Duitse veldtelefoons

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Hallo ammo,
via de naam die je me gegeven hebt het volgende gevonden. Denk dat we allebei fout zijn. Uit de volgende foto lijkt dat 43 de fabrieksnaam is en T2 het soort bakelit dat gebruikt is. Foto erbij gestoken alsook de link voor de site. (waar ik niet uit ben is dat T ook bestaat als materiaal en dat T2 dus ook als Wille Burgbacher geregistreerd is??) Dus in mijn geval zou dus 43: Dynamit AG, vormals Alfred Nobel und Co, Abt. Zelluloidfabrik, Werk Troisdorf zijn.

Afbeelding

link site: http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/page21.html (onderaan staat "codes continued" voor de rest van de codes)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Nu je het zo zegt ben ik er ik er ook nog niet helemaal uit,

De mijne is gestempeld met 54 =fabriekscode en bl =materiaalcocde.
maar bl kan ik nergens terug vinden.
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

Wat is de prijs voor zo'n ding ik weet er ergens eetje voor 60 euro :P
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

60 euro is toch zeker de beursprijs. Mits een beetje uitkijken kan je ze tegenkomen op een rommelmarkt voor ongeveer 45 euro. (misschien zelfs op een beurs mits onderhandelen?)

Maar zoals gemeld ergens in een ander topic kan je rommelmarktprijzen absoluut NIET vergelijken met beursprijzen .... :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

FF33 en FF55

Bericht door asjemenou »

Nog even ter bevestiging, de veldtelefoons zijn dus inderdaad naoorlogs. Het (voor)oorlogse model de Feldfernsprecher 33, FF33, voldeed blijkbaar zo goed dat het naoorlogse Duitse leger besloot om de telefoon opnieuw te produceren. Op wat kleine details na is deze naoorlogse telefoon, de Feldfernsprecher 55 nagenoeg hetzelfde als zijn voorloper de FF33. Ook is het zo dat er FF33´s na de oorlog door de Bundeswehr zijn doorgebruikt. Ik heb verscheidene FF33's gezien waarbij de WaA stempels waren overgeschilderd en voorzien van naoorlogse stempels en onderdelen. Zo gaat dat meestal in een leger. Onderdeel stuk? Vervangen dan. Men is dan niet geïntereseerd of dat zo'n telefoon 100% origineel WOII blijft. Het moet simpelweg werken. Het is dan ook goed mogelijk dat de telefoonkast van jouw telefoon van een FF33 is en dat het binnenwerk van een FF55 is. Onderling past dit namelijk.
Het model telefoon die jij hebt met de kiesschijf is sowieso naoorlogs. Je kunt alleen aan de stempels op de onderdelen zien of dat ze (voor)oorlogs zijn of naoorlogs.
Goed om te vermelden is ook nog dat de draagriemen van de naoorlogse FF55 vaak als oorlogse draagriemen worden verkocht. Het verschil tussen deze riemen is dat de naoorlogse dunner zijn.
Plaats reactie