Vraag Erbsentarn jasje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
screamingeagle90
Lid

Vraag Erbsentarn jasje

Bericht door screamingeagle90 »

Hallo,

Ik heb voor de kerst een repro camouflagejas (erbsentarn viertaschenrock) gekregen.
Mijn vraag was of het historisch correct was of hier kraagspiegels op genaait mochten worden, en of hier een mouwadelaar op mag.

http://cgi.ebay.de/Feldbluse-Erbsentarn ... dZViewItem
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 47 keer

Re: Vraag Erbsentarn jasje

Bericht door ammo »

screamingeagle90 schreef:Hallo,

Ik heb voor de kerst een repro camouflagejas (erbsentarn viertaschenrock) gekregen.
Mijn vraag was of het historisch correct was of hier kraagspiegels op genaait mochten worden, en of hier een mouwadelaar op mag.

http://cgi.ebay.de/Feldbluse-Erbsentarn ... dZViewItem
alleen een mouwadelaar ,geen kraagspiegels.
Nemo Me Impune Lacessit
screamingeagle90
Lid

ok, bedankt voor de hulp.
Dit topic kan naar mijn mening op slot.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Peter M
Lid

Re: Vraag Erbsentarn jasje

Bericht door Peter M »

screamingeagle90 schreef:Hallo,

Het was inderdaad verboden, maar armbandjes, kraagspiegels en schouderstukken werden er niettemin sporadisch opgezet. De eerste modellen werden zelfs geleverd met voorzieningen voor schouderstukken, zoals op jouw jasje ook te zien is.
screamingeagle90
Lid

ok, want heb nog repro kraagspiegels van een ss schütze en leek me leuk om deze erop te zetten.
Ik moet er ook nog een mouwadelaar op bevestigen weet iemand toevallig op welke locatie deze bevestigd hoort te zitten?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

screamingeagle90 schreef:toevallig op welke locatie deze bevestigd hoort te zitten?
Bovenaan de linkerschouder.
screamingeagle90
Lid

ja dit was me wel duidelijk maar weet iemand het wat preciezer te omschrijven? in cm's?
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

screamingeagle90 schreef:ja dit was me wel duidelijk maar weet iemand het wat preciezer te omschrijven? in cm's?
De soldaten deden het ook maar op de gok, het gaat niet op de millimeter (al weet je hoe scheef het soms zit op foto's!). Vergelijk het met een foto, en probeer het ongeveer op dezelfde plek te doen.

Afbeelding
screamingeagle90
Lid

bedankt voor het antwoord, ik dacht altijd dat deze kant en klaar met adelaar geleverd werden.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Ik had het meer over het algemeen, als insignes erop gezet werden. Ik weet niet of dat bij dit jasje het geval was.
screamingeagle90
Lid

ok, naar mijn mening kan er een slotje op, ik weet voldoende.
bedankt allemaal!!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

screamingeagle90 schreef:bedankt voor het antwoord, ik dacht altijd dat deze kant en klaar met adelaar geleverd werden.
Dat was zo tot midden 1944. (Bron: BEAVER, Michael D. en J.F. BORSARELLO, Camouflage uniforms of the Waffen-SS : A photographic reference, Atglen, Schiffer Publishing Ltd., 1995, 216.)

Over de (gemiddelde) plaats op de mouw heb ik niets gevonden.
Heavy Fuel

Bericht door Heavy Fuel »

De eerste serie erbsenjassen,met voorzieningen voor schouderstukken,hadden fabrieksmatig gemonteerde mouwadelaars,latere modellen niet meer.Voor het plaatsen van een adelaar leg het jasje plat op de grond,adelaar komt ter hoogte ongeveer het midden van de borstzak.
Mvg
Willem
screamingeagle90
Lid

ok bedankt,

ik heb zelf nog eens gezocht of ik niet soms ene foto vond waar een soldaat zelf kraagspiegels aangebracht had op het uniform maar die heb ik niet kunnen vinden.
Plaats reactie