Duitse gamachen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Duitse gamachen

Bericht door Jim »

Ik heb deze een tijd geleden op een rommelmarkt gevonden.
De sluitingen zijn van aluminium. Ze zijn even groot een linker en een rechter maar niet identiek.Op geen van beiden is een stempel of enige andere markering te vinden.
Het lijken mij op Duitse gamachen. In de boeken en tijdschriften die ik heb betreffende Duitse uniformen en uitrusting kan ik geen goede close-up opnames vinden van dit uitrusting stuk. In de grote hoop van spullen (meeste niet militair) die ik bijeen heb gesprokkeld kon ik dit niet laten liggen.
Samengevat:
1) Duits of ander land?
2) Welke periode?
3) welke eenheden gebruikte deze?
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse gamachen

Bericht door JimK »

Zijn geen Duitse wo2 aanmaak Gamaschen.

Denk dat het na-oorlogs Duits is, maar een ander land kan ook. Leek veel op elkaar.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse gamachen

Bericht door Rick de G. »

Gamaschen werden niet eenheid-specifiek gedragen, ze hoorden bij de schoenen die rond '43 geïntroduceerd werden.
Als je het setje kwijt wilt, laat maar wat weten.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse gamachen

Bericht door Jim »

Ik vond de aluminium sluitingen zelf niet iets wat de Duitsers zouden toepassen. Aangezien dit metaal wel strategischer doeleinden toegepast zouden kunnen worden.
Rick de G. schreef:Gamaschen werden niet eenheid-specifiek gedragen, ze hoorden bij de schoenen die rond '43 geïntroduceerd werden.
Als je het setje kwijt wilt, laat maar wat weten.
Ik bedoelde eigenlijk of de kleur aan een bepaalde eenheid toegeschreven zou kunnen worden. Als ik ze besluit weg te doen laat ik het je weten. schoot is niet zo ver van Weert. (Ik zou ze eventueel voor je na kunnen maken als je gespen hebt.)

Aangezien hier in de kazerne van Budel vele jaren (na-oorlogs) een Duitse luchtmacht opleiding heeft gezeten zou het best mogelijk kunnen zijn dat deze daar vandaan komen. Op deze rommelmarkt waar ik als vrijwilliger mee werk kom ik vaker na-oorlogs Duits tegen wat ongetwijfeld daar vandaan komt.
Nog niet zo lang geleden heb ik een kleermakers naaimachine die daar vandaan komt gekregen. :) De (Nederlandse) kleermaker die daar werkte kreeg deze mee toen hij met pensioen ging en ik heb hem van een van zijn dochters gekregen.

Ik heb echter ook wel eens een oorlogse Duitse veldfles met een Duits propaganda boekje gevonden :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse gamachen

Bericht door Rick de G. »

Jim schreef:Ik vond de aluminium sluitingen zelf niet iets wat de Duitsers zouden toepassen. Aangezien dit metaal wel strategischer doeleinden toegepast zouden kunnen worden.
Rick de G. schreef:Gamaschen werden niet eenheid-specifiek gedragen, ze hoorden bij de schoenen die rond '43 geïntroduceerd werden.
Als je het setje kwijt wilt, laat maar wat weten.
Ik bedoelde eigenlijk of de kleur aan een bepaalde eenheid toegeschreven zou kunnen worden. Als ik ze besluit weg te doen laat ik het je weten. schoot is niet zo ver van Weert. (Ik zou ze eventueel voor je na kunnen maken als je gespen hebt.)

Aangezien hier in de kazerne van Budel vele jaren (na-oorlogs) een Duitse luchtmacht opleiding heeft gezeten zou het best mogelijk kunnen zijn dat deze daar vandaan komen. Op deze rommelmarkt waar ik als vrijwilliger mee werk kom ik vaker na-oorlogs Duits tegen wat ongetwijfeld daar vandaan komt.
Nog niet zo lang geleden heb ik een kleermakers naaimachine die daar vandaan komt gekregen. :) De (Nederlandse) kleermaker die daar werkte kreeg deze mee toen hij met pensioen ging en ik heb hem van een van zijn dochters gekregen.

Ik heb echter ook wel eens een oorlogse Duitse veldfles met een Duits propaganda boekje gevonden :lol:
Oh dat hoeft niet hoor, na-oorlogse gamaschen zijn gewoon een stuk beter en goedkoper dan repro's.
Als je aan het stof en het leer begint zit je al aan de prijs van een repro. ;)
Zou je mij eens kunnen PM-en over je affiliatie met WOII? Ik heb misschien iets interessants.
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie