Leder?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Pure lijnzaad olie zou ik nooit op een kolf smeren. Als het wapen warm wordt dan gaat het hout zweten. Ik heb een Lee Enfield gehad die (in het leger) ruim van lijnolie was voorzien. Lekker met de kwast van boven naar beneden over het hout en metaal heen. Heeft me uren gekost om het er af te krijgen en zelfs na 1 jaar kwam het nog steeds uit het hout lopen als het geweer een beetje warm werd. Voor een kolf hebben ze andere olie (kolvenolie) die veel beter geschikt is en wordt verkocht in bijna elke wapenhandel.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Lekker met de kwast van boven naar beneden over het hout en metaal heen. Heeft me uren gekost om het er af te krijgen en zelfs na 1 jaar kwam het nog steeds uit het hout lopen als het geweer een beetje warm werd.
Je kunt het overdrijven. Als ik kolvenolie op die manier jarenlang over het hout jaag loopt het er na een jaar ook uit!
Nee, gekookte lijnzaadolie op een doek en inwrijven. Het wapen mag zacht glimmen. Na een uurtje uitwrijven indien nodig.
Deze behandeling niet elke avond!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Erik schreef: Je kunt het overdrijven. Als ik kolvenolie op die manier jarenlang over het hout jaag loopt het er na een jaar ook uit!
Nee, gekookte lijnzaadolie op een doek en inwrijven. Het wapen mag zacht glimmen. Na een uurtje uitwrijven indien nodig.
Deze behandeling niet elke avond!
Een van de nadelen van pure lijnzaad olie is dat het weer vloeibaar wordt als het warm wordt. Iets wat je bij een wapen best wel eens kan hebben.
Een blanke (schoongemaakte) kolf die kan je mooi maken door gedurenende enkele weken lang iedere dag in te wrijven met speciale kolven olie. Een uurtje wachten en opboenen. Na 2 weken de frequentie af bouwen en vervolgens om de paar maanden herhalen afhankelijk van het gebruik van je wapen. Deze manier wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld het wortelnoten hout van een jachtgeweer zo mooi te laten spreken. Voordat het hout zo'n mooie diepe glans heeft ben je al een paar maanden verder.

ps. Ik weet dat enkele landen de kolven enkel behandelden met lijnolie. Dit werd echter enkel een keertje in de fabriek gedaan en daarna niet meer. (tenzij bij groot onderhoud) Persoonlijk is het niet mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Een van de nadelen van pure lijnzaad olie is dat het weer vloeibaar wordt als het warm wordt. Iets wat je bij een wapen best wel eens kan hebben.
Gekookte lijnzaadolie gedraagt zich als olie en hard niet/nauwelijks uit. Ik heb in ieder geval nog niet eerder gehoord dat met lijnzaadolie bewerkte lades dit euvel vertonen bij warm worden.
racefiets schreef:Een blanke (schoongemaakte) kolf die kan je mooi maken door gedurenende enkele weken lang iedere dag in te wrijven met speciale kolven olie. Een uurtje wachten en opboenen. Na 2 weken de frequentie af bouwen en vervolgens om de paar maanden herhalen afhankelijk van het gebruik van je wapen. Deze manier wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld het wortelnoten hout van een jachtgeweer zo mooi te laten spreken. Voordat het hout zo'n mooie diepe glans heeft ben je al een paar maanden verder.
Ik ken maar een product dat zoiets doet is dat is Schaftol, wat ik destijds ook wel bij oude meubels gebruikte. Afgezien dat de geur minder sterk is dan lijnolie, vind ik de bewerking te omslachtig en bovendien niet des militairs. Olie voorverwarmen voordat je het aanbrengt is niet iets wat bij het militair onderhoud gebeurt. En het zijn mlilitaire wapens waarover ik spreek; gebruiksvoorwerpen voor het te velde gaan.
racefiets schreef:ps. Ik weet dat enkele landen de kolven enkel behandelden met lijnolie. Dit werd echter enkel een keertje in de fabriek gedaan en daarna niet meer. (tenzij bij groot onderhoud) Persoonlijk is het niet mijn voorkeur.
Dat kan, voorkeuren zijn persoonlijk en de mijne heb ik boven beschreven.
Ik weet niet of fabrieken wapen met lijnolie bewerken (zal best wel, denk ik), ik weet wel dat om de paar maanden het hout licht werd ingeolied met lijnzaadolie. Niet met kwasten tegelijkertijd (zoals ik tot mijn diepe afgrijzen zag bij een demonstratie "hoe houd ik mijn gereedschap zoals scheppen, bijlstelen, harken e.d. lekker inzetbaar")
Zoals met alles: overdrijving schaadt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Erik schreef: Ik weet niet of fabrieken wapen met lijnolie bewerken (zal best wel, denk ik), ik weet wel dat om de paar maanden het hout licht werd ingeolied met lijnzaadolie. Niet met kwasten tegelijkertijd (zoals ik tot mijn diepe afgrijzen zag bij een demonstratie "hoe houd ik mijn gereedschap zoals scheppen, bijlstelen, harken e.d. lekker inzetbaar")
Zoals met alles: overdrijving schaadt!
Zo iets was toch meer dienstplichtigen bezig houden. We hebben thuis een landrover 109 van defensie. Hij kwam uit depot met net geen 600 km op de teller. Maar wel met 10 lagen nieuwe verf aangebracht met de kwast. Zag er niet uit maar de wat er onder zat was wel bijna nieuw. :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Zo iets was toch meer dienstplichtigen bezig houden. We hebben thuis......Zag er niet uit maar de wat er onder zat was wel bijna nieuw. :)
Nou? Dan heeft het preventief onderhoud toch geholpen!

(Zonder gekheid, ik ben chauffeur geweest op een pantserrupsvoertuig. Op een gegeven moment moest je de bouten op het pantser eerst met een zakmes "bevrijden" voordat je ze fatsoenlijk los kon draaien! Ik weet dus wat je bedoelt!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ach ja, het was wel mooi, een auto van 22 jaar oud met nog geen 600 km op de teller maar die er vanbuiten uit ziet alsof hij al jeren zwaar in gebruik was geweest. Het meeste werk was om die nieuwe lagen allemaal te verwijderen.
Plaats reactie