Post je Duitse insignes & Info

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Post je Duitse insignes & Info

Bericht door jeroen wo2 »

Misschien is het wel een leuk idee dat mensen hier hun Orginele Duitse Insignes kunnen showen/posten met info erbij zodat andere mensen hier ook wat van kunnen leren.
Dit is natuurlijk een heel breed gebied omdat er zoveel verschillende Duitse insignes zijn, maar ik ben benieuwd wat jullie posten!
Wees niet bang dat je wat verkeerds post, Heer, SS, Luftwaffe, Kriegsmarine, Politieke organisatie's!
Laat ik maar eens aftrappen...

YBB Vrijwilligers schild

Dit soort schildjes werden gedragen door mensen uit West-Oekraine ( Ook wel bekend als Galicia )die voor het Duitse leger meevochten.
Er bestonden verschillende divisie's waar deze mensen meevochten, Heer zowel als SS.
Een daarvan was de 14. Waffen -Grenadiers-Division der SS (Ukrainische Nr 1.)
Deze divisie werd opgericht in April 1943, de training voor deze mensen begon in het plaatsje Debica.
De 14. Waffen -Grenadiers-Division der SS (Ukrainische Nr 1.) is verschillende malen naar het Front gestuurd en is in Juni 1944 bijna vernietigd in Ukraine.
Daarna werd het leger weer snel hersteld en hebben ze nog vele malen tegen Partizanen gevochten in het Oosten.
Ze hebben gevochten in landen als Joegoslavie, Polen, Tsjechie, Slovenië, Oostenrijk en Rusland.
In 1943 bestond de divisie ongeveer uit 12500 man.
Ook zijn er weldegelijk oorlogsmidaden bekend van deze divisie, op 28 februarie 1944 vielen de Ukraeniers het dorp Huta Pieniacka aan, het dorp werd platgebrand en de inwoners werden vermoord.
Het exactie aantal van de moorden is nog steeds niet bekend, men spreekt van tussen de 500 en 1200 slachtoffers.
Over het schildje, dit is een geprinte versie van het schildje.
Ook is deze te vinden in een van de boeken van Angolia SS Insignia.


Afbeelding
Afbeelding
Never Back Down
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door iknowdintoo »

Gebirgsjäger Edelweiß petembleem

Dit is een petembleem dat gedragen werd door Duitse Gebirgsjäger (bergtroepen) op de Bergmutze en later op de M43 Feldmutze.
De Gebirgsjäger hadden ook een Edelweiß schouderinsigne, die ik later misschien zal posten.
Het embleem werd alleen uitgereikt na een (zeer strenge) training.
Dit exemplaar is nog in zeer goede of ongebruikte staat, en is een voor- of vroegoorlogse uitvoering, te zien aan de kwaliteit en het materiaal.
Ook een foto bijgesloten van een soortgelijk embleem op een veldpet (foto niet in mijn bezit).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door Doornewaard »

Aha mooi topic, zal vandaag wel wat posten.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door JimK »

Dan re-post ik mijn bandje hier wel even met info: (zal meer posten als ik beetje tijd over heb)

BEVO Theodor Eicke Mouwband

Deze Theodor Eicke mouwband is ingesteld in Maart 1943 an geproduceerd bij de firma BeVo-Wuppertal. Mouwbanden die geweven zijn door BeVo (Beteiligung en Vorsteher) hebben aan een kant de naam er in staan.Verder zijn deze mouwbanden te herkennen aan het zout en peper patroon op de achterzijde. De stippellijn (zichtbaar in de zwarte stroken boven en onder aan de achterzijde) moeten zo klein gestippeld zijn als deze. Aan de achterkant is bij de Theodor Eicke mouwband de "C" erg opvallend geweven.

De mouwband werd gedragen door leden van het SS-Panzergrenadier Regiment 6 Theodor Eicke.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door JimK »

Waffenpersonal Tätigkeitsabzeichen

LW waffenpersonal embleem. Voor Flakartillerie en soldaten van het regiment General Göring. Dit embleem is ingesteld op 8 november 1935.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door jeroen wo2 »

Georgie Vrijwilligers Schild

Dit soort schildjes werden door mensen uit Georgie gedragen die voor het Duitse leger meevochten.
Deze divisie's vielen onder eenheden van de Heer.
Een van de divisie's waar deze gedragen werden was de 162. (Turkistan) Infanterie-Division, dit was een samenraapsel van vrijwillige oostblok mensen.
Deze divisie is onstaan op 21 mei 1943.
Ook werden Georgiers in landen als Nederland, Belgie, Frankrijk aan de kust geplaatst om de atlantikwall te bewaken.
Dit is een geprinte versie, er zijn ook geweven (Bevo) schildjes.

Afbeelding
Afbeelding
Never Back Down
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door jurgen »

Is er ook geweten hoeveel Georgiërs hebben meegevochten? Ik zie dat die van Oekraïne 12.500 vrijwilligers hadden.
Is dat uberhaupt van de andere vrijwillige SS divisies ook bekend? Zoals de Vlaamse en de Nederlandse?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door coco »

jurgen schreef:Is er ook geweten hoeveel Georgiërs hebben meegevochten? Ik zie dat die van Oekraïne 12.500 vrijwilligers hadden.
Is dat uberhaupt van de andere vrijwillige SS divisies ook bekend? Zoals de Vlaamse en de Nederlandse?
Georgie had geen SS divisie, dat was gewoon vrijwillige Wehrmacht naar ik meen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door coco »

Kraftfahrbewährungsabzeichen

Vanaf 23 Oktober 1942 werd de bemanning niet alleen beloond voor de verleende diensten, maar ook voor het zorgvuldig onderhoud en beheer van hun voertuigen.
Eerste wilde Himmler, alleen voor de SS-Een speciale Kraftfahrbewährungsabzeichen invoeren, maar Hitler besloot dit voor de gehele Wehrmacht te doen.

Door het rijden met een grote dagproduktie, of door moeilijke omstandigheden en het rijden onder moeilijke klimatologische omstandigheden, kon je ook nog een bronze, zilveren of gouden rand rond je abz. krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door jeroen wo2 »

jurgen schreef:Is er ook geweten hoeveel Georgiërs hebben meegevochten? Ik zie dat die van Oekraïne 12.500 vrijwilligers hadden.
Is dat uberhaupt van de andere vrijwillige SS divisies ook bekend? Zoals de Vlaamse en de Nederlandse?
Er hebben rond de 30000 Georgiërs meegevochten met de Wehrmacht.
Van de andere landen zou ik voor je in de boeken moeten kijken.
coco schreef: Georgie had geen SS divisie, dat was gewoon vrijwillige Wehrmacht naar ik meen.
Even terverduidelijking, Oorspronkelijk waren de eenheden van het Georgische Legioen onder bevel van de Wehrmacht.
Later in de oorlog werden er wel SS eenheden gevormd met Georgiërs, bijvoorbeeld de SS-Waffengruppe Georgien.

Hier nog een leuk filmpje!

Never Back Down
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door jurgen »

hmm, dus 30.000 Georgiërs, 12.500 Oekraïners, en volgens wikipedia 20.000 Nederlanders, en ik heb is gehoord dat er ook 12 Britten "meevochten" met de Duitsers, voor de rest is er niet zoveel te vinden.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door Veltro »

Hoi allen,

Ik heb wel wat Italiaanse Duits gerelateerde items in mijn collectie waar ik wel mee uit de voeten kan, maar qua puur Duitse items kom ik niet zo ver. Ik zou graag de officiele DUITSE benaming willen weten van onderstaande ledenspeld, Hitlerjugend dolk en EK 2. (voor de laatste is het volgens mij Eisernes Kreuz 2 Klasse, maar misschien kan het vollediger.Italiaanse benamingen zijn meestal een mond vol bijv. Croce di Anzianita di Servizio per la Milizia Volontaria per la Sicurezza Nazionale) Als er geen officiele benaming/typeaanduiding is dan hoor ik graag de beste Duitse typering.

Ik hoor het graag :)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door iknowdintoo »

Het is inderdaad gewoon Eisernes Kreuz 2. Klasse.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door JimK »

Veltro,

De ledenspeld is niet een ledenspeld maar een symphatisanten speldje
De beste officiele Duitse benaming is: Nationalsozialistische Sympathie-Abzeichen
De dolk heet: HJ-Fahrtenmesser Hitlerjugend, ingevoerd in 1933.
Het E.K. 2 heet: Eisernes Kreuz 2. Klasse ingesteld op 1 September 1939.

Groet Jim
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Post je Duitse insignes & Info

Bericht door Veltro »

Bedankt heren!!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie