k98/mp44/p38

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: k98/mp44/p38

Bericht door Ivo Wilms »

Hoe kom je daarbij? Met een K98 kun je toch ook gewoon met nieuwe munitie schieten?

De G41 is vrij in België omdat de eerste versie, de Mauser G41, was voorzien van een grendel om het wapen door te laden. De latere versie, de Walther G41, had dit niet meer. De G41(M) is dus eigenlijk een twijfelgeval, maar officiëel zou de G41(W) dan niet vrij mogen zijn.
Teminste, dat lijkt mij een logische verklaring waarom de G41 vrij is in België.

G41(M)
Afbeelding
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
daisycutter
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:42

Re: k98/mp44/p38

Bericht door daisycutter »

Ivo Wilms schreef:Hoe kom je daarbij? Met een K98 kun je toch ook gewoon met nieuwe munitie schieten?

De G41 is vrij in België omdat de eerste versie, de Mauser G41, was voorzien van een grendel om het wapen door te laden. De latere versie, de Walther G41, had dit niet meer. De G41(M) is dus eigenlijk een twijfelgeval, maar officiëel zou de G41(W) dan niet vrij mogen zijn.
Teminste, dat lijkt mij een logische verklaring waarom de G41 vrij is in België.

G41(M)
Afbeelding
Hoi Ivo,

Hoe zit het dan met de Ljungmann Ag 42 en Ag 42 B?

Bedankt voor je uitleg.

Ed
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: k98/mp44/p38

Bericht door Ivo Wilms »

Geen idee. Ik heb geen lijst van in België vrijgestelde wapens.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: k98/mp44/p38

Bericht door panzer lehr »

In belgie zijn alle grendelgeweren van voor 1945 vrij te verkrijgen op scherp de automatische wapens moeten natuurlijk onklaar zijn daarna zijn ze ook vrij te verkrijgen. :wink:
de lijst met vrij te verkrijgen wapens kun je op google vinden.
daisycutter
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:42

Re: k98/mp44/p38

Bericht door daisycutter »

Ivo Wilms schreef:Geen idee. Ik heb geen lijst van in België vrijgestelde wapens.

Heb je alleen de lijst met de G41 verklaring?
Jorrit
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 dec 2009, 11:40

Re: k98/mp44/p38

Bericht door Jorrit »

Ivo Wilms schreef:Hoe kom je daarbij? Met een K98 kun je toch ook gewoon met nieuwe munitie schieten?

De G41 is vrij in België omdat de eerste versie, de Mauser G41, was voorzien van een grendel om het wapen door te laden. De latere versie, de Walther G41, had dit niet meer. De G41(M) is dus eigenlijk een twijfelgeval, maar officiëel zou de G41(W) dan niet vrij mogen zijn.
Teminste, dat lijkt mij een logische verklaring waarom de G41 vrij is in België.

G41(M)
Afbeelding
dat was de uitleg die ik kreeg van de wapenexpert van de politie
Plaats reactie