Klap schep 1943

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klap schep 1943

Bericht door WW2 Vetaran »

mgschutze schreef:
coco schreef:Zwitsers wo2, heb er meerder te koop aangeboden gezien voor duitse in tjechie...
Dit is geen zwitserse, die hebben een hoekige steel, ook al in de oorlog, en de krijg je niet weer rond om het Duits te laten lijken.
Het blad/steel verhaal en alles is allemaal leuk en aardig maar gaat niet op. Kijk voor goede foto's en meer info maar in het andere klappspaten topic, daar heb ik net info geplaatst.
Bedankt voor de info!
Heb ik wat aan.
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Klap schep 1943

Bericht door LVZ007 »

Allemaal bedankt voor de reacties maar ben er inmiddels uit, het is gewoon geen duitse schep dus koop hem niet.

Maar nu nog even iets. Ik heb onlangs een een duits tasje bemachtig maar weet niet wat het is en of het wel wo2 is?
Ik heb hier een daar al het internet af gespeurd en ik denk dat het een sanitater tasje betreft uit de wo1 klopt dit?
Bijlagen
Binnenkant met tekst
Binnenkant met tekst
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klap schep 1943

Bericht door JimK »

LVZ007 schreef:Allemaal bedankt voor de reacties maar ben er inmiddels uit, het is gewoon geen duitse schep dus koop hem niet.

Maar nu nog even iets. Ik heb onlangs een een duits tasje bemachtig maar weet niet wat het is en of het wel wo2 is?
Ik heb hier een daar al het internet af gespeurd en ik denk dat het een sanitater tasje betreft uit de wo1 klopt dit?
waarom zou deze wo1 zijn>?
Sanitäter tas ja, heb je al aan de zijkant gekeken waar de klep overheen valt, wil daar nog wel eens gestempeld en gedateerd zijn.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Klap schep 1943

Bericht door jeroen wo2 »

Kijk inderdaad even wat voor stemel op je tasje staat.

S = Sanitater
K = Krankentrager
Never Back Down
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Klap schep 1943

Bericht door LVZ007 »

Hallo

Ik heb weer een andere klapschep op het oog. wederom uit 1943 en wederom de vraag of deze orgineel duits is?
volgens de verkoper 100% orgineel duits, maar wie kan dit bevestigen?



ps. heb geen betere foto's.
Bijlagen
04ee_1.jpg
04ee_1.jpg (24.67 KiB) 835 keer bekeken
fa7a_1.jpg
fa7a_1.jpg (33.89 KiB) 853 keer bekeken
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Klap schep 1943

Bericht door Samuel. »

LVZ007 schreef:Hallo

Ik heb weer een andere klapschep op het oog. wederom uit 1943 en wederom de vraag of deze orgineel duits is?
volgens de verkoper 100% orgineel duits, maar wie kan dit bevestigen?



ps. heb geen betere foto's.
Na oorlogs.
Misschien een advies dat eerder is genoemd:
dennisb schreef: De Duitse schep was vierkant en niet vierkant met onderaan een punt.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Klap schep 1943

Bericht door LVZ007 »

Samuel. schreef:Na oorlogs.
Misschien een advies dat eerder is genoemd:
en waarom zou deze na oorlogs zijn dan? hij is toch gestempeld '43 + makers code!
en voor zo ver ik kan zien heeft hij het zelfde model en stempels als de schep op deze site http://atthefront.com/g_gear_etools.htm

als alle scheppen als na oorlogs of niet duits worden beschouwd, bestaan er dan überhaupt wel echte duitse oorlogse klapspaten???? :?
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Klap schep 1943

Bericht door Alex »

LVZ007 schreef:
Samuel. schreef:Na oorlogs.
Misschien een advies dat eerder is genoemd:
en waarom zou deze na oorlogs zijn dan? hij is toch gestempeld '43 + makers code![/b] :?
Denk je dat ze zoiets niet na kunnen maken?? Als jij iets koopt omdat er een makers merkje instaat en 1943, dan zal je nog een hoop miskopen begaan denk ik :wink:
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klap schep 1943

Bericht door michiel01 »

Ik ben er niet direct van overtuigd dat dit geen goede schep is. Vraag eens of er een bakkeliet merkje inzit.

Verzoek ook met klem om meer foto's voor hetzelfde geld is de schep aangeroest oid, dan is het zonde van je geld.

Ten derde merk ik op dat deze schep mij oogt als een Noors doorgebruikte duitse schep welke behandeld is met afbijt. Typische karakteristieken die afbijt nalaat op het bakkeliet en het in het totaal ontbreken van verf op blad en schep.
Wat vraagt de verkoper ervoor? Als je genoegen neemt met een schepje in deze staat dan heb ik er nog wel eentje voor je staan.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klap schep 1943

Bericht door michiel01 »

Ik heb wel een bril nodig zeg, niemand die me er ook even op wijst dat er gewoon verf op steel en blad zit......


Maar goed, het schepje zoals je op de foto hebt staan is een "goed" Duits klapschepje, nu de definitie van "goed":

Duits geproduceerd in Wo-2, als "buit/handel" verscheept en gebruikt in het Noorse leger (net als de FLAK, MP40 etc etc). Schepjes werden aldaar groen gespoten en gewoon verstrekt gebruikt en daarna verdwenen ze in het depot.

Nu is er een hele partij van die schepjes in NL terechtgekomen, een kennis van mij heeft er een hele stapel van liggen. De schepjes worden in de afbijt gehangen en zie het resultaat als hierboven.

Mogelijk is de verf op het metaal opnieuw aangebracht, de steel is duidelijk vernieuwd of geschuurd om de resten van de afbijt te maskeren. De bakkelieten ring vertoont duidelijk sporen van behandeling met afbijt of een ander Chemicalie (goed woord?).

Hoe ik dit weet? Ik heb een identiek schepje, ik heb er zelf ook afbijt op gesmeerd (verneuken?, ja klopt maar dat hadden de Noren toch al gedaan) echter aanzienlijk minder dan op dit exemplaar (zie het bakkeliet). de mijne heeft ook de identieke doorgehaalde stempeling, schepje voldoet aan alle criterea zoals genoemd op de at-the-front site.

Let er tevens op bij deze schepjes dat de houten steel nogal eens vervangen is!

"Goed" valt in deze context dus beter te lezen als mishandeld of vern**kt, wil je er 1 koop voor 2 tientjes een groene, hang hem in de afbijt en je bent voor 25 euro klaar.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klap schep 1943

Bericht door JimK »

LVZ007 schreef: als alle scheppen als na oorlogs of niet duits worden beschouwd, bestaan er dan überhaupt wel echte duitse oorlogse klapspaten???? :?
[/quote]

Ik heb elders in het asmogendheden gebeuren al een origineel exemplaar van alle kanten laten zien. Omdat er altijd veel vragen heersen rond deze schepjes.

Dit exemplaar is ook gewoon een originele. Alleen is deze inderdaad ontdaan van de bekende groene verf (zo lijkt het op deze foto's). Foto's zijn erg klein, maar bakeliet is duidelijk aangetast. Verder denk ik dat de steel gewoon origineel is, zie er niets verkeerds aan, behalve dat hij nu weer helemaal kaal is.

Gr. Jim
Laatst gewijzigd door JimK op 16 dec 2008, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Klap schep 1943

Bericht door Samuel. »

mgschutze schreef:
LVZ007 schreef:
Samuel. schreef: als alle scheppen als na oorlogs of niet duits worden beschouwd, bestaan er dan überhaupt wel echte duitse oorlogse klapspaten???? :?
Ik heb elders in het asmogendheden gebeuren al een origineel exemplaar van alle kanten laten zien. Omdat er altijd veel vragen heersen rond deze schepjes.

Dit exemplaar is ook gewoon een originele. Alleen is deze inderdaad ontdaan van de bekende groene verf (zo lijkt het op deze foto's). Foto's zijn erg klein, maar bakeliet is duidelijk aangetast. Verder denk ik dat de steel gewoon origineel is, zie er niets verkeerds aan, behalve dat hij nu weer helemaal kaal is.

Gr. Jim
Kleine tip, ik heb dat niet gezegd. :wink:
Klein foutje bij het quoten.
LVZ007 schreef:als alle scheppen als na oorlogs of niet duits worden beschouwd, bestaan er dan überhaupt wel echte duitse oorlogse klapspaten???? :?
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klap schep 1943

Bericht door JimK »

Ok. Sorry. Niet opgelet of ik goed gequote had :wink: >is aangepast
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Klap schep 1943

Bericht door LVZ007 »

mgschutze schreef:Ik heb elders in het asmogendheden gebeuren al een origineel exemplaar van alle kanten laten zien. Omdat er altijd veel vragen heersen rond deze schepjes.
Kun je hier een link van plaatsen?
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klap schep 1943

Bericht door michiel01 »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=36&t=20962&start=30

Je hebt er zelf ook op gereageerd, maar bij deze de link.
Plaats reactie