Luftwaffe pet

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Luftwaffe pet

Bericht door LVZ007 »

Kan iemand mij iets vertellen over deze luftwaffe pet.
hij is orgineel maar de kleur is niet goed. vroeger is hij wel grijs/blauw geweest dit zie op de plek waar de adelaar zit.
Is deze bruinige kleur aangebracht of zou de pet gewoon verkleurd zijn?
en zou er een mogelijkheid bestaan om de blauw/grijse kleur terug te krijgen?
Bijlagen
4 afb.JPG
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Luftwaffe pet

Bericht door JimK »

Die adelaar heb je er zelf afgehaald?

De pet lijkt me verkleurt, maar zo'n sterke verkleuring heb ik nog nooit gezien. Raar?
De zon kan iets verkleuren als het er altijd inlicht, maar zo erg heb ik nog niet vaak meegemaakt. Het zou kunnen.
Gebleekt lijkt me namelijk ook niet echt. Apart geval.

Terug kleuren zal denk ik niet gaan, zal het niet beter van worden.
Heavy Fuel

Re: Luftwaffe pet

Bericht door Heavy Fuel »

Inderdaad,zoals eerder gezegd.Bijzonder aparte verkleuring.Is de verkleuring ook zichtbaar,als de flappen los geknoopt worden? En als ik me niet vergist,is de getoonde adelaar een borstadelaar. Niet voor een hoofddeksel.
Mvg
Willem
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Luftwaffe pet

Bericht door jurgen »

Het is maar een theorietje, maar zou het niet kunnen dat deze pet dienst heeft gedaan in Noord-afrika ofzo, en dat men hem daarom op één of andere manier deze kleur heeft gegeven?
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Luftwaffe pet

Bericht door jeroen wo2 »

Het afrika korps had hun eigen soort petten, niet zoals deze van wol.
Never Back Down
rugby
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2005, 19:55
Ontvangen: 1 keer

Re: Luftwaffe pet

Bericht door rugby »

Het kan natuurlijk ook zijn dat de soldaat hem zelf een kleurtje heeft gegeven... Dat wordt nu ook nog gedaan. Maar goed ik doe ook maar een gokje..

Martijn
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Luftwaffe pet

Bericht door willysproject »

in 1944 ???
jurgen schreef:Het is maar een theorietje, maar zou het niet kunnen dat deze pet dienst heeft gedaan in Noord-afrika ofzo, en dat men hem daarom op één of andere manier deze kleur heeft gegeven?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Luftwaffe pet

Bericht door jurgen »

willysproject schreef:in 1944 ???
jurgen schreef:Het is maar een theorietje, maar zou het niet kunnen dat deze pet dienst heeft gedaan in Noord-afrika ofzo, en dat men hem daarom op één of andere manier deze kleur heeft gegeven?
Hoe kom je bij het jaartal 1944? er staat toch nergens dat deze pet toen gemaakt is?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Luftwaffe pet

Bericht door willysproject »

Dus ze kan ook in 1941-42 gemaakt zijn, nog net op tijd om in Noord-Afrika te dragen...??? :zapped:
jurgen schreef:
willysproject schreef: Hoe kom je bij het jaartal 1944? er staat toch nergens dat deze pet toen gemaakt is?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Luftwaffe pet

Bericht door jurgen »

Zeg nu is gewoon wat je bedoeld in plaats van met nietszeggende vragen te antwoorden, daar heeft niemand iets aan.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Luftwaffe pet

Bericht door Doornewaard »

Mischien zegt je m43 wel wat jurgen?. Dit is namelijk een model m43, dus onmogelijk in 1941.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Luftwaffe pet

Bericht door jurgen »

Doornewaard schreef:Mischien zegt je m43 wel wat jurgen?. Dit is namelijk een model m43, dus onmogelijk in 1941.
danku, daar heb ik nu iets aan.
Dat dit een model43 pet is wist ik dus niet.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Luftwaffe pet

Bericht door JimK »

jurgen schreef:
Doornewaard schreef:Mischien zegt je m43 wel wat jurgen?. Dit is namelijk een model m43, dus onmogelijk in 1941.
danku, daar heb ik nu iets aan.
Dat dit een model43 pet is wist ik dus niet.
Je moet het ergens leren, maar dat is wel de basis van de basiskennis. Maargoed, deze petten zijn dus vanaf 43 ongeveer bij de WH, LW, SS in gebruik genomen. Wel waren eerder al dergelijke petten in gebruik bij Gebirgsjäger eenheden etc. de Bergmütze. Die hadden de petten al vanaf ongeveer 1930. Het Afrika korps had ook een dergelijke pet, maar die was natuurlijk niet van wol. Maar van gewone stof, katoen. Deze waren gewoon olijfbruin de afrikakorps kleur en ergens rond 1941 ingevoerd. Deze hebben niet de flap die je over je oren kan doen zoals bij de gewone M43 en gebirgs mutze.

Van de hier getoonde pet kan je dus ongeveer zeker zijn dat het niks van doen heeft met het DAK. :wink:
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Luftwaffe pet

Bericht door LVZ007 »

De Adelaar die er bij zit heeft er altijd opgezeten maar is door de vorige eigenaar (een duitser) recent er afgehaalt (de adelaar heeft namelijk de zelfde verkleuring aan de randen) het is dus geen borst adelaar. De pet is helemaal verkleurt zelfs onder de randen aan de binnenzijde, alleen in de naden als je deze een beetje opentrekt zie je de orginele kleur nog en waar de adelaar zat.
De pet is van wol en is dus een m43. heeft iemand een orginele pet zoals deze, die ook duidelijke foto's er van kan plaatsen??
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Luftwaffe pet

Bericht door JimK »

LVZ007 schreef:................ het is dus geen borst adelaar........,
heeft iemand een orginele pet zoals deze, die ook duidelijke foto's er van kan plaatsen??
Is een pet adelaar ja. Maar hoe bedoel je, een pet zoals deze, ook met verkleuring of gewoon een normale M43??
Plaats reactie