Ivo Wilms schreef:Viny, een goed Ek1 heeft een gegoten ijzeren kern, met zilveren randen. Het ziet ernaar uit dat het kruis van jou uit één metaalsoort gemaakt is i.p.v. wat ik eerder schreef. De kleur van het swastika en de rand zijn precies hetzelfde, dat kan dus zowiso al niet kloppen gezien zilver en ijzer anders oxyderen/verouderen. Verder heb ik nog nooit zilver gezien dat in deze kleur oxydeerd. Het kan dus nooit echt zilver zijn. Daarom is hij in mijn ogen gewoon níet goed.

Verder zegt garantie van een verkoper ook helemaal niets. Ik kan ook iets met garantie verkopen in de hoop dat de koper er verder niet bij stil zal staan of het wel origineel is. Zet hem maar eens op het WAF, dan weet je genoeg. Maar voor dat je dat doet, kun je eens betere foto's maken? En als je thuis ergens een magneetje hebt liggen kun je die eens bij de kern halen, pakt hij niet, dan weet je genoeg.
Over originaliteit valt met deze foto's absoluut niks te zeggen. Daarnaast weet je met jou theorie over het magneetje nog niks. Volgens wat jij zegt zou het magneetje de kern niet moeten pakken maar het is juist andersom. De kern die is van ijzer, dus deze moet het magneetje wel pakken. De rand daarintegen zou volgens jou theorie van zilver moeten zijn dus die moet het magneetje niet pakken.
Maar zelfs dan werkt die theorie lang niet altijd. Volgens mij waren een heleboel randen van EK's
verzilverd en dus zeker niet helemaal van zilver daar dit metaal alleen niet erg sterk is. Bij een kruis dat veel gedragen is, is deze verzilverde laag er, in veel gevallen, dus ook afgesleten op het grootste deel van de rand. En dus gaat op de kruizen die veel gedragen zijn het trucje met de magneet niet op.
Van wat op de foto's te zien is, zit de slijtage op plekken waar je het zou verwachten dus ik vermoed dat dit kruis gewoon veel gedragen is. Bij slijtage zoals op dit kruis te zien is kan het dus heel goed zijn dat je bij de randen hetzelfde metaal ziet als bij slijtage op de kern van het kruis daar de verzilverde laag eraf is.
Betere foto's zijn dus nodig voor de beoordeling van dit kruis maar ik zie tot nu toe nog niks waar ik me zorgen over zou maken...