Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb vandaag een set van 3 Luftwaffe broeken ontvangen waarvan 1 wollen officiersbroek en 2 rechte stoffen (dress) broeken(zogenaamde 38-40 model). En bij het doorzoeken van de zakken vond ik bij een van de rechte broeken in het kleine zakje voorop waar normaal een zakhorloge of wat muntgeld o.i.d. in gestopt kon worden dit kleine patroontje.
De broeken komen zo goed als rechtsstreeks bij een oude Duitse vrouw vandaan samen met 2 Duitse jasjes en 2 WH koppelsloten en het geheel is boven water gekomen bij het opruimen van haar huis. Ik ben dus de eerste geweest die de zakken heeft doorzocht. En het was voor mij dan ook een complete verrassing om dit kleine patroontje tegen te komen.

Nu herken ik dergelijke patroontjes van de kleine patroontjes die in pistooltjes zoals de Liberator werden gebruikt. Deze wapens werden met name door het verzet e.d. gebruikt. Maar aangezien deze uit de zak van een Duitse broek komt neem ik aan dat deze munitie bestemd is voor een Duits pistooltje maar welke? Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Het patroontje is cm. groot en cm. breed. Op de kogel zijn drie lijnen te zien die rondom de kogel lopen en de huls is op de onderkant gestempeld met RCX. De huls lijkt gemaakt te zijn van koper maar de kogel lijkt eerder van staal of een andere legering te zijn gemaakt.

Mijn vraag aan jullie is dus wat voor munitie is dit en voor welk pistool(tje) was deze munitie geschikt? Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

Afbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door ZEN.45 »

.22 LR (Long Rifle) randvuurmunitie

Geen militair kaliber, tenzij in beperkte mate bij opleiding.

Ik zou trouwens nooit de patroon van de liberator (.45ACP) een 'klein patroontje' noemen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door racefiets »

Zal thuis een zoeken of ik wat van RCX kan vinden. De kop ziet er in ieder geval nog wel erg nieuw uit voor lood wat 60 jaar oud is.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door SiNiStEr »

ZEN.45 schreef:.22 LR (Long Rifle) randvuurmunitie

Geen militair kaliber, tenzij in beperkte mate bij opleiding.

Ik zou trouwens nooit de patroon van de liberator (.45ACP) een 'klein patroontje' noemen.
Dank voor je antwoord. Heb het even nagezocht op internet en inderdaad lijken de patronen die ik tegenkom erg veel op mijn patroon. En aangezien deze patronen al zo ontzettend oud zijn kan het goed zijn dat deze tijdens de oorlog in deze broek terecht is gekomen. Zover ik weet werd ook door Luftwaffe personeel prive spul als wapens aangekocht en zo zou ook de voormalige eigenaar van deze broek een dergelijk wapen voor persoonlijke verdediging of voor hobby schieten gehad kunnen hebben. Dit blijft echter natuurlijk bij suggesties.

Zijn er echter ook nog specifieke voorbeelden van handwapens van tussen 1930 en 1945 o.i.d. die dergelijke munitie gebruikten?

En na het even nagezocht te hebben bedoel ik inderdaad niet de Liberator maar een ander klein verzetspistool die van die minimunitie gebruikt, de naam hiervan weet ik niet. Ik dacht dat dit de Liberator was maar dat is inderdaad een ander wapen.
Ook de Duitsers gebruikten volgens mij een klein handwapen dat dit soort kleine munitie gebruikte. Volgens mij was dat echter wel een wapen van Tsjechische makelij kan ik mij iets van herinneren. Kan iemand dit bevestigen?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door ZEN.45 »

... Zijn er echter ook nog specifieke voorbeelden van handwapens van tussen 1930 en 1945 o.i.d. die dergelijke munitie gebruikten?...
Bij mijn weten uitzonderlijk en dan nog nagenoeg alleen voor training (tenminste als we het over militair gebruik hebben).
...Ook de Duitsers gebruikten volgens mij een klein handwapen dat dit soort kleine munitie gebruikte. Volgens mij was dat echter wel een wapen van Tsjechische makelij kan ik mij iets van herinneren...
De enige tsjechische pistolen die de duitsers in enige aantallen gebruikt hebben zijn volgens mij de CZ27 in kaliber 7,65mm (.32) en de CZ38 in kaliber 9mm Kurz (.380).


Ik vind trouwens dat Racefiets terecht opmerkt dat uw patroontje er nogal ‘fris’ uitziet om 60+ jaar oud te zijn. De kop (van vrij zacht lood) vertoont geen enkele beschadiging en de huls ziet er blinkend nieuw uit (tenzij er iemand met koperpoets aan de slag is geweest ???).
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door ammo »

Dit soort patronen werd gebruikt in de K 98 ,Met speciale 22R conversion kit, (voor training)
Heb je nog ff een foto van het bodemstempel.
Zou ook maar zo van een vuurbuks kunnen zijn
Laatst gewijzigd door ammo op 11 jan 2008, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door Fahnenjunker »

Geen alledaagse vondst nee, maar persoonlijk vind ik de kledingstukken en koppelsloten interessanter...Heb je daar ook foto's van?
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door jeroen wo2 »

Jaap van der Laan schreef:Geen alledaagse vondst nee, maar persoonlijk vind ik de kledingstukken en koppelsloten interessanter...Heb je daar ook foto's van?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
Never Back Down
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door coco »

hej,
Ik las dat het misschien van een verzets wapen komt:
Het kan ook zijn dat het verzet weleens duitse broeken droeg om normaal in steden enzo te komen? you never know

greetz,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door racefiets »

RCX komt niet in mijn boeken voor. Inderdaad zou een plaatje van het bodemstempel misschien uitkomst bieden.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door ammo »

Het is gewoon een modern 22 flobert patroontje voor de jacht of schietsport.
De huls met de rolcrimp in het midden is een moderne consructie, om de gasdruk iets te verhogen.
Met dank aan J
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door SiNiStEr »

Allereerst natuurlijk allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage! _/-\o_

Jammer dat het patroontje niet oorlogs blijkt te zijn maargoed dat is niet anders. Hoe deze dan in deze broek terecht is gekomen is mij dan een raadsel maar daar zijn natuurlijk ook weer honderden suggesties voor te bedenken waarvan er vast een de waarheid raakt. De bodemstempel kan ik echter niet goed op de foto krijgen, daar is onze camera niet goed genoeg voor helaas. Ik zal morgen nog een poging doen maar ik kan niks beloven.

Van een deel van de andere spullen heb ik echter nog niet echt duidelijke foto's. Van de broeken wel maar van de koppelsloten, de Viertasschenrock en de Fliegerbluse heb ik echter nog niet echt hele duidelijke foto's die de details goed laten zien. Dat laatste deel is dan ook nog niet binnen. Wanneer dit ook binnen is zal ik er wel foto's van plaatsen. De broeken daar zal ik morgen alvast foto's van plaatsen. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door Arachnide »

SiNiStEr schreef: Zover ik weet werd ook door Luftwaffe personeel prive spul als wapens aangekocht en zo zou ook de voormalige eigenaar van deze broek een dergelijk wapen voor persoonlijke verdediging of voor hobby schieten gehad kunnen hebben. Dit blijft echter natuurlijk bij suggesties.
Waarom neem je niet even contakt op met die oude, Duitse vrouw en vertel je over je vondst in de broekzakken.
Misschien weet zij wel, of haar man privéschoot o.i.d?

Wij gebruiken op de schietvereniging precies dezelfde soort kogels in .22 handvuurwapens, en .22 geweren.
Op onze schietvereging zit er een zwarte kop op, maargoed. Kleur kan verschillen natuurlijk.
Ik betwijfel daarom of deze kogel stamt uit de jaren '40. Misschien is contakt (her)opnemen met die Duitse vrouw, wel het beste.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door ammo »

Ik betwijfel daarom of deze kogel stamt uit de jaren '40. Misschien is contakt (her)opnemen met die Duitse vrouw, wel het beste.[/quote]

Als je het topic goed gelezen had , dan wist je al dat de patroon modern was.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Hulp gezocht bij indentificatie kleine patroon...

Bericht door SiNiStEr »

Ow, voor ik het vergeet nog even de foto's van de broeken. Had beloofd ze te plaatsen dus dan moet ik dat ook doen. ;)

Het betreft dus een prive-aanmaak broek voor koudere periodes(dikkere stof, eerste 3 foto's), een officiers rijbroek(wol, 2de rijtje van 3 foto's) en een zomerbroek(dunnere stof, 3de setje van 3 foto's). Vermoedelijk zijn de broeken van een persoon geweest en de zomerbroek heeft duidelijk bovenin de kist of doos gelegen waar de broeken samen met het andere spul in gevonden zijn. Deze heeft namelijk als enige motschade. Voor de rest zijn de broeken in mint toestand. Waarschijnlijk dus nauwelijks gebruikt of heel goed bijgehouden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie