Duitse schoenen???

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
JimK
Lid
Contacteer:

Re: Duitse schoenen???

Bericht door JimK »

660 euro :shock:

En niet origineel beslagen!
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Een voorbeeld van originele M37 schoenen, uit mijn collectie.
Heeft nog de originele leren veters en steunzolen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Infanterie: Königin aller Waffen!
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Zeer mooi paar Nick! Staat ook nog op mijn verlanglijstje, die nieuwe ongebruikte dingen heb ik liever niet...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

mgschutze schreef:660 euro :shock:

En niet origineel beslagen!
De schoenen zijn wel origineel beslagen. Dit zijn Minte, nooit uitgereikte, nooit gebruikte schoenen. Alsof ze net van de schoenmaker vandaan komen. In dat geval ziet het beslag op de zolen er zo nieuw uit. Heb zelf ook zo een paar gehad, niks mis met deze schoenen. ( behalve de prijs :P)

Mooi paar schoenen Nick! Zag het op het WA forum. Wist niet ze van jou waren! Echt mooi gebruikt en nog in goede staat. Veel interessanter dan die nooit gebruikte schoenen, als zeg ik het zelf! ;) Heeft ook karakter door dat steunzooltje.

Na de vakantie ga ik een topic openen over Duitse WH enkelschoenen, misschien dat jij ook wat kan vertellen over jouw paar, het is een mooi voorbeeldpaar om te gebruiken.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik ben het niet met je eens.

De schoenen zijn goed en origineel. Maar zo'n droevig beslagen paar heb ik nog nooit gezien. Een schele schoenmaker die de nagels er al slecht in slaat. Plus alle gaten waar nagels uitgehaald zijn. Als je een paar schoenen mint hebt en beslaat en ze niet uitreikt zouden er geen sporen moeten zijn van een tweede ronde beslag.

Ik zeg niet dat het beslag niet goed is, want dat is origineel, alleen niet origineel op deze schoenen.

Groet Jim
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Ik heb de vergrootte foto bekeken, en zie nu duidelijk dat naast elke nagel een gaatje zit, je zou dus inderdaad kunnen concluderen dat het paar herbeslagen is.

Wel is het goed rekening te houden met het feit dat de schoenen laatoorlogs geproduceerd zijn. De nagels zitten in het juiste patroon, dat ze niet precies op een rij zitten kan te maken hebben met de snelheid waarmee dit gebeurde aan het einde van de oorlog. ( snelheid stond boven kwaliteit) Verder kunnen er allerlei redenen zijn dat de nagels opnieuw in de schoen zijn geslagen, dat hoeft niet te betekenen dat het naoorlogs gebeurd is. Ze hergebruikten allerlei materialen.

De nagels hebben dezelfde kleur als de andere ijzerwerken op de schoen, bovenin rechts zitten ook drie geroeste nagels precies naast elkaar, wat aanduid dat het paar al langer geleden herbeslagen is.

Je zou kunnen concluderen dat het paar niet oorlogs beslagen is ( dus opnieuw na de oorlog) maar er zijn veel andere factoren om rekening mee te houden.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Wilde nog even melden dat ik zelf inmiddels ook een origineel zwaar gedragen paar heb kunnen vinden. Het paar is identiek aan de schoenen die Nick hierboven laat zien op de zolen na. Hiervan is de genagelde laag door slijtage ooit vervangen geweest voor een ongenagelde lederen zool en hak, maar ach, voor 40 EUR. mag je daar weinig van zeggen toch? ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Lijkt me een hele goede koop dan! Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien, misschien heb je de tijd om binnenkort wat foto's te plaatsen? Dat zou dan een mooie afsluiting van dit topic zijn ;)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Auke J. schreef:Lijkt me een hele goede koop dan! Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien, misschien heb je de tijd om binnenkort wat foto's te plaatsen? Dat zou dan een mooie afsluiting van dit topic zijn ;)
Ja hoor, geen probleem, zal binnenkort even foto's plaatsen. Moet even kijken of ik daar dit weekend al tijd voor heb en anders komt het daarna. :)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Hierbij nog even de foto's van de schoenen zoals beloofd. Moet ze nog weer helemaal gaan opknappen door ze goed in het vet te zetten en even van binnen en van buiten volledig te reinigen.

Dit paar schoenen heeft in tegenstelling van het paar van Nick een rubberen zool gekregen en zijn na de oorlog nog flink door gedragen. Lijken ook militair gedragen te zijn door de inlegzooltjes van Luftwaffe blauwe wol met daaronder een laagje vilt en afgezet met bruine rayon-piping (zelfde materiaal waarvan de piping van veel prive-aanmaak luftwaffe schouderstukken gemaakt is). Helaas heb ik hier (nog) geen foto van.
Doordat ze zo ontzettend veel gedragen zijn is de vorm van de neus er wel behoorlijk uit en zijn de neuzen ook iets bol gaan staan wat mooi te zien is op de foto waar ik er een paar officierslaarzen met de typische shark-nose naast heb gezet.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 20 nov 2009, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Bedankt voor het plaatsen van de foto's Sinister!

Het is inderdaad een origineel paar Duitse schoenen, goed gedragen, maar in goede staat nog. Voor 40 euro een erg goede prijs! ( als je de vervangen zolen meerekent)

Ik heb zelf ook zo een paar waarvan de neus een beetje bol staat door het gebruik, is heel normaal bij een gebruikt paar Duitse schoenen. De echte haaien neuzen zie je meestal alleen bij minte of licht gedragen Duitse schoenen.
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Inderdaad een net paar schoenen, maar mogen zoals je zelf al zei flink in het vet!
Dit soort schoenen hadden toch sowieso niet echt een 'haaien neus', dit was vooral bij de officierslaarzen het geval...

Ook de Marschstiefel hadden een minder gestroomlijnde neus, dan de officiersvarianten. Dat de neus bol staat hoort inderdaad niet, maar is zoals al vermeld normaal voor de conditie waarin ze verkeren en doen zeker niets af aan de schoenen! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

De zgn. Haaienneuzen komen niet altijd voor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Hartelijk dank voor de reacties!

@Auke: Voor hoezeer ze gebruikt zijn is de staat nog heel aardig inderdaad maar moet ze dus wel flink aan gaan pakken om ze ook voor toekomst goed te behouden. Ik denk dat er nog wel wat eer aan te behalen valt daar het leer nog redelijk soepel is hoewel dat op de foto's misschien niet het geval lijkt.

@Kugel: Ja klopt inderdaad wat betreft de echte haaienneus, maar je hoort wel eens (vooral van de puristen op WAF :roll: ) dat dit type neus een absolute vereiste is voor originele militair gedragen schoenen. Alles met een bolle neus kan naar hun mening eventueel wel oorlogs zijn maar nooit militair gedragen want die hoorden een haaienneus te hebben volgens de voorschriften. Als je er dus geen rekening mee houdt dat door het dragen van de schoen de neus als vanzelf wat vervormd en bol gaat staan kun je als je dat aanhoudt wel een heleboel originele paren afschrijven.

@Erik: Bedankt voor de voorbeelden. Er zijn zoals altijd uitzonderingen, deze bevestigen de regel zoals men wel eens zegt maar de moeilijkheid ligt hem nu net in het bepalen of je met een origineel uitzonderingsgeval te maken hebt of met een incorrect paar dat zich voordoet als een uitzonderingsgeval.
Overigens lijken de schoenen op de laatste foto die je plaatst wel heel erg veel op de schoenen uit mijn beginpost. Weet je heel zeker dat dit een origineel Duits paar is?
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Hey Sander,

Dat is een laat-oorlogs paar schoenen, italiaans gemaakt. Vandaar dat ik het door jouw aangewezen paar ook herkende.

Lees: http://www.dererstezug.com/lowboots.htm
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie