De broeken komen zo goed als rechtsstreeks bij een oude Duitse vrouw vandaan samen met 2 Duitse jasjes en 2 WH koppelsloten en het geheel is boven water gekomen bij het opruimen van haar huis. Ik ben dus de eerste geweest die de zakken heeft doorzocht. En het was voor mij dan ook een complete verrassing om dit kleine patroontje tegen te komen.
Nu herken ik dergelijke patroontjes van de kleine patroontjes die in pistooltjes zoals de Liberator werden gebruikt. Deze wapens werden met name door het verzet e.d. gebruikt. Maar aangezien deze uit de zak van een Duitse broek komt neem ik aan dat deze munitie bestemd is voor een Duits pistooltje maar welke? Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Het patroontje is cm. groot en cm. breed. Op de kogel zijn drie lijnen te zien die rondom de kogel lopen en de huls is op de onderkant gestempeld met RCX. De huls lijkt gemaakt te zijn van koper maar de kogel lijkt eerder van staal of een andere legering te zijn gemaakt.
Mijn vraag aan jullie is dus wat voor munitie is dit en voor welk pistool(tje) was deze munitie geschikt? Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Bij voorbaat dank.