Na het bezichtigen hadden we een hele goede indruk en zijn we het over de prijs eens geworden. Over een paar weken wordt deze bij ons thuis gebracht. Toen we de auto naar een andere schuur hebben gebracht mocht ik vast even achter het stuur

Het is een Opel Olympia, type OL38, en het bouwjaar is ook 1938.
De auto is vrijwel compleet, een paar kleine dingen ontbreken, zoals een spiegel, ruitenwisser, er zit een ster in het raam en een paar sierstrips op de deuren. Maar dat is allemaal makkelijk te restaureren. De auto is na de oorlog in tsjechië doorgebruikt, zoals met veel auto's is gebeurt. Er zijn ook een paar tellers vervangen in het Tsjechies, de lampen, en de carburateur. Maar het grote voordeel is dat deze auto al in begin jaren 70 uit Tsjechië is weggehaald en in 1974 in Nederland is ingevoerd (papieren aanwezig). Veel auto's hebben daar namelijk tot in de jaren 90 doorgelopen en zijn dan totaal verabbezakt en vaak de motoren vervangen. Deze heeft nog de originele motor er in liggen, wel met daaromheen Tsjechiësche onderdelen, maar dat de motor op zich origineel is is al zeldzaam. Aangezien de opel na de oorlog ook nog geproduceerd is is er op zich nog wel redelijk aan sommige onderdelen te komen.
De carrosserie is nog helemaal hard en heeft enkel een beetje vlieg roest.
We gaan de auto eerst restaureren tot static display, en later eventueel proberen rijdend te maken (blok is los).
De auto gaat bij ons Luftwaffe blauwe verf krijgen.
Deze auto's zijn veel gebruikt bij zowel Wehrmacht, Luftwaffe en SS. In het begin waaronder mei40 zelfs meer dan kubelwagens etc. Dit kwam omdat het aantal echt militaire voertuigen als de kubel nog gering was. In 1942 was de kubel eigenlijk pas echt de meest gebruikte auto. Deze auto's als de opel en ook renault, peugeot en andere civiele voertuigen zijn de hele oorlog door wel in dienst gebleven van het Duitse leger. Ik heb een paar originele foto's bijgevoegt.




De middelste

