Hulp bij Normandie foto!
- mtdr
- Lid
Hulp bij Normandie foto!
Hallo,
Ik heb een vraag over deze foto(in de bijlage). Hij is genomen in maart 1944 in Normandië, 916 Grenadier Regiment die op 6juni 1944 bij Saint Laurent sur mer(Omaha beach). Zou iemand mij kunnen helpen bij het ontcijferen van de tekst op de achterzijde? Ik kan er namelijk niet erg veel van maken.
Dit kan ik er van maken
... .... ....
.............
Le Mesnil
Fw. .....
Ogfr. .....
Het gaat mij met name om de 2 laatste, waarschijnlijk 2 namen die op de foto kant staan. Er lijkt bij te staan dat één van hun op 7 juni 1944 in Normandië om het leven is gekomen.
Alle hulp zou welkom zijn!
Alvast bedankt.
Ik heb een vraag over deze foto(in de bijlage). Hij is genomen in maart 1944 in Normandië, 916 Grenadier Regiment die op 6juni 1944 bij Saint Laurent sur mer(Omaha beach). Zou iemand mij kunnen helpen bij het ontcijferen van de tekst op de achterzijde? Ik kan er namelijk niet erg veel van maken.
Dit kan ik er van maken
... .... ....
.............
Le Mesnil
Fw. .....
Ogfr. .....
Het gaat mij met name om de 2 laatste, waarschijnlijk 2 namen die op de foto kant staan. Er lijkt bij te staan dat één van hun op 7 juni 1944 in Normandië om het leven is gekomen.
Alle hulp zou welkom zijn!
Alvast bedankt.
Verzamel D-Day Soldbucher.
-
- Lid
Re: Hulp bij Normandie foto!
Le Mesnil Patry, geen fijne plaats, in 1944 hebben een hele hoop Canadezen daar de dood gevonden, en zijn er in het veld executies uitgevoerd door 't 12e SS.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
- mtdr
- Lid
Hallo Erik,
Ik denk zelf dat het om Le Mesnil Rouxelin(Manche) gaat waar het 916 Grenadier Regiment zijn oorsprong vind. Vanuit daar zijn ze in Mei 1944 naar de kust verplaatst.
Ik denk zelf dat het om Le Mesnil Rouxelin(Manche) gaat waar het 916 Grenadier Regiment zijn oorsprong vind. Vanuit daar zijn ze in Mei 1944 naar de kust verplaatst.
- mtdr
- Lid
Trouwens, echt niet iemand die hier meer uit kan maken?
- Bolt Action
- Lid
Niet echt, en ik ken ook niemand die dit handschrift kan lezen, voor mij lijken het een heleboel "sss" "mmm" or "rrr"'en. Sorrymtdr schreef:Trouwens, echt niet iemand die hier meer uit kan maken?
- michiel01
- Lid
ik heb een aantal keren een aantal combinaties geprobeerd, ik krijg het niet voor elkaar om er iets fatsoenlijks van te maken.
- Stevo
- Lid
- Contacteer:
Ik ook niet
Blijkbaar gaan we ervan uit dat het geschreven is in ons alfabet wat niet noodzakelijk zo hoeft te zijn. Het lijkt me zelf aannemelijker dat het niet zo is aangezien niemand het echt kan lezen buiten de stadsnaam.
Stevo
Blijkbaar gaan we ervan uit dat het geschreven is in ons alfabet wat niet noodzakelijk zo hoeft te zijn. Het lijkt me zelf aannemelijker dat het niet zo is aangezien niemand het echt kan lezen buiten de stadsnaam.
Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
- michiel01
- Lid
Het is ook niet 100% ons alfabet, het oud duits kent afwijkende tekens voor onze letters, check wikip3dia eens op sutterlin. Een enigzins duidelijk handschrift kan ik vaak wel lezen. Echter deze heer maakt combinaties van oudDuitse letters met 'normale" letters, dat maakt het niet duidelijker.Stevo schreef:Ik ook niet
Stevo
als je de letters uit de woorden die je wel kan lezen haalt en die op de plaatsen in de onbekende woorden plakt dan krijg je langzaam een compleet woord. echter de hoeveelheid van achtereenvolgens e,u,n,m,v,u,s (in diverse combinaties en reeksen) maakt het tot een onduidelijk geheel.
- mtdr
- Lid
De laatste oproep of iemand mij zou kunnen helpen, de eerste 3 letters zouden al goed zijn i.v.m. de Volksbund.
Alvast Bedankt

Alvast Bedankt
- michiel01
- Lid
Aram,
De eerste letter is zeker een M (zelfde als in Mesmil)
tweede is een dubbele E of een u
derde letter is (dus of een E) of een f, of g
Maar ben niet 100% sure (lezen met een kater gaat me overigens beter af, ga zo ook even m'n eigen brieven erbij pakken)
Maar ben niet 100% sure (lezen met een kater gaat me overigens beter af, ga zo ook even m'n eigen brieven erbij pakken)
- mtdr
- Lid
Bedankt voor de hulp Michiel, misschien moet ik morgen ook al m'n foto's er eens bij pakken als dat zo goed werkt.michiel01 schreef:Aram,

Ik kom hier wel verder mee, eens kijken of er nog wat andere letters overeenkomen.
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Hij schrijft niet echt duidelijk Sütterlin waardoor het één brei is van letters.
Een Duitser die een beetje goed is in oud schrift kan het wel lezen.
Het eerste woordje op de eerste regel lijkt 'Wir'

-
- Lid
ooit al ens aan gedacht dat het misschien geen duits is? ik weet het zelf niet, maar ik zeg het maar
- Jan Klaassen
- Lid
Zouden de eerste twee woorden dan niet 'wir sind' kunnen vormen? Nederlanders kenden vroeger ook een 'lange-s' (die meer op een f leek).mgschutze schreef:Hij schrijft niet echt duidelijk Sütterlin waardoor het één brei is van letters.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Dit is in ieder geval wel duits geschreven in een dialect lijkend op het Sütterlin maar dan net iets anders en dat maakt het lastig.Jorrit schreef:ooit al ens aan gedacht dat het misschien geen duits is? ik weet het zelf niet, maar ik zeg het maar