Kar98 Munitie tasjes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Kar98 Munitie tasjes

Bericht door Mauserwerke »

Ik heb vandaag twee Kar98 munitie tasjes gekregen. Ik zou alleen niet weten waar ze vandaan komen en wanneer ze gemaakt zijn. Ze zijn beide iets verschillend. Kunnen iemand er wat meer over vertellen?
Afbeelding
Tasje 1 achterzijde
Afbeelding
Tasje 1 voorzijde
Afbeelding
Tasje 2 voorzijde
Afbeelding
Tasje 2 achterzijde.
Laatst gewijzigd door Mauserwerke op 16 jun 2007, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Tasje 2 ziet er mij alleszinds correct uit!
Het is het tweede en laatoorlogse model van het k98kar patroontasje.Dus met revetten vasgeschoten aan de voorkant ipv van vastgenaaid bij het eerste type!
Dit type is na 1943 gemaakt wegens de aanwezigheid van een Rbn!(reichsbetriebnummer) en is een code om te verhinderen dat gealieerden wisten welke fabrieken en waar ze moesten bombarderen om het verhinderen van een bepaald uitrustingstuk te laten geschieden)

Het eerste tasje lijkt me raar dat daar gebruik gemaakt is van zwarte verf op de metalen stukken!Lees eens wat er op de stempel op de achterkant staat!Normaal een fabriek en een datum.
Ik denk persoonlijk na-oorlogs bij deze!
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

1ste tasje is volgens mij gewoon goed hoor! Ik heb deze modellen ook gehad als deze (zwarte verf over het ijzer is vaak zwarte schoenpoets die een beetje verhard is.) Alleen deze stempel heb ik nog nooit aangetroffen op k98 tasjes, dat zet me een beetje aan het twijfelen

Gr, Bart
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Het is een soort ronde stempel maar door het relief van het leer kan ik helaas niet echt lezen wat er staat.
(het lijkt alsof ik er een S en een W staan)

Wat is de waarde van deze tasjes?
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Het tweede tasje zal rond de 30-40 euries doen denk ik!
Het eerste indien origineel hetzelfde als het tweede al heb ik de indruk dat laatoorlogse tasjes wel soms duurder kunnen zijn!
Maar de rare stempel in combinatie met de zwarte verf op de metalen onderdelen is voor mij een no-go!
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Heb je misschien een link waar ik die info kan vinden wat er allemaal op kan staan. Het is een stempel die er toch al een tijd in zit, zo aan het leer te zien. Ik kan alleen niet helemaal thuis brengen wat precies.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Nee, hetgeen ik hier verteld heb is allemaal basiskennis vanuit mijn koppie!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Heb toch iets voor je gevonden!
http://www.mp44.nl/equipment/ammo_pouches.htm

mvg
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Bedankt snafu. Fijne bron van informatie.
Is er aan de hand van het reichsbetriebnummer nog te achterhalen waar en wanneer ze gemaakt zijn?
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Normaal kan dat wel hoor Mauserwerke maar ik kan nu niet direct iets vinden waar de codes uitgelegd worden.Maar ik weet niet wat dat jou verder zou brengen.Ga er maar van uit dat de datum 1943 of 1944 is en dat de maker zich ergens in Duitsland situeert!
Na wat veldonderzoek :wink: heb ik gezien dat op mijn één van mijn tasjes ook nog zwarte verfsporen aanwezig zijn dus volgens mij is het eerste tasje ook goed!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Kwa prijs toch zeker geen 30 a 40 EUR. voor 1 tasje. Op beurzen e.d. kun je een set zo goed als altijd vinden voor 50 EUR. Oftewel 25 EUR. per tasje is normaal en meer zou ik er zeker niet aan uitgeven. Denk de meeste mensen niet(tenzij het een bruin, vooroorlogs tasje is o.i.d.)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

SiNiStEr schreef:Kwa prijs toch zeker geen 30 a 40 EUR. voor 1 tasje. Op beurzen e.d. kun je een set zo goed als altijd vinden voor 50 EUR. Oftewel 25 EUR. per tasje is normaal en meer zou ik er zeker niet aan uitgeven. Denk de meeste mensen niet(tenzij het een bruin, vooroorlogs tasje is o.i.d.)
Dan moet jij dringend nog eens naar een beurs gaan!
In ciney is het zeer moeilijk om er één onder de 30 nog te vinden!En als het gebeurd dan zijn die er ook naar!
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

25 euro is een normale prijs voor een tasje! ik zie ze genoeg op beurzen als set liggen voor 50 euro! Als jij graag 70 euro betaald moet je dat uiteraard zelf weten, je drijft de prijs zo wel omhoog..

Ik verkoop altijd mijn patroon tasjes voor 25-30 euro per stuk en dan heb ik ook weer prijsklasse's in staat en vroeg-mid-laatoorlogs..

Gr, Bart
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Nuja ik zie wat ik zie op beurzen!
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

zoek goed, dat kan je centen schelen! ;) Ik weet niet hoe de belgiesche militaria markt gesteld is, maar dat klinkt niet zo goed dan!
Plaats reactie