Om de collectie verder uit te breiden wil ik een zilveren VWA aanschaffen. Ik kan kiezen uit de twee onderstaande VWA, het prijsverschil tussen beide is 20 euro maar welke zouden de kenners nemen. Op beiden zit geen zichtbare hersteller.

De onderste is juist een mid-oorlogse, met meegegoten catch en blokje voor de pin. Dit is dus een zinken versie. Finish is idd nog netjes, maar pas op, bij zinken badges kan dit snel veranderen!Kugelblitz schreef:Ik zou de onderste nemen... Lijkt me een Buntmetall exemplaar en vindt de finish en patina mooier...
Het bovenste exemplaar lijkt me een zinken of Feinzink exemplaar met de typische zilveren finish die ze vaak hebben.
Jaa, €75,- is echt veel te veel, behalve als het een bijzondere sluiting is, maar ik heb me niet dusdanig verdiept in VWA...Chrisje1978 schreef:Hmm geeft een goede reden tot nadenken, de bovenste kost 55euro en de onderste 75euro. Is dus beduidend meer dan hier wordt geroepen.
Zijn er nog goede sites waar men iets dergelijks ook kan vinden?
"Early piecess were die-struck in tombac with a silver plated finish and on these examples the hinge and retaining clip fittings were seperately attached to the flat plain reverse. Later examples tended to be pressure die-cast in zinc and featured hinges and sometimes retaining clips integral to the body of the award"Kugelblitz schreef:Interessant, ik had juist vernomen dat een 'catchplaatje' duidt op een zinken exemplaar en dat een direct gesoldeerd haakje op Buntmetall duidt...
Ik heb zelf ook enkele items die duidelijk Buntmetall zijn en geen catchplaatje hebben!
Op WAF staat dit ook zo en vele dealers lijken dit ook te hanteren... Welke van de twee is nu juist?
Anyhow, ik zou bij ongemarkeerde exemplaren altijd kiezen voor een Buntmetall/vroegoorlogs exemplaar en een nette patina/finish...
Groeten, Kugel!
Aah, betrouwbaar dus! Dank, je behoedt me van een grote fout!utmi schreef:Deze info heb ik zogauw uit: Gordon Williamsons "The War Merit Cross" p.105
Staan ook goede close ups in van vroege en late exemplaren...
maar nogmaals de catch integraal meegieten kan alleen in een zink-giet productie proces...