De 7,62 is van de 7,62x51 patroon. Enkel is die pas medio jaren 50 in gebruik genomen. Daarvoor bestond deze patroon nog niet. Het geweer heeft gewoon later een nieuwe loop gekregen. De aanduiding 7,62 is meer om aan te geven dat het wapen een afwijkend kaliber heeft. Israel heeft namenlijk zelf ook de 7,92x57 als kaliber in gebruik gehad en heeft deze zelf ook gemaakt.
Het sterretje is niet van israel zoals ik eerder dacht maar het is een afname stempeltje van tsjechie die gebruikt is van 1946-1948.
98K DOT 1945, info gevraagd
- JimK
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Re: 98K DOT 1945, info gevraagd
Dat wilde ik net zeggen Luc!luc schreef:Deze K98 is volledig naoorlogs , export naar Israel
Let op de kolf , handgrepen - vol houten kolf (beuk) het verbindingsveertje tussen de twee ringen loopt maar halfdoor enz enz ....
Uit Late War.com
The factories in Czechoslovakia utilized leftover parts to build rifles for countries hungry for surplus "Nazi" weapons until the 50's, making for some interesting code/date combinations after the war, namely dot 1945
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Re: 98K DOT 1945, info gevraagd
Wel een maand laterErik S. schreef:Dat wilde ik net zeggen Luc!luc schreef:Deze K98 is volledig naoorlogs , export naar Israel
Let op de kolf , handgrepen - vol houten kolf (beuk) het verbindingsveertje tussen de twee ringen loopt maar halfdoor enz enz ....
Uit Late War.com
The factories in Czechoslovakia utilized leftover parts to build rifles for countries hungry for surplus "Nazi" weapons until the 50's, making for some interesting code/date combinations after the war, namely dot 1945

Hij heeft inmiddels zijn toneelfunctie toegewezen gekregen en staat bij de bagger K98's in het rek