uitrusting MG schutter

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
jurgen
Lid

uitrusting MG schutter

Bericht door jurgen »

Ik was daarstraks aan het denken waar ik met mijn verzameling naartoe wil werken en toen ik op http://www.mp44.nl ook uitrusting voor een MG schutter zag kwam ik op het idee om zoiets samen te stellen.
Maar nu vraag ik me af wat ik ze het best kan aandoen, wetende dat het zich afspeelt in herfst-winter 1944 aan het westfront. Is een mantel met daarover een zeltbahn als camouflage (in de herfst dan) en een M40 ND als helm een mogelijkheid, werd dat toen gedragen? Of zijn er andere uniformstukken die beter passen?

Op de eerdergenoemde site staat ook dit als uitrusting voor een MG schutter.
Afbeelding

Nu vraag ik me af in hoeverre dit zo was, van de foto's die ik reeds bekeken heb droegen veel schutters een gasmaskerbus en vaak ook y-riemen. Maar een holster en een bajonet bijna nooit. En werd de MG pouch altijd gedragen, en zoja, enkel door één van de 2 of 3 soldaten die een MG met zich meedroegen?

Ik heb even een lijstje gemaakt met wat ik denk nodig te hebben:
-MG 42 (1200 euro ongeveer?)
-koppel (125 euro)
-brotbeutel (45 euro)
-veldfles (50 euro)
-helm ND (250-350 euro)
-MG munitiekist (heb ik al)
-wintermantel (150-250 euro, is een beetje geluk hebben)
-zeltbahn (60-75 euro)

Eventueel een MG pouch (200-250 euro?)

Omdat ik natuurlijk niets gewoon uit de lucht wil grijpen heb ik enkele foto's opgezocht.

Als ik het goed zie dragen deze 2 soldaten een mantel, dus dat zou een mogelijkheid zijn.
Afbeelding

En deze schutter draagt overduidelijk een zeltbahn, dus een combinatie van beiden lijkt me goed mogelijk geweest.
Afbeelding
S1991
Lid
Contacteer:

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door S1991 »

Even offtopic. Lijkt me opzicht geen slecht idee en ook wel mooi om te zien.
Het mooiste vind ik persoonlijk met de zeltbahn. Maar goed iedereen zijn mening.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Er zijn tig manieren om je pop samen te stellen. Alles was mogelijk, laat in de oorlog. Dat zie je duidelijk op de foto's van toen.
Net wat jij mooi vind.
Infanterie: Königin aller Waffen!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Persoonlijk ben ik voor laat oorlogs wel fan van sumpftarn. Maar om op de kosten te letten is de mantel en zeltbahn een goed idee.
De prijzen die je noemt zijn allemaal wel van de laagste beursprijzen uitgegaan (ik weet niet of je veel buiten beurzen om vind, dat is prima)maar anders is dit misschien allemaal iets te positief. Je kunt beter van een hogere prijs uitgaan, dan valt het ook niet tegen. Ik zou liever voor een M42 helm gaan, maar dat is jou eigen keus. De MG42 zal misschien ook wel wat meer kosten dan 1200 euro.

Gr. MGschutze
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

In dat geval ga ik voor de mantel en zeltbahn, sumpftarn kan misschien later nog, tijd genoeg.
Waarom zou je eerder een M42 dan een M40 nemen? zoveel verschil zit daar toch niet in zou ik denken, of bedoel je gewoon dat die toen meer voorkwamen?
MG42 hoeft niet noodzakelijk meer dan 1200 euro te kosten, ik zie ze regelmatig aangeboden voor prijzen tussen 1100 en 1400 euro dus dat moet wel lukken.
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Ja heel leuk idee, maar of de duitsers hun zeltbahn over hun overjas droegen is een 2e. Ik zou dan zelf voor een M43 of M40 jasje gaan. Echter droeg de MG schutter niet álle munitie zelf. Dus reken 1 a 2 banden van 50 patronen en dan nog een hulpje met 500 patronen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Tenzij ik het niet goed zie dragen deze soldaten de zeltbahn over hun mantel.

Afbeelding

Dus dan zou ik nog een 2de soldaat moeten hebben ter ondersteuning van de schutter?
Daar had ik deze voor in gedachten, hij is alleen nog een beetje plat...

Afbeelding
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Een MG schutter kwam niet alleen nee. Als je dan een tweede en later nog een derde ofzo neerzet kun je die mooi een wisselloop in container bij geven, en munitie etc. Dan wordt het mooi compleet. Affuit erbij :wink: , in de toekomst.

Maar de M42 helm moet niet hoor, maar ik vind het mooier. Er werden veel M42 gedragen, dat vind ik mooier. Wil jij een M40 op je pop dan doe je dat, met mooie dikke groene eenkleurs tarn erover is dan ook erg gaaf.

Gr. Jim
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

jurgen schreef:In dat geval ga ik voor de mantel en zeltbahn, sumpftarn kan misschien later nog, tijd genoeg.
Waarom zou je eerder een M42 dan een M40 nemen? zoveel verschil zit daar toch niet in zou ik denken, of bedoel je gewoon dat die toen meer voorkwamen?
MG42 hoeft niet noodzakelijk meer dan 1200 euro te kosten, ik zie ze regelmatig aangeboden voor prijzen tussen 1100 en 1400 euro dus dat moet wel lukken.
Op de beurs in Kassel lagen ze voor €550,-
Gewoon goed kijken!
Ivo Wilms
Lid

Bericht door Ivo Wilms »

Telemark schreef:
jurgen schreef:In dat geval ga ik voor de mantel en zeltbahn, sumpftarn kan misschien later nog, tijd genoeg.
Gewoon goed kijken!
Inderdaad goed kijken... Die zal wel vol met MG53 onderdelen hebben gezeten. Of het was gewoon een MG53.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Telemark schreef:
Gewoon goed kijken!
Dan mag jij mij daar het adres wel van doen :yes: Ik was op Kassel, en heb er geen mooie originele MG42 gezien voor een goede prijs, ik kan me sowieso geen goede originele MG42 herinneren, alleen MG34's waren er goed te vinden, maar ook voor grof geld (€ 1300 en meer). MG42's zijn er wel bij Sauer maar dan wel vanaf 1400 euro voor een originele.
Op Kassel lagen wel MG53's voor de prijs die jij noemt, zijn het niet die die jij bedoelt? En bergen MG53 trommels en onderdelen....
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

De uitrusting die jij hebt is de standart uitrusting van een MG schutze (Schutze 1) in 1939. In 44 kun je gebruiken wat je wilt...
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

mgschutze schreef:
Dan mag jij mij daar het adres wel van doen :yes: Ik was op Kassel, en heb er geen mooie originele MG42 gezien voor een goede prijs, ik kan me sowieso geen goede originele MG42 herinneren, alleen MG34's waren er goed te vinden, maar ook voor grof geld (€ 1300 en meer). MG42's zijn er wel bij Sauer maar dan wel vanaf 1400 euro voor een originele.
Op Kassel lagen wel MG53's voor de prijs die jij noemt, zijn het niet die die jij bedoelt? En bergen MG53 trommels en onderdelen....
Ik ben er zelf niet geweest, maar wel bekenden van mij, dus ik zou het niet weten.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb (al een tijd geleden) gelezen dat MG schutters speciale handschoenen kregen om hete lopen te kunnen verwisselen zonder brandwonden, volgens mij van asbest? Dit zou er dan volgens mij ook bij moeten/kunnen.
Ivo Wilms
Lid

Bericht door Ivo Wilms »

iknowdintoo schreef:Ik heb (al een tijd geleden) gelezen dat MG schutters speciale handschoenen kregen om hete lopen te kunnen verwisselen zonder brandwonden, volgens mij van asbest? Dit zou er dan volgens mij ook bij moeten/kunnen.
Waarvoor denk je dat het doekje is wat op het onderhoudstasje zit?
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie