Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michael91
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:49
Locatie: Rotterdam

Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door michael91 »

Hallo,

Ik weet dat het bekend is dat de film Battle of the bulge vol met fouten zit, heb nog niet alles kunnen ontdekken, maar oke.
Ik had toch nog een vraagje.

In het begin met Generaal Köhler, die had op een gegeven moment toen ze de panzers gingen bekijken een jas aan, met fel rode borden. niet die op de zijkant in zijn nek, daarvan weet ik dat dat hoort en dus ook klopt, maar op zijn jas die flappen zeg maar. Nou is mijn vraag: Klopt dit dat ze zulke jassen met die fel rode "flappen"droegen toendertijd?

Ik weet niet of dit in de goede sectie is, want het zou best eens kunnen dat dit bij "eenheden en uitrusting" moet. Ik dacht dat het bij films het beste zou passen. De zoekfunctie heeft niks kunnen vinden met betrekking tot dit.

Groetjes,
Michael
Laatst gewijzigd door michael91 op 10 jan 2010, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door Jim »

Die "flappen" noemt men revers (spreek uit als: re-ver). Het is eigenlijk een binnenkant die men netjes heeft bewerkt zodat die als opengedragen wordt er mooi uit ziet.
Daarboven het gedeelte om de nek noemt men de kraag.
De emblemen hierop noemt men meestal kraagspiegels.
De ondergrond van deze kraagspiegels zijn rood bij een Duitse generaal.

De overjas die gedragen wordt lijkt mij iets wat men of parades of gala's e.d. draagt niet direct voor een bezoek aan de frontlinie. Misschien had deze vraag beter geplaatst kunnen worden in het Duitse verzamelaars gedeelte.
Ik heb een dergelijke overjas vaker gezien.

AfbeeldingAfbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
michael91
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:49
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door michael91 »

Oh oke, ja kon even niet op de naam revers en kraag komen :oops: :o

Bedankt voor het antwoord :) Ja achteraf gezien, zou dit topic misschien ook beter passen bij Duits verzamelwaar.

Dus als ik het goed begrepen hebt, klopt het wel dat de generaals toendertijd wel zulke jassen droegen, alleen dan waarschijnlijk alleen met parades enzovoorts?

Groetjes,
Michael
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door Jim »

michael91 schreef:Dus als ik het goed begrepen hebt, klopt het wel dat de generaals toendertijd wel zulke jassen droegen, alleen dan waarschijnlijk alleen met parades enzovoorts?
Ik vermoed dat dit soort jassen meer bij parades en dergelijke gelegenheden thuishoren aangezien ze nogal erg opzichtig zijn. Maar (een Duits verzamelaar) in de As-mogenheden onderdeel zou daar mogelijk duidelijker in kunnen zijn.
Een kleuren tekening uit Osprey serie: German Commanders of World War II
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Jim op 11 jan 2010, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door Stefan »

Topic verplaats naar "As-Mogenheden Verzamelwaar"

Groeten Stefan.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door michiel01 »

als generaal heb je het voordeel dat je jezelf niet werkelijk aan gevaar hoeft bloot te stellen. guderian droeg deze jas ook aan het front (hou er rekening mee dat ze 'n werkelijke vijandelijke actie niet van dichtbij zagen maar op (relatief) veilige afstand) of z'n leren jas. De jas hoort nu eenmaal bij z'n uniform en werd zeker gedragen. Daar zijn originele foto's van.

Ik hoop dat dit (samen met Jim's antwoord) je vraag 'n beetje beantwoord.
Gebruikersavatar
michael91
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:49
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen met betrekking film Battle of the bulge

Bericht door michael91 »

Hallo,

Bedankt voor alle antwoorden en reacties :-D. Nu is het wel duidelijk voor mij, maar het leek mij zo onwaarschijnlijk dat je met zo een felle jas gaat lopen. Maar dus toch. Heb ik weer wat bijgeleerd, en daarom zit ik ook op dit forum, om meer te leren over wo2.

En Stefan, bedankt voor het verplaatsen van dit topic. Ik zat te twijfelen welke sectie dit moest horen, want het kon natuurlijk bij eenheden en uitrusting, films en televisie of as-mogendheden verzamelwaar. Daarom heb ik hem maar bij film geplaatst, omdat het toch een beetje met een film te maken had. Maar hartstikke bedankt voor het op de goede plaats zetten voor dit topic :)

Groetjes,
Michael
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Plaats reactie