Een aantal jaren geleden heb ik een Sovjet Mosin Nagant patronentas gekocht. Op zich niets bijzonders maar aan de binnenzijden van de 2 kleppen staan stempels met Duitse adelaars afgebeeld. Het eerste wat in mij opkwam was, dat de patronentas mogelijk zou zijn doorgebruikt door de Duitsers (leger of politietroepen) of door het ROA. Was het standaard dat dit soort uitrustingsstukken doorgebruikt door het ROA of door de Duitsers opnieuw werden gestempeld?
Een andere theorie zou kunnen zijn dat het om een ordinaire vervalsing gaat. Dan lijkt het mij wel voor de hand liggend dat er meerdere van dit soort vervalste patronentassen in omloop zouden moeten zijn. Tot nu toe heb ik geen tweede exemplaar zoals mijn patronentas kunnen vinden. Wie herkent het model Duitse stempel als dusdanig? Wellicht werd dit model stempel ook ergens anders voor gebruikt.
De zwarte vierkante stempel in het rechtervak is Russisch. De letters zijn Cyrillisch en op de achterkant van de patronentas staat een Russische naam gekrast (niet zichtbaar op de foto's).