Binnenwerk Duitse helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
seeadler
Lid

Re: Binnenwerk Duitse helm

Bericht door seeadler »

Hallo,

Op je vraag waarom de M-42 verschilt met M-35 en M-40 is het volgende: Jim heeft gelijk met de randen maar er is meer.

destijds, op verzoek, had Albert Speer nieuwe methode's toegepast in de industrie. Eén van die nieuwe toepassingen was het persen van helmen.

Als het fout is corigeer me maar de M-42 is een geperste plaatstaal helm.

Mvg, Mark.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Met de kans keihard tegen de lamp te lopen wil ik het volgende zeggen.

Alle duitse Staalhelmen werden geperst, zelfs die van de eerste wereldoorlog.
Bij deze is dat heel erg goed te zien aan de voorkant waar er een gebogen hoek van bijna 90 graden wordt gemaakt (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik zie niet hoe je op een andere manier een solide helm kunt maken dan wanneer je hem perst.

edit: ik lees nu pas het topic door en zie dat de laatste post van september gedateerd, lijkt me dat het topic wel erg gedateerd is....?
toonen
Lid

Bericht door toonen »

gedateerd maar iedere info is nog steeds welkom......dus wat je eigenlijk zegt is dat de produktiemethode ongewijzigd is gebleven gedurende de oorlog......alleen minder afgewerkt om het zomaar eens te zeggen. Wat ik me eigenlijk afvraag is of de latere helmen (43/44/45) van een inferieure kwaliteit staal werden gemaakt omdat er toch een gebrek aan grondstoffen ontstond.......en waren deze helmen als gevolg daarvan ook van een mindere kwaliteit...?
"Qua patet orbis"
seeadler
Lid

Bericht door seeadler »

Hallo,

Zie bijvoorbeeld M35 helmet .com en bekijk de helmet history. Daar legt men kort uit wat de verschillen zijn.
Ik hoop dat u engels goed is.

Mvg, Mark

.http://www.m35helmet.com/helmetinfo.html
seeadler
Lid

Bericht door seeadler »

Hallo nogmaals,

Wat ik ook weet is dat de helmen M35 en M40 in ongeverfte toestand hun oxidatiekleur een "diep rood" is. Zo ver ik weet is dat het een oude metaal legering.
Ik weet niet of dit ook met een M42 het geval is immers het een vermoedelijk gewalste plaatstaal is. Ik bezit geen M42 dus wie kan mij deze informatie aanvullen?

Mvg, Mark.
christiaan1989
Lid

Bericht door christiaan1989 »

Ik weet alleen dat de helmen uit Molybdeen staal geperst werden, of het m42 model uit ander staal geperst is zou ik niet weten
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
toonen
Lid

Bericht door toonen »

bedankt voor de link.......
"Qua patet orbis"
Plaats reactie