Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een speldje (zie foto's). Na wat zoeken op internet lijkt het of deze speldjes uitgedeeld werden tijdens de tag der deutschen polizei.
Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?
Zo ja, kan iemand mij vertellen wat zo'n dag precies inhield?
Ik kwam op internet een aantal soorgelijke speldjes tegen, alleen was de achterkant daarvan anders. Het G-nummer stond bovenaan en het speldje zat lager. Daarnaast waren deze speldjes niet "hol".
Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
Groet,
Jeroen
speldje uit 1942
-
- Lid
-
- Lid
Re: speldje uit 1942
Wat het programma precies inhield weet ik niet, maar het is inderdaad correct dat deze speldjes voor de dag van de politie 1942 werden uitgereikt. Het verschil in achterkanten zit hem in het grote aantal verschillende fabrikanten die deze speldjes maakten. Ik heb er zelf ook een, en daar staat alleen 32 op, zonder G. Ze worden ook aangtroffen met een W en een nummer.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
- Rick de G.
- Lid
Niet om de wijsneus uit te hangen, maar:
Ik vind het detail op het speldje dusdanig laag dat ik 'm zelf niet had gekocht als origineel.
Nu heb ik van deze specifieke speldje geen verstand, maar het zou dus ook kunnen dat er hier zóveel van zijn gemaakt in een korte tijd dat er aan de afwerking weinig tijd is besteed.
Ik vind het detail op het speldje dusdanig laag dat ik 'm zelf niet had gekocht als origineel.
Nu heb ik van deze specifieke speldje geen verstand, maar het zou dus ook kunnen dat er hier zóveel van zijn gemaakt in een korte tijd dat er aan de afwerking weinig tijd is besteed.
Grenadier Markus Schenk
- christiaan1989
- Lid
Is dat geen slijtage? Volgens mij zit er genoeg detail rond het hakenkruis en de adelaar toch?
gr
gr
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Deze is imo gewoon origineel.
En het is de moeite van het namaken niet waard. Er zijn zoveel van dergelijke speldjes.
En het is de moeite van het namaken niet waard. Er zijn zoveel van dergelijke speldjes.
- Rick de G.
- Lid
Ik zie het al, de zgn. lens blur.christiaandenhertog schreef:Is dat geen slijtage? Volgens mij zit er genoeg detail rond het hakenkruis en de adelaar toch?
gr
Het stukje waar ik naar keek (onderaan) valt buiten de focus van de lens, is dus ietwat onscherper en leek mij dus slecht afgewerkt.

Grenadier Markus Schenk
- michiel01
- Lid
in overeenstemming met bovenstaande, goed ding.
Deze speldjes werden uitgegeven op dagen waarop Duitsland zogenaamde feestdagen hield. Denk aan 1 mei dag van de arbeid waarvan je ook legio van zulke speldjes kan vinden. Gau-dagen (gerelateerd aan een streek, Gau) en dus ook aan bijvoorbeeld de Polizei.
Leuk speldje, deze zie je niet zo vaak als de tag der arbeid speldjes.
Deze speldjes werden uitgegeven op dagen waarop Duitsland zogenaamde feestdagen hield. Denk aan 1 mei dag van de arbeid waarvan je ook legio van zulke speldjes kan vinden. Gau-dagen (gerelateerd aan een streek, Gau) en dus ook aan bijvoorbeeld de Polizei.
Leuk speldje, deze zie je niet zo vaak als de tag der arbeid speldjes.