omkeerbare Sumpftarn/Sneeuw Wendejacke

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
herr_flick
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2007, 20:10

omkeerbare Sumpftarn/Sneeuw Wendejacke

Bericht door herr_flick »

Ik heb een vraag over de omkeerbare Sumpftarn/Sneeuw Wendejacke.
1: hoeveel kost zo'n wendejacke
2: waaraan kan ik zien dat die origineel is.
3: heeft er iemand mooie plaatjes hiervan
4: Waarvoor diende het, en door wie.

Bij voorbaad dank, want ik vind dit een uitzonderlijk mooi jasje, en ik zou het graag willen aanschaffen.

Gr. Herr flick ;)
Helga, you may kiss me.
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Volgens mij is hier vandaag nog over gespeculeerd :P
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Herr Flick,
Als je van plan bent om zo'n jasje te kopen, dan zou ik me eerst eens goed verdiepen in de materie.
Zoals al vrij vaak gezegd op dit forum, goede referentieboeken zijn een must voor elke verzamelaar.
Als je niet voor een paar 100 euro het schip in wil gaan.
Het is niet in een paar regels uit te leggen hoe je kunt zien dat zo'n jas origineel is.
De prijzen verschillen ook nogal omdat dit afhangt van de staat waarin zo'n jas verkeerd e.d.
Maar eerst verdiepen in de materie dus, kan je een hoop geld schelen.
En bij specifieke vragen kunnen wij je weer verder helpen.
Hoop dat je wat kunt met mijn betoog 8)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

600 euro voor een nette jas is wel een goede prijs.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dit boek is wel aan te raden op het geboied, verre van perfect , maar het bundelt toch enkele belangrijke zaken: PALINCKX, Werner en J.F. BORSARELLO, Camouflage Uniforms of the German Wehrmacht, Atglen, Schiffer Publishing Ltd., 2002. Je kan er uiteraard niet in lezen wat het onderscheid is tussen de originelen en de steeds beter wordende namaak. Zoiets zul je zelf moeten uitzoeken door vertrouwd te geraken met de stof (buitenkant én voering) en het camouflagepatroon, een goed begin is misschien om te beginnen met een iets kleiner stuk uit de Winteranzug, zoals de Kopfhaube of Fausthandschuhe. Vraag hier desnoods van honderd stukken of ze origineel zijn tot je het zelf 'onder de knie' hebt

Hedendaagse foto's zijn uiteraard hier op het forum en op het internet wel te vinden, foto's uit de Tweede Wereldoorlog zijn vrij moeilijk.
Hier één uit mijn verzameling:
Afbeelding

De jas diende om over het normale uniform te dragen en was er voor camouflage en tegen de kou (of wat dacht je :bonk: ). Ze werden door de hele Wehrmacht gedragen vanaf de winter 1942/43, de versies met camouflagepatroon zijn echter eerder representatief voor de winters 1943/44 en 1944/45.

Prijzen kunnen oplopen tot €1000 voor een nagelnieuw uitziend exemplaar, iets wat ik er persoonlijk zeker niet voor over heb. €600 is inderdaad een meer realistische richtprijs.
herr_flick
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2007, 20:10

Bericht door herr_flick »

Hartelijk dank voor de tips :)!
Helga, you may kiss me.
herr_flick
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2007, 20:10

Bericht door herr_flick »

Nog een vraagje: Hadden ze in de winter bij hun Sumpftarn wendejacke hun normale (die ze bijv ook in de zomer hadden) wehrmacht uitrusting; gasmasker, broodzak enzv. ? of had men hier speciale uitrusting voor ? van de helmen weet ik het al :).
Want ik ben van plan, duitse winter spullen te verzamelen. Eerst had ik van alles en nogwat, een beetje rommelig.
Dus nu ga ik van 1 ding verzamelen. Graag zoveel mogelijk informatie verschaffen hierover :).
Mvg,
Herr Flick ;)
Helga, you may kiss me.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Herr Flick,

Ze gebruikten hun normale uitrusting zoals ze die ook in de zomer gebruikte. Je kan dus gewone koppels, y-riemmen, broodzakken etc. gebruiken. Er bestaan wel wintercamo gasmaskerbussen.
hier een voorbeeld van hoe dat eruitziet:
http://img70.imageshack.us/my.php?image=p1010013cb8.jpg
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

sorry hoor michiel, maar waar kan ik die wintercamo gasmaskerbussen op de foto ergens zien?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

sorry ik impliceer inderdaad dat die eropstaat... Ik bedoelde eigenlijk de combinatie van normale uitrusting met een wintercamo set.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Deze jassen zijn laat-oorlogs en zijn ook veel gedragen door volksgrenadier en daar werd alle uitrusting door elkaar gedragen.Van luftwaffe,heer,Kriegsmarine.Alles dus door elkaar.Dus een pop met zo'n jas aan is heel gemakkelijk!!!Gewoon zeggen dat ie vgd is! :wink:
Greifkommando!
Plaats reactie