is die iets ziet op de foto's dat volgens hem nader moet bekeken worden gelieve te spreken .... :?
dmie3
Lid

duitse oorlogsvlag

Bericht door dmie3 »

Staan er bij deze vlag ALTIJD een stempel met de afmetingen EN een stempel van de maker/fabrikant?
Heb dit gezien op wehrmacht awards.
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Ik ga mee in het verhaal van Sander.

Zoals je ook kan zien heb ik de topic starter wel gevraagd of hij de vlag in handen heeft gehad. Over het beoordelen van deze vlag vanaf een foto kan, maar is inderdaad lastig. Je moet hem zien,voelen, ruiken en proeven.

Ben het ook wel eens met Custom, ze maken het tegenwoordig zo goed na.

Wanneer je hem echt ga kopen vraag garantie ( Niet dat, dat iets bewijst maar dan kan hem nog terug geven als je er beter na gekeken heb).

Als toch blijkt dat deze vlag nep is bied ik mijn excuus aan voor het geven van een verkeerde indruk over de vlag. Maar zoals ik zie en voor me eigen gevoel vind ik hem vanaf de foto gezien, ók.
custom
Lid

Bericht door custom »

Beste Dimi,

Nazi vlaggen werden lang niet altijd gestempeld.De afmetingen stonden er wel vaak op maar ook daar kun je al niet vanuit gaan dat het standaard was.Ik heb vele Wehrmacht vlaggen gezien in mij leven die origineel 2WO waren maar meestal zonder enige stempels erop....al dat gestempel momenteel is enkel vaak om het object nog interessante te maken.

Als ik nu bv een Wehrmacht zaklamp zie die gestempeld is met (WaA) dan weet ik al zeker dat het nadien recent gedaan is omdat deze nooit gestempeld werden met deze afname stempel, de eigenaar kon zijn naam en onderdeel er soms in zetten dat wel .En wist je trouwens dat er ook serieuse vlaggen verzamelaars zijn in (NL) en daarbuiten en dat die ook meestal gebruik maken van oude fabrieks katalogi.

Ik wil enkel verzamelaars helpen begrijp mij goed: :) ) en ik heb het ook al vele malen gezegd eerst info's vergaren en dan ga je pas op zoek naar het te verzamelen object en niet anders om..!!Originele Katalogi is meestal net zo duur als het object zelf en is vaak ook nog moeilijker om aan te komen.....maar als je het eenmaal bezit weet je immers waarover je praat. :idea:
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Uiteraard snap ik dit custom. Ik probeerde dan ook absoluut niet om jou standpunt te ontkrachten. Ik moedig het juist aan dat er zeer kritisch naar items wordt gekeken.
Echter kloppen bij deze vlag alle kenmerken die normaal gesproken een oorlogse vlag moet hebben. Hoewel hij na de oorlog waarschijnlijk wel goed opgeborgen geweest want hij heeft zijn kleuren mooi behouden en het wit is weinig verkleurd. Dit is echter wel verklaarbaar gezien het taboe op tekens en vlaggen uit oorlogsperiode.
Ik constateer dus alleen dat de vlag zo vanaf de foto's als een correcte oorlogse vlag uitziet. Echter kan niks de real-life ervaring met een dergelijk item verbeteren.

Behalve de tips die ik je al gegeven heb kan ik je verder niet echt tips geven dmie3. Levenslange garantie vragen is inderdaad een goede. Een verkoper die zeker is van zijn zaak zal dit zonder meer geven.
Wees verder kritisch en wordt niet verblind door hebzucht omdat het op het eerste oog zo'n mooie vlag lijkt. ;)

Succes!!! En houd ons op de hoogte. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
custom
Lid

Bericht door custom »

Dimi ..hoe is het afgelopen met de verkoper waarbij je afgelopen vrijdag de afspraak had om te vlag te kunnen zien ruiken voelen ect :?: .... was wel benieuwd !!!!
dmie3
Lid

stempels oorlogsvlag

Bericht door dmie3 »

Zoals aangekondigd meer verduidelijkere foto's van de oorlogsvlag.

De lengte van het koort is aan de ene kant 119 cm lang, de lus is 6 cm lang. De vlag rook allessinds niet nieuw, verkoper had deze dan ook al sinds de jaren '80. Er is een beetje een verkleuring, maar de kast heeft nooit veel zonlicht gezien. De stof voelt naar linnen en is zeer doorzichtig zoals je kan zien. Heb even een stukje verbrand en het smeltte niet zoal nylon, het verbrandde meer (weet niet of dit zo hoort)
Er is een kleinigheid dat me stoort, onder de swastika is de rechtse witte band smaller dan de linkse (kan eventueel zijn door te hangen?) Zie laatste foto. De enigste stempel die er te zien is, is de afmetingen, dus geen maker of fabriek.

Hoop dat dit al ons iets verder brengt, foto's kunnen misschien iets meer een uitsluitsel geven. Bedankt aan alle participanten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie