Klappspaten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Volgens mij één, maar daar ben ik niet zeker over. Ik heb het, zoals ik al aangaf, gelezen op het forum van een kenner op het gebied van uitrusting.
Zelf heb ik geen klapschopje, dus ik kan geen verdere info geven. Degene die er wel een hebben, zouden deze schroef eens goed moeten bekijken.
WW2 Vetaran schreef: Hoeveel van die rondjes moet zo'n schepje hebben?
En moet het precies op het bakeliet of net ervoor op die ring?
Infanterie: Königin aller Waffen!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

asjemenou schreef:Het wordt nog een leuke discussie zo. Het zou mooi zijn als er wat meer bekend zou zijn over de naoorlogse Nederlandse variant. Ze werden dan wel in het Nederlandse leger gebruikt maar werden ze dan ook in Nederland gemaakt? Uitgaande van de bakelieten schroef moeten ze dan toch ergens tot op het laatst in de jaren vijftig gemaakt zijn. In de jaren zestig werd bakeliet namelijk langzaam aan vervangen door nieuwere kunststoffen. Er word hier gesproken over letters/nummers die op de bakelieten schroef zouden staan. Waar precies staan deze dan op de schroef?
Inderdaad.
Van de Nederlandse variant weet ik helemaal niks.
Waarschijnlijk zal het wel inport geweest zijn uit het buitenland.
Het zal makkelijk zijn als iemand goede foto's kan maken van zijn Duitse schop waarvan die zeker weet dat die Duits ww2 is.
Van het Duitse foudraal zal ook wel makkelijk zijn want daar zijn ontzettend veel copies van op de markt helaas en haast niet meer te onderscheiden van een echte. Voor een copie aangeboden als orgineel wordt schrikbarend veel geld aan verdient.
Hopelijk is er iemand die meer duidelijkheid kan geven.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Ben net terug van vakantie en lees net deze leuke discussie. De NL ed. variant blijft maar langskomen als Duits wo2. Deze is inderdaad afwijkend van de Duitse wo2 versie. Ze komen zelfs met stempels langs, alleen zijn die er dan ook nieuw ingeslagen.
Ik heb een originele met een originele hoes, komt uit een schuur in Lievelde, niet de nieuwste, maar zeker een hele mooie staat. Hoes en schop gestempeld. Als jullie geduld hebben zal ik mijn best doen om morgen een mooie documentatie te maken. Ik heb ook nog wel een NL versie liggen, ik wil proberen om de verschillen bij elkaar te zetten. Want de repro is nog lang niet het origineel, maar je moet het wel in je handen hebben/kennen.

Hier hangt hij achter op een pop;
Afbeelding
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

mgschutze schreef:Ben net terug van vakantie en lees net deze leuke discussie. De NL ed. variant blijft maar langskomen als Duits wo2. Deze is inderdaad afwijkend van de Duitse wo2 versie. Ze komen zelfs met stempels langs, alleen zijn die er dan ook nieuw ingeslagen.
Ik heb een originele met een originele hoes, komt uit een schuur in Lievelde, niet de nieuwste, maar zeker een hele mooie staat. Hoes en schop gestempeld. Als jullie geduld hebben zal ik mijn best doen om morgen een mooie documentatie te maken. Ik heb ook nog wel een NL versie liggen, ik wil proberen om de verschillen bij elkaar te zetten. Want de repro is nog lang niet het origineel, maar je moet het wel in je handen hebben/kennen.

Hier hangt hij achter op een pop;
Afbeelding
Oke bedankt voor je info.
Ben benieuwd naar je documentatie en foto's met de verschillen.
Er is nog veel onduidelijkheid over de schepjes.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Klappspaten

Bericht door asjemenou »

Geweldig MGSchutze. Ik wacht je documentatie over de klapschepjes met spanning af. Misschien kan je ook wat meer over de naoorlogse Nederlandse variant vertellen. Bestaat er volgens jou een mogelijkheid dat de naoorlogse Nederlandse variant in opdracht van het toenmalige Ministerie van Oorlog in West-Duitsland is gemaakt? Dit zou de sterke overeenkomst tussen de twee modellen kunnen verklaren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
S243 AR
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door S243 AR »

het grootste verschil zit in het stuk dat tegen de bakelieten schroef komt/zit als u deze vast zet
als het schepje is in geklapt en half ingeklapt bij de duitse zijn deze schuin en bij de nederlandse recht
.
duits
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
.
NL
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mvg,
fred
Laatst gewijzigd door S243 AR op 25 aug 2008, 16:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Klappspaten

Bericht door JimK »

Ik heb hier een fotoserie met details van het Duitse setje, schop en hoes.
De NL versie kon ik nog niet vinden, maar zit in onze beurs spullen (morgen is beurs, dus dan zal ik een tweede serie plaatsten),
Eerst de foto's van de Duitse hoes, er is een fabriek stempel links op de achterzijde, maar deze is slecht leesbaar. Verder is er een 6 hoekig stempeltje met BA 1823 en een paar centimeter ernaast 40 > 1940. Apart is dat de 4 is met een dikke stempel en de 0 met een smalle is geslagen. Voor de rest zie foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 22 aug 2008, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Deel 2;

De Klappspaten, Wehrmacht.

De schopjes zijn origineel altijd zwart geverfd, dat was standaard voor de WH schopjes.

Bovenstaand kenmerk m.b.t. het scharnierpunt schuin/recht is geen goed middel om een schopje te indentificeren. Het schopje wat ik heb heeft namelijk een recht blok waar de steel in zit, en dus niet schuin zoals eerder gemeld. Aangezien dit een 100% origineel schopje is, dat zo van de boerenzolder komt in Lievelde.

Verder heeft mijn vader nog een schopje in de collectie, waarvan de zijkant wel schuin is en de bovenkant ook recht (niet schuin als in eerder voorbeeld). Dit schopje is gestempeld met drielettercode AGV 41, dat is de firma Berg & CO, in Solingen-Ohligs. Dit schopje heeft als basis ook de standaard zwarte WH verf, maar is met NL kleur groen overgeschilderd en doorgebruikt.

De totale combinatie van een schopje moet gewoon goed zijn, en het beste kun je gewoon schopjes verzamelen in de originele verf met originele hersteller stempels/drielettercode's

De maker op mijn schopje heeft het fabriekslogo erop staan, wat ook duid op een vroeg schopje net als het foudraal (1940). Later werd dit een drielettercode etc. Er staat het logo op van VBW, en dat staat voor Vereinigte Beckersche Werkzeugfabriken, Remscheid-Vieringhausen, de WaA van deze maker later in de oorlog in combinatie met de drielettercode was; epd - WaA727

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Klappspaten

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg en de foto's MGSchutze.
mgschutze schreef: Verder heeft mijn vader nog een schopje in de collectie, waarvan de zijkant wel schuin is en de bovenkant ook recht (niet schuin als in eerder voorbeeld). Dit schopje is gestempeld met drielettercode AGV 41, dat is de firma Berg & CO, in Solingen-Ohligs. Dit schopje heeft als basis ook de standaard zwarte WH verf, maar is met NL kleur groen overgeschilderd en doorgebruikt.
Blijkbaar zijn er dan dus toch Duitse WOII klapschepjes na de oorlog in het Nederlandse leger doorgebruikt. Op mijn klapschepje zijn ook nog enkele restanten van zwarte verf te zien (misschien niet goed zichtbaar op mijn eerder geplaatste foto's), toch kan ik geen enkele stempel, slagletter of wat dan ook op de klapschep ontdekken. Ik ga er dus maar vanuit dat mijn klapschep een naoorlogse productie is.

mgschutze schreef:De totale combinatie van een schopje moet gewoon goed zijn, en het beste kun je gewoon schopjes verzamelen in de originele verf met originele hersteller stempels/drielettercode's
Wanneer je op zoek bent naar zo'n Duitse WOII klapschep, dan denk ik dat dit een goede raad is.


Om het beeld van de "Nederlandse" klapschep enigszins aan te vullen. Hierbij nog wat foto's van de klapschep met de bijbehorende foudraal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foudraal is aan de binnenkant wel voorzien van een ronde zwarte stempel. Helaas is deze te onduidelijk om te kunnen lezen. Nogmaals, vanwege de sterke gelijkenis tussen de Duitse WOII klapschep en de Nederlandse naoorlogse klapschep ga ik er vanuit dat de Nederlandse klapschep in opdracht van het Ministerie van Oorlog in Duitsland is geproduceerd. Waarschijnlijk zelfs bij een fabrikant die ze in WOII ook voor de Wehrmacht heeft geproduceerd. Het zou dan ook nog kunnen zijn dat deze Duitse producent er een oude partij WOII klapscheppen bij heeft geleverd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klappspaten

Bericht door michiel01 »

heren,
Ik ben er reeds achter dat mijn schepje correct Duits is, met ondermeer t bakkelietmerkje en de schuine hoek tussen steel en blad. De reden dat de steel en blad tegen elkaar aan te krijgen is, is vanwege t feit dat de steel verbogen is. Ik zal nog wel foto's van de stempeling plaatsen.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Klappspaten

Bericht door Erik S. »

Raar, maar nog niemand heeft het hout aangehaald..

Afbeelding

Net als bij de K98 moet je blank hout hebben, en geen gelakt hout.

Jim, jouw schepje, heb je dat kompleetmet hoes gekregen van die boer?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Klappspaten

Bericht door ammo »

Het enigste wat opvalt is dat bij de duitse schoppen de middelste golf scherper is dan bij de nederlandse ?
maar ik zou wel bewijs willen hebben dat de schoppen daadwerkelijk nederlands zijn , en uit welke tijd , en wie ze gemaakt heeft.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Hallo Jim,

Ik dacht dat schopjes juist geblauwd werden ipv zwart geverfd? Dit om roestvorming te voorkomen, net als bij wapens.
Ik las op WAF verschillende dingen mbt zwart geverfde schopjes. Dat het laat-oorlogs was of dat het na-oorlogs gedaan was. Een lid had zijn schopje gestript van zwarte verf, en kwam de geblauwde laag tegen.

Mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Hallo Nick,

wapens werden geblauwd ja. Maar schopjes zijn gewoon zwart. Dat is niet alleen met de klapschopjes zo, maar ook met de rechte schopjes. Ik heb geen foto's van meer schopjes gemaakt, maar kan wel zeggen dat er hier nog wel een 4 a 5 schopjes (recht of klap) zijn, en allemaal gewoon zwart geverfd, net zoals je op mijn foto's kunt zien.

@ Erik S., Ja , dit schepje komt zo van de boer, en het hout is altijd zo geweest. Andere schopjes uit mijn vaders zijn collectie hebben hetzelfde hout.

Het klopt ook niet dat het hout kaal moet zijn. Het hout is altijd glad of gelakt, hoe je het noemen wilt. Het voorbeeld wat je geplaatst hebt lijkt mij een later afgeschaafd/geschuurd exemplaar. Maar niet zoals het hoort. Als je met een kale steel gaat graven of hakken heb je je handen zo vol splinters. Als je eht boek deel 3 van die wehrmacht erbij pakt, van Angolia en Schlicht zul je ook zien dat alle voorbeelden in het boek ook dezelfde gladde steel hebben als mijn exemplaar.

Nog wat aanvullende info die ik in het boek tegenkom,

De klappspaten is geintroduceerd en geproduceerd als het standaard oorlogsmodel bij de order HV 38C, No. 1038 van 12 november 1938. Het schopje is ingeklapt ongeveer 50 cm lang en uitgeklapt 70 cm. Afwijkingen afhankelijk van producent.


Wat ammo zegt klopt, de inkeping is bij de NL versie anders als de Duitse versie. Daarnaast is er nog een kenmerk. Bij het scharnierpunt (zie foto onder) is de Duitse klappspaten uit wo2 rond, bij de NL naoorlogse versie is dit gewoon helemaal recht.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 23 aug 2008, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Klappspaten

Bericht door ammo »

Jim de hoes van jou klapschop is trouwens luftwaffe, zie niet zo vaak.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie