Waar in Nederland?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Waar in Nederland?

Bericht door S1991 »

Hallo iedereen,

Heeft iemand misschien enig idee waar deze foto misschien gemaakt zou kunnen zijn?
Het enigste wat op de achterkant staat is Holland, maar misschien dat sommige er achter kunnen komen waar de foto gemaakt is aan hand van de gebouwen?

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de moeite !

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Waar in Nederland?

Bericht door jeroen wo2 »

Als ik zo naar het stadszicht kijk zou het mij eerder Polen of een ander oostblokland lijken.
Kan je misschien is op het bordje kijken wat er boven de duitse soldaten hangt?
Never Back Down
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Nick U »

hmm dan zou die duitser toch behoorlijk in de war geweest zijn :P polen-holland ? zou het geen grote stad als amsterdam, rotterdam of utrecht zijn ofzo?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door JimK »

Het eerste aangezicht is niets typisch Nederlands inderdaad, maar ook hier staan wel dergelijke gebouwen. Maar oostenrijk-hongarije, tsjechie, polen etc etc zou het net zo goed kunnen zijn.... wordt erg lastig.

Kun je niet scannen op hoge kwaliteit? dan kun je misschien nog wel wat van het bordje maken inderdaad.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Nico Roelofs »

Als je de reclame/tekst kan lezen op het bordje dan kan je een heel eind komen. Is mij wel een keer gelukt met een serie foto's. Aan de hand van een uithangbord heb ik contact opgenomen met dat bedrijf wat nog bestond en die konden mij de lokatie van het pand vertellen.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Westwall »

Ik vind het een beetje op de Waalse stad Luik lijken, of Verviers... Maar een Oostblokland kan uiteraard ook.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door S1991 »

Bedankt heren,
ik heb de scan met een zo hoge resolutie mogelijk gemaakt. Maar als ik ook op de originele foto kijk kan ik niet lezen wat er op dat bordje staat.
Dus ik denk dat we nu al op een doodspoor zitten, volgens beschrijving op de achterkant Holland en volgens sommige hier Oost kanten. Dat is natuurlijk goed mogelijk, maar toch wel vreemd dat die soldaat van die foto er op schrijft Holland in plaats van bijv. Polen.
Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Edgar »

Niemand op het idee gekomen dat ''Holland'' er wellicht ver na de oorlog op is gezet om de verkoopwaarde van de foto te verhogen? :roll:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Waar in Nederland?

Bericht door michiel01 »

Yep Edgar....
Of de mogelijkheid dat het er verkeerd opgezet is, voorbeelden genoeg daarvan bekend.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Westwall »

Ja inderdaad. Dat heb ik laatst ook al tegen silvano gezegd.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door S1991 »

Edgar schreef:Niemand op het idee gekomen dat ''Holland'' er wellicht ver na de oorlog op is gezet om de verkoopwaarde van de foto te verhogen? :roll:
Edgar, dat kan natuurlijk ook. Ik heb deze foto in een lotje foto's gekocht en niet los gekocht dus.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door JimK »

Edgar schreef:Niemand op het idee gekomen dat ''Holland'' er wellicht ver na de oorlog op is gezet om de verkoopwaarde van de foto te verhogen? :roll:
En wat is de meerwaarde daarvan als je verder nog niets weet????

Is dit een hoge resolutie scan, kun je hem niet groter plaatsen, of even het bord croppen in PS. Scan hem anders keertje op 1200 dpi (of 2400) als je een scanner hebt die dat kan, soms verbaas je je wat er nog uit een foto naar voren kan komen.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Waar in Nederland?

Bericht door S1991 »

mgschutze schreef:
Edgar schreef:Niemand op het idee gekomen dat ''Holland'' er wellicht ver na de oorlog op is gezet om de verkoopwaarde van de foto te verhogen? :roll:
En wat is de meerwaarde daarvan als je verder nog niets weet????

Is dit een hoge resolutie scan, kun je hem niet groter plaatsen, of even het bord croppen in PS. Scan hem anders keertje op 1200 dpi (of 2400) als je een scanner hebt die dat kan, soms verbaas je je wat er nog uit een foto naar voren kan komen.
Ik zal nog eens proberen om 1200 dpi. Hopelijk zien we dan wat er eventueel staat.
Dat croppen zal ik ook eens proberen met PS.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Waar in Nederland?

Bericht door Rick de G. »

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de soldaat in kwestie na het ontwikkelen niet meer wist waar deze foto ook alweer gemaakt was?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Waar in Nederland?

Bericht door fritz derochebrune »

Eigenlijk kan deze foto best in Nederland zijn gemaakt. Ik heb eens les gehad in gevelvormen, en ik herken enkele wel op deze foto. Zover ik weet zijn die enkel hier gebruikt.
Daarnaast herken ik enkele elementen die ik ook wel eens bij gebouwen hier in de buurt heb gezien (Maastricht, Hasselt [dat is belgië, weet ik],...), hoewel het onwaarschijnlijk is dat de foto in een van deze steden is genomen.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Plaats reactie