'Horror'verhalen over Duitse Helmen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
fritz derochebrune
Lid

'Horror'verhalen over Duitse Helmen

Bericht door fritz derochebrune »

Hey

De laatste tijd heb ik verschillende verhalen gehoord (en ook zelf kunnen zien) over wat er gebeurd met verschillende (vooral) Duitse helmen uit WO2 die door soldaten zijn achtergelaten. Als ik soms hoor wat er met zo'n stuk geschiedenis dat makkelijk een paar honderd euro waard is gebeurd, word ik soms niet goed. Ik wilde eens een paar met jullie delen, en vragen of jullie nog andere 'creatieve oplossingen' hebben gehoord voor helmen.

-Een helm waar het binnenwerk uit is getrokken, en daarna als kom is gebruikt om water dat uit een lekke leiding drupte op te vangen
-Een helm waar tank-afbeeldingen op zijn geschilderd
-Een helm waar twee gaten in zijn geboord om hoornen in te plaatsen als 'vikinghelm' voor Carnaval,...

Bij zulke verhalen vraag ik me gewoon af: waarom? Maarja, "We hebben toch nog die helm op zolder liggen, waarom gebruik je die niet?" is denk ik het belangrijkste antwoord :(
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: 'Horror'verhalen over Duitse Helmen

Bericht door Nico Roelofs »

Verschil tussen die mensen en ons is dat wij weten wat zoiets waard is. Die mensen hebben geen benul wat zoiets waard is. Ik denk als ze geweten hadden dat die helm honderden euro's waard was dat ze wel voor iets anders gekozen hadden. :wink:
Steiner44
Lid

Bericht door Steiner44 »

Een helm aan een stokje gebruikt als poepschep.
Een kale schaal gebruikt om voer in de bakken te scheppen

toch allemaal wel erg zonde :(
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Altijd jammer wat ermee gebeurd is met die helmen.
Sprak laatst nog een kennis van me, die hadden 2 helmen na de oorlog.
Eentje hebben ze mee gespeeld en in de sloot geschopt, de ander aan de oud ijzerboer meegegeven.
Bleken Polizei helmen te zijn.
Never Back Down
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Belangrijk is te onthouden dat dit soort dingen vooral veel na de oorlog zijn toegepast, aangezien er gewoon gebrek was aan spullen...
Een helm als opvangbak voor een lekke leiding of goot vind ik dan ook niet zo vreemd. Die rotzooi slingerde maar ergens in de schuur of op zolder rond, dus waarom niet effectief toepassen bij gebrek aan beter?

Nu, tientallen jaren later vinden verzamelaars het zonde omdat er tegenwoordig veel vraag naar is en een (te)klein aanbod. Dat heb je met heel veel dingen in de tijd zelf wordt er slordig mee omgesprongen, pas later wordt het gewaardeerd, maar dan is het vaak al te laat...
Ook zijn er natuurlijk ook nu nog voldoende mensen die geen waarde hechten aan een oude helm, je kan het ze moeilijk kwalijk nemen. Niet iedereen is zo geïnteresseerd in WOII als de meesten op dit forum! :)

Groeten, Kugelblitz! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Kugelblitz schreef:Belangrijk is te onthouden dat dit soort dingen vooral veel na de oorlog zijn toegepast, aangezien er gewoon gebrek was aan spullen...
Op dit moment zijn er bij ons in het museum een aantal varianten tentoongesteld,
een Fallschirmjäger helm omgebouwd tot vergiet. (we hebben er ook nog twee M40's van, maar die zijn op het moment niet te zien)
Een Duitse M40 helm tot grijsgeemailleerde po
en een M40 strontschep die door de Duitse soldaat zelf was omgebouwd. Hij heeft drie tenen verloren door de vrieskou aan het oostfront. Door deze helm als strontschep te gebruiken vernederde hij Adolf op zijn manier. ''Und jedes mahl wenn ich die helm durch den Scheiße hole denke ich an die Adolf.''

En zo zijn er nog veel meer toepassingen. En ik kan het de mensen ook niet kwalijk nemen. Voor hun heeft het geen waarde (als het nu nog gebeurd).
En voor de helmen die net na de oorlog voor van alles gebruikt zijn zouden wij hetzelfde gedaan hebben. En dat zijn ook leuke verzamelobjecten :wink:
viny
Lid

Bericht door viny »

Ik heb er laatst een gezien als bloempot. Pootjes op gelast, en er een soort van ronde pot van gemaakt. Ook werden ze vaak door gebruikt in de keuken, zoals Jim als zegt als vergiet of als bv schaal voor de aardappelen of groenten.
'War is delightful for those who have not experienced it'
fritz derochebrune
Lid

Wat een toepassingen allemaal! Soms vergeet ik hoe creatief de mens wel kan zijn! Inderdaad, door een groot tekort aan alles werd er maar gebruikt wat er te vinden was. Hier in Zuid-Limburg staan nog op verschillende vensterbanken de tot vaas gemaakte hulzen, en vind je af en toe nog eens een communie-kleedje gemaakt van parachute-stof, etc...
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Wellicht werd er in die tijd respectloos omgegaan met militaria. Maar is dat tegenwoordig niet nog steeds zo?
DDR uniformen e.d. gebruikt voor van alles en nog wat. En ja nu is er nog genoeg, maar wat over 50 jaar!?
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

magicdutchmen schreef:DDR uniformen e.d. gebruikt voor van alles en nog wat. En ja nu is er nog genoeg, maar wat over 50 jaar!?
Daar heb je een klein beetje gelijk in... maar met de DDR ligt de hoeveelheid militaria anders dan met dat van wo2. Van de DDR zijn ontelbare hoeveelheden en depots bewaard gebleven, dat is anders dan het vernietigde Duitsland van wo2. Ook DDR zal geliefd worden, dat zeker, het is nu al in opkomst.
Frank Gubbels
Lid
Contacteer:

Bericht door Frank Gubbels »

Ik heb zelfs gehoord dat mensen hun leven lang een Duitse helm als toilet hebben gebruikt. Alleen maar omdat ze zo'n haat tegen de Duitsers hebben gekregen tijdens de oorlog.
NUTS!
Heavy Fuel

Bericht door Heavy Fuel »

Wat ik zie als horror,is dat er ongedecalde helmen worden getransformeerd als zijnde echt. Dat goede helmen opeens een camolaagje krijgen. Dat alles voor ordinaire geldklopperij. Dat is pas horror.

Mvg
Willem
patrickh
Lid
Gegeven: 84 keer
Ontvangen: 58 keer

Bericht door patrickh »

Heavy Fuel schreef:Wat ik zie als horror,is dat er ongedecalde helmen worden getransformeerd als zijnde echt. Dat goede helmen opeens een camolaagje krijgen. Dat alles voor ordinaire geldklopperij. Dat is pas horror.

Mvg
Willem
ABSOLUUT mee eens!!!
fritz derochebrune
Lid

Heavy Fuel schreef:Wat ik zie als horror,is dat er ongedecalde helmen worden getransformeerd als zijnde echt. Dat goede helmen opeens een camolaagje krijgen. Dat alles voor ordinaire geldklopperij. Dat is pas horror.

Mvg
Willem
Inderdaad de grootste horror van ze allemaal!
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

It's no good crying over spilled milk.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie