Opel olympia OL38
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Opel olympia OL38
Vandaag ben ik met mijn vader wezen kijken voor een Opel Olympia. Deze kwamen we tegen op Marktplaats en bleek van een kennis te zijn.
Na het bezichtigen hadden we een hele goede indruk en zijn we het over de prijs eens geworden. Over een paar weken wordt deze bij ons thuis gebracht. Toen we de auto naar een andere schuur hebben gebracht mocht ik vast even achter het stuur
Het is een Opel Olympia, type OL38, en het bouwjaar is ook 1938.
De auto is vrijwel compleet, een paar kleine dingen ontbreken, zoals een spiegel, ruitenwisser, er zit een ster in het raam en een paar sierstrips op de deuren. Maar dat is allemaal makkelijk te restaureren. De auto is na de oorlog in tsjechië doorgebruikt, zoals met veel auto's is gebeurt. Er zijn ook een paar tellers vervangen in het Tsjechies, de lampen, en de carburateur. Maar het grote voordeel is dat deze auto al in begin jaren 70 uit Tsjechië is weggehaald en in 1974 in Nederland is ingevoerd (papieren aanwezig). Veel auto's hebben daar namelijk tot in de jaren 90 doorgelopen en zijn dan totaal verabbezakt en vaak de motoren vervangen. Deze heeft nog de originele motor er in liggen, wel met daaromheen Tsjechiësche onderdelen, maar dat de motor op zich origineel is is al zeldzaam. Aangezien de opel na de oorlog ook nog geproduceerd is is er op zich nog wel redelijk aan sommige onderdelen te komen.
De carrosserie is nog helemaal hard en heeft enkel een beetje vlieg roest.
We gaan de auto eerst restaureren tot static display, en later eventueel proberen rijdend te maken (blok is los).
De auto gaat bij ons Luftwaffe blauwe verf krijgen.
Deze auto's zijn veel gebruikt bij zowel Wehrmacht, Luftwaffe en SS. In het begin waaronder mei40 zelfs meer dan kubelwagens etc. Dit kwam omdat het aantal echt militaire voertuigen als de kubel nog gering was. In 1942 was de kubel eigenlijk pas echt de meest gebruikte auto. Deze auto's als de opel en ook renault, peugeot en andere civiele voertuigen zijn de hele oorlog door wel in dienst gebleven van het Duitse leger. Ik heb een paar originele foto's bijgevoegt.
De middelste
Na het bezichtigen hadden we een hele goede indruk en zijn we het over de prijs eens geworden. Over een paar weken wordt deze bij ons thuis gebracht. Toen we de auto naar een andere schuur hebben gebracht mocht ik vast even achter het stuur
Het is een Opel Olympia, type OL38, en het bouwjaar is ook 1938.
De auto is vrijwel compleet, een paar kleine dingen ontbreken, zoals een spiegel, ruitenwisser, er zit een ster in het raam en een paar sierstrips op de deuren. Maar dat is allemaal makkelijk te restaureren. De auto is na de oorlog in tsjechië doorgebruikt, zoals met veel auto's is gebeurt. Er zijn ook een paar tellers vervangen in het Tsjechies, de lampen, en de carburateur. Maar het grote voordeel is dat deze auto al in begin jaren 70 uit Tsjechië is weggehaald en in 1974 in Nederland is ingevoerd (papieren aanwezig). Veel auto's hebben daar namelijk tot in de jaren 90 doorgelopen en zijn dan totaal verabbezakt en vaak de motoren vervangen. Deze heeft nog de originele motor er in liggen, wel met daaromheen Tsjechiësche onderdelen, maar dat de motor op zich origineel is is al zeldzaam. Aangezien de opel na de oorlog ook nog geproduceerd is is er op zich nog wel redelijk aan sommige onderdelen te komen.
De carrosserie is nog helemaal hard en heeft enkel een beetje vlieg roest.
We gaan de auto eerst restaureren tot static display, en later eventueel proberen rijdend te maken (blok is los).
De auto gaat bij ons Luftwaffe blauwe verf krijgen.
Deze auto's zijn veel gebruikt bij zowel Wehrmacht, Luftwaffe en SS. In het begin waaronder mei40 zelfs meer dan kubelwagens etc. Dit kwam omdat het aantal echt militaire voertuigen als de kubel nog gering was. In 1942 was de kubel eigenlijk pas echt de meest gebruikte auto. Deze auto's als de opel en ook renault, peugeot en andere civiele voertuigen zijn de hele oorlog door wel in dienst gebleven van het Duitse leger. Ik heb een paar originele foto's bijgevoegt.
De middelste
Laatst gewijzigd door JimK op 21 jul 2008, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Re: Opel olympia OL38
Toch weer een mooi, appart aanwinst. Resturatie alleen al is een mooi project en zeker de moeite waard.
mooie bak!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
-
- Lid
Ik zag hem ook op marktplaats, mooi ding,
Camo?
( inclusief de bandjes dus )
Camo?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lid
Mooi ding man!
Zet deze anders ff onder pats met je auto
Zet deze anders ff onder pats met je auto
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Ga toch weg met je camo.Erik S. schreef:Ik zag hem ook op marktplaats, mooi ding,
Camo?
Lijkt voor geen meter.
Mooi luftwaffe blauw is niet verkeerd.
Hoewel ik een restauratie in de originele kleur het meest waardeer.
Verder is dit een hele mooie basis om een restauratie op uit te voeren.
Maak er wel werk van en lap hem niet hier een daar wat op.
Maakt een latere restauratie alleen maar lastig.
Mvg/Best regards, Sipke
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Bedankt voor julie positieve reacties.
En het wordt inderdaad geen camo, ik gaf in mijn verhaal al aan dat het LW blauwe verf gaat krijgen.
We gaan hem eerst van buiten doen, dus de verf, maar wel goed voorbereiden, dat de verf er niet volgend jaar weer afligt. Het is de bedoeling dat hij dan eerst dus als static display fungeert. De restauratie van het motorische gedeelte zal nog wel niet direct aan de orde zijn. Maar wie weet. Dit is voor later wel de bedoeling.
En het wordt inderdaad geen camo, ik gaf in mijn verhaal al aan dat het LW blauwe verf gaat krijgen.
We gaan hem eerst van buiten doen, dus de verf, maar wel goed voorbereiden, dat de verf er niet volgend jaar weer afligt. Het is de bedoeling dat hij dan eerst dus als static display fungeert. De restauratie van het motorische gedeelte zal nog wel niet direct aan de orde zijn. Maar wie weet. Dit is voor later wel de bedoeling.
-
- Lid
Leuke aanwinst
Zoiets kom je niet elke dag tegen, ik neem aan dat die een plekje krijgt in het museum na de restauratie
Zoiets kom je niet elke dag tegen, ik neem aan dat die een plekje krijgt in het museum na de restauratie
Ga eerst eens na of er eventueel laswerk in zit.
Zorg dat je een goede strakke maar vooral een harde koets hebt.
Is ook alleen maar beter qua waarde.
Zorg dat je een goede strakke maar vooral een harde koets hebt.
Mvg/Best regards, Sipke
-
- Lid
Reken er wel op dat in 44 9/10 auto's, bussen, vrachtauto's en andere voertuigen in camo gespoten werden.Haplo schreef:Ga toch weg met je camo.Erik S. schreef:Ik zag hem ook op marktplaats, mooi ding,
Camo?
Lijkt voor geen meter.
Hoewel ik een restauratie in de originele kleur het meest waardeer.
Verder is dit een hele mooie basis om een restauratie op uit te voeren.
Maak er wel werk van en lap hem niet hier een daar wat op.
Maakt een latere restauratie alleen maar lastig.
Lijkt mij toch mooier
Master of Puppets - Custom Mannequins
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Daar voldoet deze zeker aan, Helemaal harde koets. Van onderen ook niet verrot. Weinig laswerk zal er bij komen kijken.Haplo schreef:Zorg dat je een goede strakke maar vooral een harde koets hebt.
Iedereen maakt alles camo, vaak nog kitsch ook. En onze auto komt uit 1938, en ik heb al een 15 tot 20 originele foto's gevonden van opel olympia's en een aantal in een paar boeken. Maar daar zie ik er bijna geen camo op zitten.Erik S. schreef:Reken er wel op dat in 44 9/10 auto's, bussen, vrachtauto's en andere voertuigen in camo gespoten werden.Haplo schreef:Ga toch weg met je camo.Erik S. schreef:Ik zag hem ook op marktplaats, mooi ding,
Camo?
Lijkt voor geen meter.
Lijkt mij toch mooier
Ik post wel een foto als die thuis komt, en als er eventueel werk aan gedaan wordt.
-
- Lid
Mooi project!, en idd camo is niet echt een optie. Vaak ziet het er dan te ''nieuw'' uit. en camo voor 1942 zie je niet zo veel.
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Zie je niet vaak dat een koets bij een auto van zo oud nog mooi gaaf en hard is.
Heb je een goede koop aan gedaan dus.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Heb je een goede koop aan gedaan dus.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Mvg/Best regards, Sipke