Verzamelaarsvergunning

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Wolfman
Lid

Verzamelaarsvergunning

Bericht door Wolfman »

Ik heb al een aantal keer gehoord dat je eigenlijk een verzamelaarsvergunning moet hebben om WO2 artikelen te mogen verzamelen (met name (replica) wapens, en Duitse insignes). Klopt dit? En weet iemand waar je zo'n vergunning aan kan vragen?

Ik ben al jaren enorm geïnteresseerd in alles wat met WO2 te maken heeft, maar heb geen zin in gezeik met justitie.
Fahnenjunker
Lid

Re: Verzamelaarsvergunning

Bericht door Fahnenjunker »

Verzamelaarsvergunning? Nooit van gehoord. En anders ben ik al jaren in overtreding! Wapenvergunningen zijn er uiteraard wel en het is dan ook raadzaam om je daar goed in te verdiepen voordat je een wapen koopt. Info is onder andere te vinden hier: http://www.justitie.nl/onderwerpen/crim ... index.aspx en hier voor antieke wapens: http://www.antiekewapens.nl/index.php?page=23 om maar wat te noemen. Dit is voor Nederland. Belgie heeft weer een andere wetgeving, dit zal ongetwijfeld via de Belgische justitie op te vragen zijn.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

haha, gelukkig is dat er niet nee,
Maar ik zie ze er in Nederland wel voor aan. Hier heb je bijna overal een vergunning voor nodig.
Maar verzamelen is nog steeds vrij bij de wet (behalve de wapenwet dan)
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Ik denk dat in Duitsland wel zoiets is, want ik heb wel gehoord dat het bezitten van dingen met hakenkruizen of andere nazisymbolen erop verboden is oid.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Voor wapens heb je een vergunning nodig, beter gezegd: een machtiging. Je kan een verzamelaarsmachtiging aanvragen, een WM8 maar dan moet je eerst lid zijn van Edouard de Beaumont wat een vereniging die tot doel heeft historische wapens te conserveren. Een verzamelaarsvereniging, dus. De wachttijden zijn fors.. Dit is naar mijn weten de enige manier om een WM 8 te verkrijgen...
Daar is 'ie weer!
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Andere mogelijkheid is een museum zijn die aan kan tonen dat een vergunning noodzakelijk is. Lidmaatschap van EdB is dan niet noodzakelijk. Hoewel de politie het wel probeerd.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

iknowdintoo schreef:Ik denk dat in Duitsland wel zoiets is, want ik heb wel gehoord dat het bezitten van dingen met hakenkruizen of andere nazisymbolen erop verboden is oid.
Nee, dat is in Duitsland niet zo. Maar je hebt wel gelijk dat sommige deelstaten er echt een probleem van maken.
Bijv. in beijeren kun je rustig met een kubel met palm en hakenkruis op de deur rondrijden, in nordreinwestfalen nemen ze hem zo in beslag.
Nordrhein westfalen zijn er heel streng aan en nemen alles wat ze op markten etc zien in beslag. Daarom is de wapenbeurs nu ook in Kassel en niet meer in Dortmund.

jim
n2
Lid

Bericht door n2 »

Als ik het goed bedrijp loop je het risico dat je waar in beslag genomen op een Duitse markt wanneer er een hakenkruis opstaat, dus kunnen ze bv een helm in beslag nemen?
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

In Nordreinwestfalen wel dus.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

klopt ja, ik heb het zelf zien gebeuren, de polizei nam gewoon alle handel van een vlooienmarkt handelaar in beslag, nadat ze uitgelokt hadden (in burger) door te vragen of hij niks uit de oorlog had. Hij haalt dat uit zijn auto en is alles kwijt. Maar in de rest van Duitsland doen ze niet zo moeilijk.
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

mgschutze schreef:klopt ja, ik heb het zelf zien gebeuren, de polizei nam gewoon alle handel van een vlooienmarkt handelaar in beslag, nadat ze uitgelokt hadden (in burger) door te vragen of hij niks uit de oorlog had. Hij haalt dat uit zijn auto en is alles kwijt. Maar in de rest van Duitsland doen ze niet zo moeilijk.
Mij werd verteld dat de politie bijv. prostituees en pottenrammers niet mag uitlokken, maar in Duitsland mag uitlokken blijkbaar wel?
Grenadier Markus Schenk
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Heb je in Nederland ook gewoon... als eerst reactie moest ik ook lachen, maar ze zetten in Nederland ook lok-homo's, lok-oma's en lok-prostituees in...
Deas Gu Cath
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Wouter schreef:Heb je in Nederland ook gewoon... als eerst reactie moest ik ook lachen, maar ze zetten in Nederland ook lok-homo's, lok-oma's en lok-prostituees in...
Vreemd, ik dacht écht dat uitlokken verboden was.
Grenadier Markus Schenk
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

hier in de stad gebeurd dat ook regelmatig met fietsen verkopen. Lopen ze een beetje rond met fiets en als iemand erop in gaat om hem te willen kopen is die het bokje
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie