obus

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiger
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2008, 17:39
Locatie: België

obus

Bericht door tiger »

ik heb een obus met kaliber 20,3cm maar ik weet helemaal niet welke het is.
er staan enkele symbolen op: een rechthoekje met een klein bolletje erop
duits ijzeren kruis (stempel, niet geschilderd)
1: in duitse termen betekent dit: gevuld met magnesium, dus ik dacht illuminating?

hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot nu toe heb ik enkel deze 3 symbolen gevonden, maar ik moet nog wat verf verwijderen.
Is er iemand die er toch al iets over weet ?

bij voorbaat dank

laurens
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: obus

Bericht door ammo »

De duitsers hadden dit kaliber in WO niet , kan natuurlijk wel beute zijn , maak het projectiel ,maar verder schoon, zien of er nog meer tekens en letters onderheen komen.
Is het kaliber precies 20,3 cm en wat is de lengte?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
tiger
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2008, 17:39
Locatie: België

Re: obus

Bericht door tiger »

bij mijn weten hadden ze dit kaliber wel: ik heb 2 lijsten met enkel allerlei afmetingen van hulzen en daar staat (in beide) de huls met afmetingen : 20,3 X 825 bij de duitse hulzen WO2. Die huls zou dan van een sk c/34 marine zijn.

http://www.go2war2.nl/artikel/1127/Seydlitz.htm : hier staat een tekst met informatie over het schip van de admiral Hipper klasse.
onderaan bij de bewapening van dit duitse schip staat opnieuw de 20,3cm c/34 vermeld.

kan natuurlijk beutewaffe zijn, hoewel ik denk dat dat niet zo is omdat die schepen van de admiral hipper klasse allemaal in 1935 - 1936 zijn gebouwd.

de lengte is 86cm en jah, met een beetje verbeelding kan je er ook kaliber 210mm in zien ja.

laurens
Gebruikersavatar
tiger
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2008, 17:39
Locatie: België

Re: obus

Bericht door tiger »

iemand nog een idee ?
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: obus

Bericht door ammo »

tiger schreef:bij mijn weten hadden ze dit kaliber wel: ik heb 2 lijsten met enkel allerlei afmetingen van hulzen en daar staat (in beide) de huls met afmetingen : 20,3 X 825 bij de duitse hulzen WO2. Die huls zou dan van een sk c/34 marine zijn.

http://www.go2war2.nl/artikel/1127/Seydlitz.htm : hier staat een tekst met informatie over het schip van de admiral Hipper klasse.
onderaan bij de bewapening van dit duitse schip staat opnieuw de 20,3cm c/34 vermeld.

kan natuurlijk beutewaffe zijn, hoewel ik denk dat dat niet zo is omdat die schepen van de admiral hipper klasse allemaal in 1935 - 1936 zijn gebouwd.

de lengte is 86cm en jah, met een beetje verbeelding kan je er ook kaliber 210mm in zien ja.

laurens
Klopt idd , Hij staat ook bij in de kaliberlijst,ik hem over het hoofd gezien,Er zou dan een marine adelaar in moeten staan , voor zover te zien is .
Nemo Me Impune Lacessit
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: obus

Bericht door dutchknive »

Inderdaad een 20,3 cm Krigsmarine leuchtgeschoss. Mooi projectiel. Heb de huls wel hier staan(C-34). Dit kaliber werd gebruikt in het begin op de kleinere kruisers, maar al gauw werden de kanonnen in de Atlantic Wall opgenomen.
Plaats reactie