duitse M40
- SiNiStEr
- Lid
Kan inderdaad van elk onderdeel geweest zijn. Zou er zelf ook niet al teveel aan doen. Misschien enkel de grote kloeten zand en roest eraf halen en hem met een droge doek o.i.d. afnemen. Een vochtige doek kan ook maar dan moet de helm daarna heel goed drogen anders gaat hij natuurlijk weer verder roesten.
Het verhaal dat helmen in een dumpput ook in brand werden gestoken door de Geallierden is mij absoluut onbekend. Zover ik weet werd er niks in de brand gestoken, alleen gedumpt en vervolgens werd het gat met een bult zand dichtgereden door een bulldozer. In de brand steken van stalen helmen zou zwaar overbodig werk zijn met een minimaal effect. Daarnaast konden de Geallierden hun brandstof wel voor betere dingen gebruiken.viny schreef:(een groot gat waar veel ingedumpt werd waarna het in de fik werd gestoken)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
- viny
- Lid
Mmh, Ik geloof wel dat dit gebeurt is. Ik kan natuurlijk fout zitten! Maar ik dacht dat alles wat achter gelaten werd op een slagveld, inc banden, wapens, helmen en al het denkbare wat achtergelaten werd in een gat werd gedumpt en in de fik werd gestoken. Zo zie je ook wel dat als mensen een dump gat open halen, ze allemaal aan elkaar gesmolten materiaal vinden. Tuurlijk heb je gelijk dat het verspilling zou zijn brandstof (en natuurlijk ook van het staal wat hergebruikt kon worden) maar ik denk dat na de oorlog grotendeels de slagvelden werden 'opgeruimt'. En dat er op dat moment wel brandstof over was.
'War is delightful for those who have not experienced it'
- jeroen wo2
- Beste Signature 2008
-
- Lid
- magicdutchmen
- Lid
- Contacteer:
Ben bang dat als je de helm uberhaupt van roest probeert te ontdoen er niet veel meer van overblijft aangezien metaal, en zeker als het lang in de grond ligt de neiging heeft om door te roestenAls ik jou was zou ik die roest helemaal niet proberen weg te werken, want met iets wat uit de grond komt is het haast onbegonnen om de roest weg te halen. En wat houd je daarna over een kale stalen buitenpot met overal putjes van de voormalige roest. Je kunt hem beter zo laten, nu heeft hij nog de charme van een echte helm zoals die uit het veld komt.
Met ontroesten word hij echt niet meer waard, voor mij heeft een dergelijke helm alleen de waarde dat je hem zelf gevonden zou hebben.
Maar dat is mijn mening.

-
- Lid
Ik denk dat je die helm nog gewoon kunt schoonmaken.
Eerste de grote plekken weghalen met een mesje(Wel voorzichtig)
Daarna pak je een boormachine,zet er een staalborstel op en verwijder de roest.
Pak dan een slijpsteentje en maak alle putjes en bobbeltjes glad.
Koop dan bij de praxis gekookte lijnolie en doe dat op een vochtig doekje(wees voorzichtig,broeigevaar)
Smeer dat op de helm en hij is weer mooi.
Maar denk erom wel voorzichtig doen!
Ik vind de helm hard genoeg uitzien om hem weer schoon te maken.
Maar zelf zou ik hem ook nooit oververfen.
mvg.
Eerste de grote plekken weghalen met een mesje(Wel voorzichtig)
Daarna pak je een boormachine,zet er een staalborstel op en verwijder de roest.
Pak dan een slijpsteentje en maak alle putjes en bobbeltjes glad.
Koop dan bij de praxis gekookte lijnolie en doe dat op een vochtig doekje(wees voorzichtig,broeigevaar)
Smeer dat op de helm en hij is weer mooi.
Maar denk erom wel voorzichtig doen!
Ik vind de helm hard genoeg uitzien om hem weer schoon te maken.
Maar zelf zou ik hem ook nooit oververfen.
mvg.
- luc
- Lid
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 2 keer
Willem , u kan hem nog gebruiken voor op te oefenenHeavy Fuel schreef:Tja,dit soort objecten,hebben voor mij persoonlijk kliko waarde,er zullen ongetwijfeld verzamelaars zijn die dit leuk vinden om in hun verzameling te hebben (het goedkoopste alternatief), Om daarna van zulk gerief af te komen is een tweede.
Mvg
Willem

http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
- willysproject
- Lid
Re: duitse M40
Dit is volgens mij een retorische vraag. Dus een vraag waar een deel van het antwoord reeds in de vraag zelf verwerkt zit. Het tweede deel van het antwoord is ook gelieerd aan het eerste deel van het antwoord

jurgen schreef:Deze helm heb ik vanmiddag gekocht, het zou een camouflagehelm van de SS of iets dergelijks geweest zijn.
Wat geeft een gek zoal voor zulk exemplaar als dit?
Ha ha Luc,maar dat gaat helemaal goed komenluc schreef:Willem , u kan hem nog gebruiken voor op te oefenenHeavy Fuel schreef:Tja,dit soort objecten,hebben voor mij persoonlijk kliko waarde,er zullen ongetwijfeld verzamelaars zijn die dit leuk vinden om in hun verzameling te hebben (het goedkoopste alternatief), Om daarna van zulk gerief af te komen is een tweede.
Mvg
Willemschietoefeningen
![]()
Is eens wat anders

Mvg
Willem
- demian326
- Lid
- Contacteer:
Re:
The big hole ...viny schreef:De helm zou uit een dumpput(een groot gat waar veel ingedumpt werd waarna het in de fik werd gestoken) kunnen komen, vandaar de zwarte plekken. Een gek zou er 30 euro voor geven, ik nog geen 1.

Oranje Zal Overwinnen!
- viny
- Lid
-
- Lid