Mening over luftwaffe camera

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
n2
Lid

Mening over luftwaffe camera

Bericht door n2 »

Hallo,
Wat denken jullie over deze camera, orgineel of niet?
Ik weet dat ze nog weleens worden genept, wie kan zijn oordeel over deze geven

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... hoto?img=2
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Luftwaffen, met een n ?

En ik geloof niet dat men in Duitsland zou markeren met " Germany" tijdens de oorlog.

Ik kan er naast zitten ook natuurlijk. :(
n2
Lid

Bericht door n2 »

Ja, dat vond ik ook al zo gek, daar in tegen bied men er toch goed op.
Ik denk dat het gewoon een oude camera is waar ze die stempel in hebben gegrafeerd..
custom
Lid
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ n2 Het feit dat er goed op geboden wordt wil natuurlijk nog niet zeggen dat het hier om een originele luftwaffe Leica gaat.

Ik kan er dit over zeggen er zijn na de (2WO)meer Fake Leica's gemaakt dan het originele luftwaffe model..brand je vinger daar aub maar niet aan er zijn enorm veel Fake van in omloop ze komen overal vandaan maar uit Rusland komen de beste fake's.Kijk maar even op de zoekmachine deze staat er vol mee zoals bv deze onderstaande link.

http://www.cameraquest.com/fakerusk.htm
http://www.cameraquest.com/rusky2.htm
Laatst gewijzigd door custom op 28 sep 2007, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

Ik denk dat het een civiele camera is , die later ingegraveerd is .
adelaar is te groot , er staat geen germany op,En het is wel LUFTWAFFEN EIGENTUM, met een N, zal morgen wel ff een foto plaatsen,van een originele camera.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Leica camera

Bericht door asjemenou »

Of de Leica camera uit de Marktplaats advertentie origineel is durf ik niet te zeggen. Het Engelse woord "Germany" op de camera zou best wel kunnen kloppen. De camera was toen ook al buiten Duitsland te koop. Zoals Custom al eerder schrijft, komen er veel "Duitse" Leica's uit Rusland. Op zich niet zo vreemd. De Leica camera werd destijds onder licentie in de voormalige Sovjet Unie gefabriceerd. Zelfs tot aan de Duitse inval in 1941 toe. Er bestaan sowieso dus Russische Leica's (Zorki). Volgens zeggen zou de Duitse variant qua optiek beter zijn dan de Russische. Het is dan ook goed mogelijk dat er iemand in Rusland zit te rommelen met deze camera's. Misschien worden deze camera's heden ten dage nog wel gefabriceerd met de originele mallen, wie zal het zeggen. Zolang Rusland geen lid is van de Wereld Handels Organisatie kan er in dit land volop worden gekopieerd en lapt men dus alle copyrights e.d. aan de welbekende (Russische) laars.

Een leuke anekdote om te vertellen is dat de eerste fotocamera van de bekende Sovjet oorlogsfotograaf Jewgeni Chaldej dus zo'n Russische Leica was. Men noemde deze Russische variant ook wel de FED. Hij kocht deze camera destijds voor 1200 Roebel.
In 1939 kocht hij een tweedehands Duitse Leica. Met deze Duitse Leica fotografeerde hij tijdens WOII voor TASS. Zijn wereldberoemde foto van de Sovjet soldaten met de Sovjet vlag op het dak van de Rijksdag in Berlijn in 1945, is dus genomen met deze tweedehands Duitse Leica. De Russische Leica had hij destijds in bewaring gegeven aan zijn buren. Hij was bang dat deze camera zou worden gestolen tijdens zijn afwezigheid.
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 17 keer

Bericht door utmi »

[quote="n2"]Ja, dat vond ik ook al zo gek, daar in tegen bied men er toch goed op.

Vind je? Voor een originele kan je er een nul achter zetten...
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Volgens mij zie je dat soort camera's niet veel meer.
Never Back Down
ammo
Lid

Bericht door ammo »

Bij een luftwaffe camera staat er zowiezo een FL nr in.
n2
Lid

Bericht door n2 »

Ok, vanaf blijven dus!

Wist niet dat ze zoveel waard waren.
Heb ik denk zo'n 10 jaar terug 2 stuks kunnen kopen in ooster Duitsland voor 75 Mark per stuk, helaas had ik geen geld meer!
ammo
Lid

Bericht door ammo »

Uit het boek Uniforms&Traditions of the luftwaffe.

Afbeelding
asjemenou
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Leica camera

Bericht door asjemenou »

Duidelijke uitleg Ammo. Je kunt er dus eigenlijk wel van uitgaan dat zo'n Leica camera met zo'n grote rijksadelaar er op, dus een vervalsing is. Toch zonde als men een originele civiele Leica camera op deze manier verkl**t. Voor een serieuze verzamelaar van oude camera's en of voor een verzamelaar van Duits WOII is zo'n vervalste camera totaal niet interessant meer. Maar ja, sommige mensen doen alles voor geld en zijn zelfs bereid om daarvoor historische objecten onherstelbaar te vernielen. Vanwege mijn interesse voor Sovjet WOII militaria ben ik al meerdere malen met dit fenomeen geconfronteerd. In het onmetelijke Rusland en ook in menig voormalige Sovjet republiek weet men met het vervalsen van het eigen cultuur historische erfgoed heel goed raad.
Plaats reactie