Hallo Nick,
wapens werden geblauwd ja. Maar schopjes zijn gewoon zwart. Dat is niet alleen met de klapschopjes zo, maar ook met de rechte schopjes. Ik heb geen foto's van meer schopjes gemaakt, maar kan wel zeggen dat er hier nog wel een 4 a 5 schopjes (recht of klap) zijn, en allemaal gewoon zwart geverfd, net zoals je op mijn foto's kunt zien.
@ Erik S., Ja , dit schepje komt zo van de boer, en het hout is altijd zo geweest. Andere schopjes uit mijn vaders zijn collectie hebben hetzelfde hout.
Het klopt ook niet dat het hout kaal moet zijn. Het hout is altijd glad of gelakt, hoe je het noemen wilt. Het voorbeeld wat je geplaatst hebt lijkt mij een later afgeschaafd/geschuurd exemplaar. Maar niet zoals het hoort. Als je met een kale steel gaat graven of hakken heb je je handen zo vol splinters. Als je eht boek deel 3 van die wehrmacht erbij pakt, van Angolia en Schlicht zul je ook zien dat alle voorbeelden in het boek ook dezelfde gladde steel hebben als mijn exemplaar.
Nog wat aanvullende info die ik in het boek tegenkom,
De klappspaten is geintroduceerd en geproduceerd als het standaard oorlogsmodel bij de order HV 38C, No. 1038 van 12 november 1938. Het schopje is ingeklapt ongeveer 50 cm lang en uitgeklapt 70 cm. Afwijkingen afhankelijk van producent.
Wat ammo zegt klopt, de inkeping is bij de NL versie anders als de Duitse versie. Daarnaast is er nog een kenmerk. Bij het scharnierpunt (zie foto onder) is de Duitse klappspaten uit wo2 rond, bij de NL naoorlogse versie is dit gewoon helemaal recht.