Duitse overjas

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Duitse overjas

Bericht door Westwall »

Hallo,

Ik kwam laatst deze jas tegen. Ik heb een overjas in deze kleur nog nooit gezien. Weet iemand wat voor een jas dit is?
Alvast bedankt

De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Westwall op 03 nov 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse overjas

Bericht door JimK »

Erg kleine foto's, maar het lijkt me iets in de richting van Flak Helfer of functies buiten het front
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Duitse overjas

Bericht door Westwall »

Ja, ik krijg ze niet groter. Maar bedankt. Zal deze dus origineel zijn?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse overjas

Bericht door SiNiStEr »

Is vanaf deze foto's onmogelijk wat zinnigs over te zeggen, zijn ze veels te klein voor.
Overigens lijkt het me, van wat ik nu kan zien, wel het Duitse model overjas. Oorlogs of na-oorlogs weet ik vanaf deze foto's niet te vertellen.

Overigens geen flakhelfers jas Jim, die hadden hun eigen variant jassen met borstzakken of de standaard Luftwaffe overjas. Feuerschutz zou wel kunnen.

Pas echter op: De jassen van de Feuerschutz van voor en tijdens de oorlog is zo goed als identiek aan die, die tot en met eind jaren '50 is gebruikt. De knopen is een van de dingen waaraan je dit zou kunnen zien. Die van de na-oorlogse jassen verschillen duidelijk van die van de oorlogse variant.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse overjas

Bericht door JimK »

Knopen kan ik er zo voor je aan zetten. Maar dat terzijde. Zie ik een Rb Nr. in de binnenzak?

Je hebt de standaard Flakhelfer mantels, dat klopt. Maar die hebben ook een andere kleur. Dit lijkt meer op het type zoals te zien is in laat oorlogse foto's zoals in de straatgevechten in Berlijn. Als het feuerschutz oid is zullen er sporen van insignes te vinden moeten zijn.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse overjas

Bericht door SiNiStEr »

mgschutze schreef:Knopen kan ik er zo voor je aan zetten. Maar dat terzijde. Zie ik een Rb Nr. in de binnenzak?

Je hebt de standaard Flakhelfer mantels, dat klopt. Maar die hebben ook een andere kleur. Dit lijkt meer op het type zoals te zien is in laat oorlogse foto's zoals in de straatgevechten in Berlijn. Als het feuerschutz oid is zullen er sporen van insignes te vinden moeten zijn.
Rb Nr. kan ik ook voor je stempelen als je wil... ;)

Ik dacht overigens de andere kant op, na-oorlogse knopen hebben een andere structuur aan de bovenzijde dan oorlogse knopen. Als deze erop zitten weet je bijna zeker dat het een na-oorlogse jas betreft, of hij zou doorgebruikt moeten zijn.
Wat betreft de insignes heb je tot in zoverre gelijk dat deze normaal wel gedragen werden op de jassen maar ook hier heb je weer uitzonderingen zoals met bijna alle spullen. Dit geeft dus ook geen 100% uitsluitsel.

De jas is trouwens gewoon het standaard Luftwaffe model maar het is niet de luftwaffe blauwe kleur. Het neigt inderdaad wel naar het HJ donkerblauw, heb ze alleen nog niet op foto's gezien met dit model jas, heb jij daar foto's van? Ben wel benieuwd.

Voor deze jas hebben toch echt gewoon betere foto's nodig...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse overjas

Bericht door JimK »

Andersom denken, inderdaad. Met naoorlogse knopen erop zegt dat al wat over de periode. Ik dacht het precies andersom inderdaad :P
Ik zal even kijken of ik wat foto's voor je kan scannen. Dan krijg je even een pb van mij.

Jim
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Duitse overjas

Bericht door Westwall »

mgschutze schreef:Andersom denken, inderdaad. Met naoorlogse knopen erop zegt dat al wat over de periode. Ik dacht het precies andersom inderdaad :P
Ik zal even kijken of ik wat foto's voor je kan scannen. Dan krijg je even een pb van mij.

Jim
Bedankt voor de Informatie allen! Ik zou die foto's ook graag willen zien als het kan :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse overjas

Bericht door SiNiStEr »

Hier overigens nog als aanvulling een overjas van een Feuerwehr set bestaande uit broek, jas en overjas die ik al jaren in de kast heb hangen. Heb altijd gedacht dat deze gehele set na-oorlogs was daar de gewone jas die er bij zit dit zeker is en deze ook een briefje in de jaszak had zitten wat een inschrijfbewijs bleek te zijn voor de vrijwillige brandweer uit 1958. Echter staat ook op het briefje dat de man al sinds 1930 in dienst is. Nu heb ik de overjas weer eens goed bekeken en nu denk ik toch dat deze voor-oorlogs is, er zit ook een etiket in de binnenzak waarop moeilijk leesbaar o.a. 1930 gestempeld staat.

De jas heeft een WH groene kraag en de rest is van donker-blauwe wol (Pruisisch blauw), op de kraag zijn duidelijk sporen te zien van verwijderde kraagspiegels en ook op de schouders zijn nog de lusjes en gaatjes te vinden van waar schouderstukken bevestigd hebben gezeten.
De knopen zijn correcte voor-oorlogse aluminium knopen met bolletjesmotief en de snit van de jas is ook gelijk aan (voor)oorlogse overjassen.

Qua model en kleur lijkt hij veel op jou jas.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse overjas

Bericht door JimK »

Jan,

Ik heb jouw jas gezien, bij mij op het werk. Je had hem van militaria4you van de website toch?
Die jas is al tijdje gereserveerd voor een museum. Dus niet meer te koop. Het was echter wel een mooie originele jas. Mooie voering, de gladde in de mouwen. En mooi gestempeld met maten en Rb Nr. wat je op die kleine foto's natuurlijk niet goed kon zien.

@ Sander,
De jas van jouw is wel naoorlogs Feuerwehr. Deze hebben wij ook bij ons museum bij de verhuur/toneel kleding hangen. Vooral al de typische schouderstuk bevestiging van het Oost Duitsland van na de oorlog. Door dat katoenen lusje wat in de oorlog anders was, vaak van dezeflde wol. En de twee gaatjes waardoor je met een vetertje het knoopje van het schouderstuk vastknoopt.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse overjas

Bericht door SiNiStEr »

mgschutze schreef:@ Sander,
De jas van jouw is wel naoorlogs Feuerwehr. Deze hebben wij ook bij ons museum bij de verhuur/toneel kleding hangen. Vooral al de typische schouderstuk bevestiging van het Oost Duitsland van na de oorlog. Door dat katoenen lusje wat in de oorlog anders was, vaak van dezeflde wol. En de twee gaatjes waardoor je met een vetertje het knoopje van het schouderstuk vastknoopt.
Ah, dus toch! Blijft moeilijk dat vroeg na-oorlogse spul. Ik herkende de gaatjes niet direct als na-oorlogs, kende ze natuurlijk niet van oorlogse militaire jassen maar wist niet in hoeverre Feuerwehr uniformen op dat gebied zouden verschillen van militair gedragen jassen dus het kon zijn dat dit bij oorlogse feuerwehr jassen wel gewoon voor kwam. Nu ik beter weet zal ik hier in de toekomst niet meer over struikelen, dank!
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie