Verzilverd Hindenburg Cross?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door fritz derochebrune »

Hey iedereen!

(Ja, hier alwéér een topic over de collectie die ik onlangs in bezit heb gekregen...) Ik heb dit weekend eens de tijd gehad om eens goed de verzameling te bekijken. Bij de collectie zaten twee Ehrenkreuz für Frontkämpfer. Nu viel me op dat er op een van die twee een laagje zilver op heeft. (Deze is gemerkt F&B.L.)

Na het internet te hebben doorzocht, heb ik geen soortgelijke 'verzilverde' versie gevonden. Weten jullie misschien wat het is?

Afbeelding

Links het 'zilveren' kruis, rechts de normale versie. Beide foto's zijn uit één grotere foto geknipt, dus ze hebben dezelfde lichtinval. Op de foto lijkt het linkse kruis wat groen, maar het is in feite zilver.

Bedankt alvast, en groeten,

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door Kugelblitz »

Ik vind het linker kruis niet bepaald zilver aandoen, lijkt me een gewone versie met flinke lichtrefelctie op de hogere delen? De ondergrond lijkt ook gewoon bronskleurig.
Kun je geen foto's posten van je eigen zilveren exemplaar? Zelf geen idee wat het zou kunnen zijn overigens, voor zover ik weet bestaan er enkel de 'bekende' versies...

Groeten, Kugel! :mrgeen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door zjopske »

Even ter zeide, de Belgische officieren lieten vaak hun onderscheidingen verzilveren om ze zo duurder te laten lijken.
Maar voor zover ik weet zie je het niet terug bij de Duitse onderscheidingen.

Ik denk zelf ook aan slijtage e.d. zoals genoemd door kugel.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door christiaan1989 »

Lijkt mij ook een gedragen exemplaar. Sowieso scheelt het van welke maker ze komen, dat zou het kleurverschil tussen de 2 kunnen verklaren. De rechtse vind ik weer vrij donker.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door fritz derochebrune »

Beide kruizen op de foto's zijn in mijn bezit, ik zal wat duidelijkere foto's maken. Slijtage lijkt me een logische verklaring, het enige vreemde is dat er voor de rest alle details nog scherp zijn.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door christiaan1989 »

Dat is bij een zilveren verwundeten abzeichen hetzelfde: De zilveren finish is verdwenen maar de details zijn nog zeer scherp.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door fritz derochebrune »

Maar is het niet zo dat de verwundeten abzeichen een zilveren laagje bovenop koper of zink is? Volgens mij heeft het Hindenburg Cross geen coating?
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door zjopske »

Het Hindenburg Cross heeft inderdaad geen coating.
Ik heb ook op het net een plaatje gevonden:

Afbeelding

Leg er eens een handje vol verschillende frontkampfer kruizen naast elkaar, de details (scherpte, dikte) verschillen enorm.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Verzilverd Hindenburg Cross?

Bericht door fritz derochebrune »

Dan is kunnen we het denk ik best houden op verschil qua makers en slijtage :wink:
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Plaats reactie