En wat is er speciaal aan de bandjes? Zijn 99% zeker niet meer geschrikt om er mee te rijden...Erik S. schreef:( inclusief de bandjes dus)
Opel olympia OL38
-
- Lid
Re: Opel olympia OL38
-
- Lid
koen schreef:En wat is er speciaal aan de bandjes? Zijn 99% zeker niet meer geschrikt om er mee te rijden...Erik S. schreef:( inclusief de bandjes dus)
Camo werd in het veld gedaan, reken dat er een hele rij te wachten stond om in camo gespoten te worden. Dus het werd vlug gedaan, zonder banden af te plakken, die werden dus ook gewoon mee gespoten.
Ik neem aan dat als je de banden gaat vervangen je ze vervangt met continental exemplaren?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Wat voor bandjes het worden hebben we ons nog niet in verdiept. Camo wordt het in ieder geval niet.Erik S. schreef:koen schreef:En wat is er speciaal aan de bandjes? Zijn 99% zeker niet meer geschrikt om er mee te rijden...Erik S. schreef:( inclusief de bandjes dus)
Camo werd in het veld gedaan, reken dat er een hele rij te wachten stond om in camo gespoten te worden. Dus het werd vlug gedaan, zonder banden af te plakken, die werden dus ook gewoon mee gespoten.
Ik neem aan dat als je de banden gaat vervangen je ze vervangt met continental exemplaren?
Een kennis heeft in ieder geval al een zolder vol Olympia onderdelen, en we hebben nog wat adresjes gevonden.
-
- Lid
Continental is hét duitse merk.
Lampen moet je van Bosch zoeken, Carburateurs van Greatzin.
Master of Puppets - Custom Mannequins
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Ik denk dat ik dat zelf wel beter kan.Erik S. schreef:Continental is hét duitse merk.
Het originele werkplaatshandboek komt er als goed is aan.
En er zaten eigen Opel carburateurs op.
Als het goed is, is het gehele blok eigen opel fabrikaat.
Wel leuk trouwens dat je een origineel werkplaats handboek hebt kunnen bemachtigen.
Neem aan dat het een origineel is ipv een copie?
Wel leuk trouwens dat je een origineel werkplaats handboek hebt kunnen bemachtigen.
Mvg/Best regards, Sipke
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Hij moet nog binnen komen, maar het is inderdaad geen copie. Maar wel van net van de oorlog, 46 of 47. Toen hebben ze precies dezelfde olympia in dezelfde fabriek weer opgestart. En later is pas een nieuw type gekomen. Dat is ook een voordeel bij restauratie, dat veel onderdelen er dus nog redelijk zijn. En het klopt, blok is gewoon van Opel. De carburateur ook, zijn drie types van (allemaal Opel).Haplo schreef:Als het goed is, is het gehele blok eigen opel fabrikaat.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 65 keer
- Ontvangen: 114 keer
Opel Olympia/Moskvitch
Dit model auto werd ook in de voormalige Sovjet Unie gemaakt en we onder de naam Moskvitch 400/420. Tot aan de dag van de Duitse inval in de Sovjet Unie toe, bestond er een handelsverdrag tussen deze twee landen. Zo werd de Opel Olympia bij KIM in de Sovjet Unie al in 1939 in licentie gebouwd. Veel zijn dit er toen overigens niet geweest. Het verhaal wil dat Stalin dit model auto afschuwelijk vond.
Na de oorlog veranderde de Sovjet Russische autofabriek zijn naam in MZMA en werd dit model auto tevens het eerste model Moskvitch type 400/420. Van de Moskvitch bestond ook een sedan (4-deurs) uitvoering. De Moskvitch 400/420 is tot 1956 gefabriceerd. Net als alle andere Sovjet auto's werd ook de Moskvitch geëxporteerd naar de landen onder de Sovjet invloedssfeer.
Zoals MGSchütze al schreef, kon je de Olympia/Moskvitch 400/420 tot in de jaren 90 in het voormalige Oostblok rond zien rijden.
Onderstaande foto heb ik eind jaren 80 in de Sovjet Unie genomen. De blauwe personenauto in de voorgrond is dus een Moskvitch. Dit is o.a. te zien aan de verchroomde sierstrippen op de gril en rondom de ventilatiegaten aan de zijkant van de motorkap. Ik heb de Moskvitch destijds ook in de DDR en in Bulgarije rond zien rijden.

Na de oorlog veranderde de Sovjet Russische autofabriek zijn naam in MZMA en werd dit model auto tevens het eerste model Moskvitch type 400/420. Van de Moskvitch bestond ook een sedan (4-deurs) uitvoering. De Moskvitch 400/420 is tot 1956 gefabriceerd. Net als alle andere Sovjet auto's werd ook de Moskvitch geëxporteerd naar de landen onder de Sovjet invloedssfeer.
Zoals MGSchütze al schreef, kon je de Olympia/Moskvitch 400/420 tot in de jaren 90 in het voormalige Oostblok rond zien rijden.
Onderstaande foto heb ik eind jaren 80 in de Sovjet Unie genomen. De blauwe personenauto in de voorgrond is dus een Moskvitch. Dit is o.a. te zien aan de verchroomde sierstrippen op de gril en rondom de ventilatiegaten aan de zijkant van de motorkap. Ik heb de Moskvitch destijds ook in de DDR en in Bulgarije rond zien rijden.

Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Er was afgelopen week helaas geenmogelijkheid tot bezorgen.Kugelblitz schreef:Reeds vorderingen?
Dus komende week wordt hij gebracht. Dan zal ik ook nieuwe foto's toevoegen. En eventueel meer info.
Gr. Jim
- SiNiStEr
- Lid
Prachtige auto Jim, kan zeer zeker wat moois worden! 

'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Hij is binnen! Alleen ga ik morgen op vakantie, dus zal eind van de week pas weer nieuwe foto's hebben.
We hebben nu ook een vooroorlogs werkplaatshandboek gelocaliseerd, alleen is deze te slecht om te kopieren, we zullen er dan ook een goede foto-shoot van gaan maken en dan drukken. Dat vergemakkelijkt het werk wel.
Meer info wordt voor ons in een archief gezocht, dus dat zit wel goed.
We hebben nu ook een vooroorlogs werkplaatshandboek gelocaliseerd, alleen is deze te slecht om te kopieren, we zullen er dan ook een goede foto-shoot van gaan maken en dan drukken. Dat vergemakkelijkt het werk wel.

Meer info wordt voor ons in een archief gezocht, dus dat zit wel goed.
- MaBre
- Lid
Hallo Jim, hoe is het met de Olympia ? Zie hier al een poosje niets meer over staan.
Zelf heb ik in de loop der jaren verschillende Opel Oltimers gehad en ook Jeeps en Dodges uit WWII en zit er nu aan te denken om een Opel Blitz of een Kadett K38 of een Olympia OL38 aan te gaan schaffen , ben mij dus nu een beetje aan het verdiepen in de Opels die in WO II zijn gebruikt.
Groetjes Marc.
Zelf heb ik in de loop der jaren verschillende Opel Oltimers gehad en ook Jeeps en Dodges uit WWII en zit er nu aan te denken om een Opel Blitz of een Kadett K38 of een Olympia OL38 aan te gaan schaffen , ben mij dus nu een beetje aan het verdiepen in de Opels die in WO II zijn gebruikt.
Groetjes Marc.
- rutger
- Lid
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. 

'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
Nelson Mandela
Nelson Mandela
- JimK
- Lid
- Contacteer:
De Olympia staat sinds die gearriveerd is netjes droog opgeslagen.
Helaas is er hier niet de ruimte om rustig aan een restauratie te werken, maar ook ontbreekt het aan de tijd. Wij zijn erg druk met het museum en het organiseren van een aantal evenementen voor komend jaar. Ook is er onlangs in het museum weer van alles aangepast, diorama's etc. Dit moet ook allemaal geregistreerd worden conform de museumregels, dat vergt veel tijd.
We hebben wel de ideeën wat we met de opel willen, hoe en wat restaureren. Maar het ontbreekt nu gewoon aan de tijd en de mankracht.
Groet Jim
Helaas is er hier niet de ruimte om rustig aan een restauratie te werken, maar ook ontbreekt het aan de tijd. Wij zijn erg druk met het museum en het organiseren van een aantal evenementen voor komend jaar. Ook is er onlangs in het museum weer van alles aangepast, diorama's etc. Dit moet ook allemaal geregistreerd worden conform de museumregels, dat vergt veel tijd.
We hebben wel de ideeën wat we met de opel willen, hoe en wat restaureren. Maar het ontbreekt nu gewoon aan de tijd en de mankracht.
Groet Jim