Duitse 5cm mortier

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
beno
Lid

Duitse 5cm mortier

Bericht door beno »

Ik heb gisteren deze Duitse 5cm-mortiergranaat gekocht. Ik dacht eerst dat hij van na de oorlog was, maar dat hebben ze in het "NVA"-topic uitgesloten. Sgtmeat zei dat dit waarschijnlijk een trenchartstuk of troffee is omdat hij zo blinkt. Kan dit kloppen of is hij gewoon verchroomd. En zijn de letters er achteraf in gegraveert??? Heb ik met 10 euro teveel betaald?

Hier nog eens wat sgtmeat zei:
het is waarschijnlijk ooit zijn leven begonnen als een 'liveround', aan het gat onder Wgr Z 38, dat het kruit er uit verwijderd is
(Wgr Z 38 staat btw voor ' wurfgranatzunder 38' oftwel werpgranaat of mortier ontsteking type (19)38)
(bijpassende bron:http://www.bocn.co.uk/vbforum/wgr-z-38- ... cd9c7edf61&)

dus in ieder geval is de kop duits wo2, als je ook kijkt zie je dat het Wgr Z 38 er machinaal is in gestampt en de rest lijkt gegraveerd(aka slordiger),
dus kom ik weer bij een trofee en/of 'trenchart'

Waa zou kunnen staan voor Waffen ... ...

voor meer duidelijkheid over de resterende codes, zou ik je verwijzen naar een aan duits wo2 gericht topic bv. of re-enactmentforum.nl ,
daar zitten genoeg gekken, zoals ik zelf, en dus vast wel een die de rest weet.

ps. de waffenlexicon bladzijde die je op de link van de onstekingen ziet, staat dat deze in in de 5, de 8 en de 10cm mortier werd gebruikt, en aangezien op de genoemde site enkele 8cm granaten staan afgebeeld, die beduidend groter zijn dan deze in jou bezit, leidt mij tot de conclusie dat jij in het bezit ben van een 'trenchart' 5cm Wurf granat.

ik hoop dat ik zo wat geholpen heb.

mit freundliche gruß

genosse matrose
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 47 keer