Mosin Nagant patronentas, Duits doorgebruikt

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Mosin Nagant patronentas, Duits doorgebruikt

Bericht door asjemenou »

Hoewel ik al eens meer op dit forum om opheldering heb gevraagd omtrent een Mosin Nagant patronentas, leg ik het geval nog een keer voor. Wie weet kan iemand mij meer vertellen.

Een aantal jaren geleden heb ik een Sovjet Mosin Nagant patronentas gekocht. Op zich niets bijzonders maar aan de binnenzijden van de 2 kleppen staan stempels met Duitse adelaars afgebeeld. Het eerste wat in mij opkwam was, dat de patronentas mogelijk zou zijn doorgebruikt door de Duitsers (leger of politietroepen) of door het ROA. Was het standaard dat dit soort uitrustingsstukken doorgebruikt door het ROA of door de Duitsers opnieuw werden gestempeld?
Een andere theorie zou kunnen zijn dat het om een ordinaire vervalsing gaat. Dan lijkt het mij wel voor de hand liggend dat er meerdere van dit soort vervalste patronentassen in omloop zouden moeten zijn. Tot nu toe heb ik geen tweede exemplaar zoals mijn patronentas kunnen vinden. Wie herkent het model Duitse stempel als dusdanig? Wellicht werd dit model stempel ook ergens anders voor gebruikt.
De zwarte vierkante stempel in het rechtervak is Russisch. De letters zijn Cyrillisch en op de achterkant van de patronentas staat een Russische naam gekrast (niet zichtbaar op de foto's).

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
SV Kenny
Lid
Contacteer:

Re: Mosin Nagant patronentas, Duits doorgebruikt

Bericht door SV Kenny »

Ziet er mij fake uit, ik heb hier ook een stel venezuelaanse patroontassen waar een fake Belgische stempel in is geplaatst.
Er zijn echt mensen met tijd teveel en een stempelsetje van de kinderen in de kast.
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

kinder stempel setje? daar zit ook echt een waffen amt adelaar in... :/
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

deze stempel heb ik ooit eerder gezien (helaas kan ik hem niet terugvinden of oprakelen in welk verband dat was) edoch op basis van de foto zal ik niet al te hard roepen dat het een fake is. De adelaar is netjes en redelijk gedetailleerd.

Ik zou hier niet al te hard bij wegrennen en mits origineel erg aardig voor bij mijn POA jasje......
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Een fake stempel is niets slechter dan een originele qua details etc. Je kunt toch gewoon een originele stempel gebruiken :wink:
Deze stempel is niet echt een gangbare stempel in uitrustingstukken, denk ook dat iemand creatief is geweest.
Al zouden dergelijke tasjes POA gebruikt zijn, dan zouden deze stempels daar niet bijhoren. Staat er verderop de lusjes niet meer Russische stempels, de tasjes hebben meestal ook nog wel een datering, ze kunnen namelijk ook naoorlogs zijn.

Gr. Jim
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door ammo »

Ik zeg ook ,stempel is fake .
Nemo Me Impune Lacessit
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Wat het patronentasje zelf betreft, hier is niets mis mee. Het Sovjet leger had tot aan het einde van WOII meerdere modellen Mosin Nagant patronentassen in gebruik, waaronder het bovenstaande model. Het naoorlogse model, die nogal eens te koop wordt aangeboden als WOII zijnde, ziet er anders uit dan het bovenstaande model.
Het enige wat voor mij een raadsel is, dat zijn de "Duitse" stempels aan de binnenkant. Een meerwaarde aan het patronentasje geven de stempels overigens niet. Ik heb het patronentasje destijds gekocht voor een prijs die normaal was/is voor dit soort patronentassen. Vervalsen lijkt mij dan ook zinloos maar iemand kan het toch geprobeerd hebben. Is het model stempel wel een bekend model stempel die gebruikt werd? Misschien niet in uitrustingsstukken maar misschien op documenten? Of is de stempel sowieso een fantasiemodel?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Doornewaard
Lid

Bericht door Doornewaard »

Ik heb deze stempel nog nooit gezien, zeker niet in die kleur. Staat de zwarte stempel onder of boven de rode stempel?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik ken niet alle stempels, want dat zijn er duizenden. Maar in deze combinatie lijkt het mij fantasie.
Deze leren tasjes verkopen wij waar ik werk ook, voor 29,95 per paar. Maar ze zijn niet allemaal oorlogs gedateerd. Ook van daarna. De half stoffen variant hebben we ook, deze zijn ook met wisselende dateringen.
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Doornewaard schreef:Ik heb deze stempel nog nooit gezien, zeker niet in die kleur. Staat de zwarte stempel onder of boven de rode stempel?
Omdat de ene stempel zwart is, is het moeilijk te zien of dat de rode stempel over de zwarte stempel staat. Maar het lijkt mij aannemelijk dat de rode stempel over de zwarte stempel staat.
asjemenou

Bericht door asjemenou »

mgschutze schreef:Ik ken niet alle stempels, want dat zijn er duizenden. Maar in deze combinatie lijkt het mij fantasie.
Deze leren tasjes verkopen wij waar ik werk ook, voor 29,95 per paar. Maar ze zijn niet allemaal oorlogs gedateerd. Ook van daarna. De half stoffen variant hebben we ook, deze zijn ook met wisselende dateringen.
Laten we de stempels dan maar op vervalsingen houden. De patronentassen die jij verkoopt. Weet je zeker dat dit dezelfde zijn? Als dit zo is dan heb ik nog wel interesse voor een paar oorlogsgedateerde.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

kijk maar;
Afbeelding
Afbeelding
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Om terug te komen op een andere vraag die je in je openingspost stelt. Het kwam (veelvuldig) voor dat de (2e rangs) Duitse troepen zoals de ROA uitrustingstukken gebruikten die buitgemaakt waren. Je ziet dit veel bij de PPSH en SVT welke door de Duitsers veelvuldig gebruikt zijn en ook door troepen als de ROA, kosakken etc.

Een kennis van mij uit de VS had in zijn collectie een komplete set van een Ukrainse vrijwilliger (YBB armschildje) met een Bulgaars (?) uniform met een sovjetriem waarvan de hamer en sikkel gevijld waren.
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Elders op het forum staat een topic over een RMBO (Reichsministerium für die Besetzten Ostgebiete) adelaar, zie; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=40&t=20597 . Zouden de 2 gestempelde adelaars (ook links kijkend) in de patronentas iets met het RMBO te doen kunnen hebben?
Plaats reactie